Gå til innhold

Asus VG27AQ - Backlight bleeding - Alternativer


listen

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg oppdaterte akkurat fra gammel 1080p monitor til en ny 1440p 144hz skjerm. Stort sett fornøyd, men sliter litt med "backlight bleeding" i hjørner, spesielt de to nederste. Dette er en IPS-skjerm, så jeg vet at noe IPS-glow er å forvente, men det er blødningen i hjørnene som irriterer meg. I mørke scener i spill, så tar de meg rett ut av opplevelsen, og jeg ender opp med å konsentrere meg om skjermen heller.

Så noen spørsmål i den forbindelse. Er det andre skjermtyper jeg heller bør velge, f.eks. VA/TN for å minimere disse problemene? Evt andre merker serietyper som har strengere quality control på disse områdene? Eller er dette noe jeg bare bør leve med? Jeg har muligheten til å levere skjermen tilbake enda. Jeg bruker skjermen til surfing, tekstredigering/excel/hjemmekontor og gaming.

 

Egenskaper som jeg ønsker:

-27" 1440p (kan vurdere ultrawide også, da 34" 1440p)

-min 120hz

-2 DP er optimalt, men ingen dealbreaker

-G-sync comp

 

Jeg betalte ca 4k for Asus-skjermen, kan gå opp litt i pris dersom det er nødvendig for å få bukt med disse problemene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for innspill, jeg antar jeg ser med overkant kritiske øyner nå de første dagene. Skal prøve den ut minimum en ukes tid før jeg evt. leverer den tilbake. Har tolket det dithen at Elkjøp har 50 dagers åpent kjøp her, så ingen hastverk sånn sett.

Lenke til kommentar

Ja, hadde en 24" Dell U2412 (også IPS) med 1900x1200 oppløsning før dette. Har vært en kriger av en skjerm som jeg har vært veldig fornøyd med i grunnen. Mulig det er noe mer lightbleed på 27" pga størrelse ja, og at forventningene mine var deretter.

Har også lest at det kan være strengere QC på ROG-serien til Asus, i motsetning til TUF-serien. Kan virke som det er litt holdt i det når man ser på tilbakemeldinger på f.eks. Reddit også.

 

Lenke til kommentar

En liten update her: 

Etter litt mer research, så ble jeg litt interessert i Samsung G7. Av det jeg leste av tester og erfaringer, så virker som Samsung har klart å adressere de verste nedsidene med VA teknologien og lage en bra skjerm. Det som gikk igjen av negative tilbakemeldinger var screen flickering (men som visstnok skal være fikset via FW) og muligens begrenset innsynsvinkel (som ikke betyr noe særlig for meg). Fargene skulle være ganske nærme IPS og responstiden var akseptabel. Dette er jo også en curved skjerm, men det gjør ikke meg noe særlig fra eller til.

Så da tok jeg turen til Elkjøp og leverte inn den gamle skjermen, gikk inn i butikken å plukket med meg en Samsung 27" G7 mot et mellomlegg på ca 1000,-

Førsteinntrykk: 

  • Ingen IPS Glow obv, og minimalt med backbleed. Ørlite helt nederst på skjermen, men ganske ubetydelig. Natt og dag i forhold til Asus IPS-skjermen.
  • OK fargegjengivelse, "poppet" kanskje noe mer på IPS-skjermen. Har ikke "tuklet" med innstillinger enda da.
  • Lovlig kort DP-kabel inkludert
  • Liker design på skjerm/fot bedre på Asus.. 
  • Foten på skjermen tar noe mer plass, muligens pga "curvednessen" og vektfordeling.
  • Skjerm/fot bygger endel i dybden, så fikk skjermen litt nærmere ansiktet enn på Asus'en, så mulig det blir et 3rd party bord/veggfeste etterhvert.

Alt i alt veldig fornøyd med at jeg tok meg bryet med å bytte. Props til Elkjøp som gjorde det veldig enkelt å levere inn skjermen i retur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...