Gå til innhold

Smarthus i utlandet styrt fra Norge


Anbefalte innlegg

Har fått et spørsmål fra en venn om jeg kan anbefale noe smarthjem-utstyr, men det jeg selv er kjent med (Home Assistant) passer ikke så godt til hans behov. Lurer på om noen kan anbefale noe som et utgangspunkt jeg kan undersøke nærmere.

Han har en bolig i utlandet som i perioder leies ut. Han ønsker automatisering av enkelte ting (f.eks. A/C) for å spare strøm. F.eks. at A/C slås av når huset er tomt på dagtid, eller i hvert fall slås av når leietakerne reiser hjem slik at det ikke står på i lengre tid unødvendig.

Ønsker:

  • Styring/overvåking remote/cloud, dvs. fra Norge (ikke overvåkingskamera, bare overvåking av tilstand, kanskje vannlekkasje-monitor o.l.)
  • Pålitelighet. Oppetid. Systemet må bare virke. Ingen mulighet for å fysisk resette en hub med å koble strøm av/på etc. når man er i et annet land
  • Enkelt å bruke

Han har også ønsker om konkrete smarte produkter, men det kommer jo an på hva som er tilgjengelig i det aktuelle landet

  • Smartlås på ytterdør
  • Smartbryter i sikringsskap, alternativt smarte stikkontakter (til å koble ut A/C hvis leietaker glemmer det)
  • Overvåke temperatur/vannlekkasje/o.l.

Som sagt kan jeg kun Home Assistant. Den er ikke egnet (ikke remote(?), for mye fikling, for upålitelig). Hvilke andre økosystemer/hubber kan være aktuelle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitsubishi kaiteki varmepumper kan leveres med wifi tilkobling slik at du kan se nåværende temperatur og stille temperatur, varme/kjøing og on/off. Jeg får i tillegg varsel om den mister kontakt med skyen, dvs strømbrudd eller internettbrudd. Men det hjelper kanskje ikke hvis han allerede har noe annet.

Nye yale doorman har wifi og app, greit å kunne dele ut og slette personlige koder for hver som låner/leier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...