Gå til innhold

Strømmespill-revolusjonen lar vente på seg: – Når ikke Google kan, da vet vi at noe er galt


Anbefalte innlegg

Hvis man ikke har større behov en det og kun har behov for et lite patchepanel, en enkel switch, SMB brannmur, internet oppkobling så går selvsagt det greit :) Noen må likevel kunne gjøre endringer i systmene når det trengs. Hardware og infrastruktur må likevel driftes og det samme med brukerverktøyene (evt. laptop). Men det blir en mindre jobb om man ikke har større behov enn den løsningen kan levere. Monitorering og varsling om noe går galt enten det er programvare eller infrastruktur er også en ting.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 1/26/2022 at 5:34 PM, Theo343 said:

Hvis man ikke har større behov en det og kun har behov for et lite patchepanel, en enkel switch, SMB brannmur, internet oppkobling så går selvsagt det greit :)

Nå skalerer løsningen heldigvis langt bedre enn det.
E-post er jo heller ikke blant de mest tungdrevne tjenestene hardwaremessig.

Vi har satt opp dette for en kunde (med flere datterselskaper), i form av multi-tenant, med to servere i et clusteroppsett (på hver sin fysiske lokasjon), som lett håndterer det som er mer enn 1500 daglige aktive brukere.
Oppetiden over de tre siste år er upåklagelig, den overgår Office 365/Azure med god margin.

https://docs.microsoft.com/en-us/office365/servicedescriptions/office-365-platform-service-description/service-health-and-continuity

Ikke minst har løsningen langt færre false-positives spam, enn Office 365.
Dette er jo noe Microsoft notorisk ofte har utfordringer med.
(det er ikke sjelden vi få henvendelser fra våre kunder som vi har solgt inn Microsoft sin skyløsning til, i den sammenheng).

Når vi vet at SMB-segmentet (én til noen hundre ansatte) i Norge, omfatter nær halvparten av alle i privat sektor, er det ikke vanskelig å se at denne løsningen både ivaretar personvernet på bedre vis, og ville enkelt kunne håndtert disse kundene.

Når det gjelder monitorering som erstatning for f.eks. Operations Manager, er Zabbix absolutt verdt å gjøre seg kjent med, hvis du ikke allerede er det.

 

Quote

Hardware og infrastruktur må likevel driftes og det samme med brukerverktøyene (evt. laptop). 


Jeg antar at du har GPO evt Intune i tankene her, for håndtering av klientmaskinene.
Da beveger vi oss godt utenfor Office 365 territoriet, for omtalte SMB-kunder.
Det er først når vi er over på kunder med gjerne flere tusen ansatte dette er mest aktuelt.
Intune er for øvrig erfaringsmessig en "mixed bag", så snart kundene benytter en god blanding av OS.

Endret av Mind The Gap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med en bedrift med 10 forskjellige lokasjoner, godt spredd geografisk (200 ansatte totalt). Hvor alle brukerne har mange år med kompetanse på microsoft office applikasjoner og ønsker å fortsette å bruke windows med hele office pakken samt Teams og kanskje sharepoint, og Exchange online.

Det er jo ikke alltid man står fritt til å be alle ansatte bytte til helt ukjente brukerverktøy. Kompetansen man har i bedriften er også en faktor.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Theo343 said:

Hva med en bedrift med 10 forskjellige lokasjoner, godt spredd geografisk (200 ansatte totalt). Hvor alle brukerne har mange år med kompetanse på microsoft office applikasjoner og ønsker å fortsette å bruke windows med hele office pakken samt Teams og kanskje sharepoint, og Exchange online.

Det er jo ikke alltid man står fritt til å be alle ansatte bytte til helt ukjente brukerverktøy. Kompetansen man har i bedriften er også en faktor.

Du stiller helt legitime spørsmål, og er en problemstilling vi ofte står overfor.
Noen ganger ender man med å gå inn for full-blown Microsoft-løsning, andre ganger ikke.

Her har vi egentlig bare diskutert erstatning for e-post, SmarterMail versus Exchange.

Målgruppen for Web-baserte løsninger er primært lettvektsbrukere.
HoReCa-bransjen kan være et godt eksempel på det.
Men f.eks. revisjonsforetak simpelthen er avhengig av native/desktop-klienter, grunnet behov for full funksjonalitet + plug-ins.

https://www.ablebits.com/
https://www.powerusersoftwares.com/


Personlig kunne jeg aldri ha klart meg en light versjonen av Office (eks. Microsoft 365 Business Basic), men er avhengig av desktop Office, til å lage kursdokumentasjon.
Samtidig er det verdt å påpeke lar mange "private Cloud"-løsninger enkelt lar seg tett integrere mot desktop Office.
Så i stedet for å gå for en abonnementsløsning fra Microsoft, kan disse kjøpe perpetual lisenser for disse programmene, for sine "Power Users".

Jeg tenker at bedrifter spredt over flere lokasjoner, ikke er en problemstilling.
Alle løsningene vi har diskutert så langt, håndterer dette på et bra vis.

Diskusjonen bør heller omhandle hvor stor det av porteføljen til Microsoft har den enkelte bedrift behov for, samt viktigheten av eierskap til egne data, og å ikke bli låst inne hos én leverandør, slik skytjenester fra Microsoft og Google gjerne har som målsetting

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Mind The Gap said:

Du stiller helt legitime spørsmål, og er en problemstilling vi ofte står overfor.
Noen ganger ender man med å gå inn for full-blown Microsoft-løsning, andre ganger ikke.

Her har vi egentlig bare diskutert erstatning for e-post, SmarterMail versus Exchange.

Målgruppen for Web-baserte løsninger er primært lettvektsbrukere.
HoReCa-bransjen kan være et godt eksempel på det.
Men f.eks. revisjonsforetak simpelthen er avhengig av native/desktop-klienter, grunnet behov for full funksjonalitet + plug-ins.

https://www.ablebits.com/
https://www.powerusersoftwares.com/


Personlig kunne jeg aldri ha klart meg en light versjonen av Office (eks. Microsoft 365 Business Basic), men er avhengig av desktop Office, til å lage kursdokumentasjon.
Samtidig er det verdt å påpeke lar mange "private Cloud"-løsninger enkelt lar seg tett integrere mot desktop Office.
Så i stedet for å gå for en abonnementsløsning fra Microsoft, kan disse kjøpe perpetual lisenser for disse programmene, for sine "Power Users".

Jeg tenker at bedrifter spredt over flere lokasjoner, ikke er en problemstilling.
Alle løsningene vi har diskutert så langt, håndterer dette på et bra vis.

Diskusjonen bør heller omhandle hvor stor det av porteføljen til Microsoft har den enkelte bedrift behov for, samt viktigheten av eierskap til egne data, og å ikke bli låst inne hos én leverandør, slik skytjenester fra Microsoft og Google gjerne har som målsetting

 

Veldig interessant utveksling. Takk for mye fin info!

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...