Gå til innhold

EF vs E mount vs FD til Sony Nex 6


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er helt ny med foto, og har i dag et Sony Nex 6 kamera, med standard 16-50 /3.5-5.6 objektiv.

Ønsker mer lyssterke objektiver til både portrett og interiør foto, og ser på blant annet 50mm F1.8, 50mm F1.4, 28mm F2.8 og 35mm F1.8. (Kom gjerne med innspill og begrunnelser for hvilke objektiv dere ville prioritert til portrett og interiør)
 

Slik jeg har skjønt det, så bruker Nex 6 E mount objektiver, hvor man kan få adapter for å passe både Canon EF og vintage Canon FD linser. EF og spesielt FD linsene er jo vesentlig rimeligere enn Sony E mount linser, men vil EF og FD linser være bra nok til portrett og interiør foto med stativ?

Hva er fordel og ulempe med de ulike objektivtypene?

 

Takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

 Ikke et direkte svar til det du spør om, men selv har jeg både A6500 og A7R IV, altså både APS-C (som ditt Nex) og fullformat. Jeg har noen eldre Voigtländer og Canon FD og EF. Kvaliteten er minst like bra som hos Sony når du ser på EF (i samme priskategori og teoretisk ytelse). FD har jeg ikke like heldige resultater med, men det er også svært billige objektiver det jeg har/har prøvd. 

De siste åra har jeg gått over til å bytte ut så og si alle glass til GM og her kan ikke EF-objektivene måle seg i ytelse. Native FE på Sony og kvaliteten på GM-objektivene er relativt perfekt i mine øyne, men en lynkjapp AF og de treffer spot on hver gang. 

 

Svaret på spørsmålet ditt: Det vil være bra nok til portrett og interiør gitt at utgangspunktet er kvalitet. Her vil du komme langt med det meste av EF. FD finnes det mye bra av, så kjøp deg et billig adapter og test så mye som mulig før du evt. går til innkjøp av glass :)

Lenke til kommentar

Jeg tenker det spørs litt på hva du ønsker å gjøre. Det er gøy med gamle objektiver, men det har skjedd litt på den fronten de siste tiårene, og skal du f.eks. ta produktbilder vil nok skarpheten og korreksjonene i et moderne objektiv være en fordel. Tenker du derimot mer kunstnerisk kan karakteren til en del vintage være noe du ønsker. Har solgt unna det jeg hadde av Canon (mest billig EF-S), men bruker diverse eldre manuelle objektiver jeg ga omtrent intet for på Finn og ebay. 

Det kan også ha litt å si hvor langsiktig du tenker her. Optikk er gjerne en veldig trygg investering, og putter du litt penger i et bra objektiv kan du fint bruke det i et tiår eller to. Sony FE-optikk kan du også fortsette å bruke om du blir skikkelig interessert og oppgraderer til en A7 eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...