Gå til innhold

Omskolering - ny karriere


Gjest 760ec...4b8

Anbefalte innlegg

Gjest 760ec...4b8

Hei godtfolk! 
 

Jeg er 27 år, jobber som utøvende scenekunstner med master i sang og skuespill. Har kommet såpass langt i livet at jeg begynner å ønske en trygg og forutsigbar hverdag både psykisk og økonomisk. Jeg leker med tanken om å omskolere meg, men har et studielån på 600.000,- og vil nødig ta en ny bachelor på høyskole #dyrt. 

Hvis jeg først skal ta valget om ny utdanning, er det viktig at jeg er garantert jobb etter utdanning. Men vi kan se bort fra sykepleier, elektriker og mange av de «tradisjonelle» jobbene. Ønsker gjerne å jobbe med IT, koding, frontend og den slags. Gjerne digital markedsføring - da jeg har litt erfaring med foto og innholdsproduksjon! 
 

Tar i mot tips, forslag og innvendinger - og gjerne lykke-historier fra andre i lignende situasjoner! 
 

 

Anonymous poster hash: 760ec...4b8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 760ec...4b8 skrev (27 minutter siden):

Ønsker gjerne å jobbe med IT, koding, frontend og den slags.

Anonymous poster hash: 760ec...4b8

IT kan være mye rart, det er en stor bransje. Arbeid med koding og eller design av frontend blir en lang vei å gå om du idag kun er nybegynner. Men ikke at det er umulig selvsagt.

Gjest 760ec...4b8 skrev (31 minutter siden):

Gjerne digital markedsføring - da jeg har litt erfaring med foto og innholdsproduksjon! 

Anonymous poster hash: 760ec...4b8

Uten å kjenne verken deg eller din bakgrunn virker dette mest realistisk.

Lenke til kommentar
Gjest 760ec...4b8 skrev (På 10.1.2022 den 20.01):

Hvis jeg først skal ta valget om ny utdanning, er det viktig at jeg er garantert jobb etter utdanning. Men vi kan se bort fra sykepleier, elektriker og mange av de «tradisjonelle» jobbene.

Skal du være garantert jobb så er det nok dei tradisjonelle jobbane innan helse og omsorg der det alltid er behov for kvalifisert arbeidskraft.

Meir utradisjonelle jobbar manglar ofte ein direkte utdanningsveg og dermed er det langt viktigare med personlege eigenskapar og ein god del flaks for å få ein fot innafor.

Det er godt mulig å få seg jobb innan IKT også utan å ta utdanning, men det er langt vanskelegare å kan nok vanskeleg seiast at det garantert vil lede til jobb. Når du kjem inn i ein bransje utan utdanning eller tidlegare erfaring så er du heilt avhengig av å finne den rette arbeidsgivaren som likevel vil sate på akkurat deg.
Med kursing og litt erfaring innafor foto og liknande så konkurrerer du med "alle andre".

 

Eg tenkjer at den sikraste vegen inn i ein meir forutsigbar jobb utan å ta særleg med ny utdanning er å basere deg på det du kan frå før i staden for å ta heilt ny karriere.
Foto og innholdsproduksjon der du kan bruke masteren din i sang og skodespel er sjølvsagt det openbare valget. Kan det være ein yrkesveg å lage eige firma som spesialiserer seg på å produsere plakatar, albumcover, bannere og merch til lokale band og teatergrupper?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...