Gå til innhold

Senke hele systemet ned i rent vann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare så det er sagt;

Holder på med å forberede hovedkort, CPU, skjermkort og minnebrikke for nedsenking og kjøring under vann. Alle deler har fått seg en grundig omgang med WD 40.

Det som gjenstår er å finne en passende balje for eksperimentet.

Vent og se, kanskje det løser seg i løpet av dagen.... :D

Heheh. DEtte kan bli tøft. Jeg regner med at det blir skrevet en artikkel på det uansett, men kunne du i veldig korte ordelag fortelels oss hvordan det endte når du har gjort hele greien? Synd at dere ikke holder til 'i Bergen, jeg har nemlig tilgang på ekstreme megnder renset (Mili-Q) vann gjennom jobben.

Lenke til kommentar

Yess folkens, da er det gjort!!

 

Og det gikk................................. ikke! :no:

 

Etter at alt som sagt hadde fått seg en omgang med WD 40 ble delene montert sammen for prøvekjøring, uten vann i første omgang.

Maskinen bootet greit, og kom seg fint inn i ME (som lå på den disken som ble brukt).

Så til det spennende øyeblikket; Påfyll av vann....

En ti-liters bøtte med kaldt vann fra springen stod klar, og vannet ble forsiktig fylt i karet. Halve hovedkortet ble etterhvert dekket av vann, men maskinen tusla ufortrødent videre!

"Halve kortet", fordi dette ble liggende litt på skrå i karet. Vannet nærmet seg etterhvert CPU-slot´en, og da...., da var det plutselig natta! Skjermen gikk i svart, og forble der.

Disken surra og gikk fremdeles, men det var altså ingen respons fra maskinen.

Et forsøk på reboot gikk heller ikke, så med andre ord; Det lar seg ikke gjøre å kjøre maskinen nedsenket i vanlig springvann, selv om man gjør en god del for å isolere mot krypstrømmer / kortslutninger.

Men det som allikevel var litt artig, var at maskinen fungerte delvis under vann, dvs inntil vannet nådde CPU-slot´en..

Hvordan det hadde gått med destillert / avionisert vann? Tjah, kanskje bedre?

 

Det kan jo hende jeg prøver dette også en vakker dag, men først må jeg få tørka skrotet. ;)

 

Vel bekomme, til dere som har ventet på svaret på mitt lille eksperiment! :D

 

Btw; Har tatt noen bilder av prosessen, for den som vil se! :)

Lenke til kommentar

Hehe, kortet har jo vært i hard vær før, så og si! Og overlevde i alle fall "dusj-behandlinga"!

Men det blir vel kanskje litt verre nå, ettersom det tydeligvis oppstod visse kortslutninger her og der. Er litt redd for at en eller annen IC kanskje har fått seg et minne for livet, så og si?

Vi får se, det vil nok ta litt tid før hele greia har tørka!

 

Kommer tilbake til saken!

Lenke til kommentar
Yess folkens, da er det gjort!!

 

Og det gikk................................. ikke! :no:

 

[snip lengre og nokså søtt eksperiment]

 

Vel bekomme, til dere som har ventet på svaret på mitt lille eksperiment! :D

 

Btw; Har tatt noen bilder av prosessen, for den som vil se! :)

Vis oss bilder, og tror nok du kanskje burde ha prøvd avionisert vann eller lignende. Ikke for det at jeg tror om det hadde funkte men det ville jo ha funket bedre.

Lenke til kommentar
Hadde samme idé rett før jul - hadde det gått an å dekke kortet med silikon etc? Eller ville silikonen lede for lite varme, for mye strøm eller no? Hva ligger forresten i veien for a lage kortene helt eller delvis gjennomsiktige? Finnes jo kort i alle andre farger nå.

det faktum at kortene lages i glassfiberfiner... mao ikke gjennomsiktig...

 

silikon er ikke utenkelig, men vet ikke med varmeledning...

 

kanskje jeg skal ofre en gammel maskin til dette forsøket...har noe silikon liggende... mangler tid da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...