Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Boligeier vil ikke fikse kilde til vannskade


Snerk

Anbefalte innlegg

Jeg eier bolig i 1. etg.  Det er en separat bolig i 2. etg. På loftet i 2. etg er det skader på ventilasjonsrør som fører til oppbygging av fukt. Kondens gjør at dette drypper nedover langs rørene og lager vannskader på baderomstaket mitt. Det totale omfanget av skadene er vanskelig å si.

Eier av bolig i 2. etg. er klar over dette men uvillig til å gjøre noen tiltak for å fikse dette. Jeg har tilbydd å hjelpe både praktisk og økonomisk. Jeg hadde litt kontakt med hen i forbindelse med at problemet ble avdekket men etter det får jeg ingen respons på noen henvendelser.

Skal sies at dette er et svært lyssky menneske med en ekstremt rotet bolig, men jeg har aldri vært inne der. Om det er noe psykiatri inne i bildet vet jeg ikke, ikke sikkert det. Personen er i jobb så langt jeg vet.

Forsikringsselskapet fant et loophole så de er ute av bildet tror jeg.

Juridisk sett hvilke muligheter har jeg om eier i 2. etg rett og slett ikke ønsker forholde seg til dette? Kilden til vannskaden MÅ fikses men vi er to separate boliger uten skiftelig kontrakt eller avtale om slike ting, så langt jeg forstår. 

 

Tusen takk for evt svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må vel til retten for å få pålagt nabo å utbedre dette. Da bør du vel kanskje ta kontakt med advokat.

Om naboen din er klar over dette, og likevel ikke utbedrer problemet, vil han jo også kunne risikere å bli erstatningsansvarlig ovenfor deg senere. Det er kanskje ett argument du kan bruke i forsøk på å løse dette på en fornuftig måte.

I den anledning ville jeg også sørget for at jeg kunne ha dokumentert at nabo absolutt var klar over det. Jeg vet ikke om kommunikasjon mellom dere har vært muntlig eller skriftlig.

Endret av Kron
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (17 timer siden):

Dette vil de tape på, for når vannskaden berører deg så må de punge ut større beløp enn om de hjelper nå.

De konkluderte med at de ikke dekker vannskader forårsaket av kondens. OK, men da må de dekke skaden som er opphavet til kondensen, nemlig en rørskade. Men forsikringa står i navnet til boligeier i 2. etg, så blir litt vanskelig å styre så mye med det.

Har lagt den ballen død foreløpig.

Kron skrev (7 timer siden):

Du må vel til retten for å få pålagt nabo å utbedre dette. Da bør du vel kanskje ta kontakt med advokat.

Om naboen din er klar over dette, og likevel ikke utbedrer problemet, vil han jo også kunne risikere å bli erstatningsansvarlig ovenfor deg senere. Det er kanskje ett argument du kan bruke i forsøk på å løse dette på en fornuftig måte.

I den anledning ville jeg også sørget for at jeg kunne ha dokumentert at nabo absolutt var klar over det. Jeg vet ikke om kommunikasjon mellom dere har vært muntlig eller skriftlig.

Ja må vel bli en advokat etter hvert. Skulle ønske jeg ikke trengte å hive så my tid å penger på dette.

Jeg kan dokumentere med SMS og email at nabo har vært klar over problemet siden i vår. Kan også vise til en klar intensjon om å fikse det, om litt vag ang når dette skulle skje. Men som sagt, nå er det fullstendig radiostillhet fra nabo.

Skal gjøre et forsøk til med et brev jeg teiper på døra til nabo. En oppfordring til å få skaden reparert, på en aller annen måte, uansett for meg så lenge det blir fikset. Og om ikke så blir det juridiske konsekvenser med evt erstatningsansvar.

Men tviler veldig på at vedkommende kommer til å foreta seg noe. Og aner ikke om nabo juridisk kan "tvinges" til å fikse dette?

Endret av Snerk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...