Gå til innhold

Krav til egenkapital i holdingselskap


Don Quijote

Anbefalte innlegg

Hei,


Jeg har nylig opprettet et aksjeselskap med formål å eie unoterte aksjer i selskapet jeg er ansatt i.
Da jeg opprettet dette selskapet så plasserte jeg inn minimumskravet til aksjekapital (30 000kr)
som man får tilgang til gjennom selskapets bank. Jeg prøver å lese meg opp på hva kravene til egenkapital og merker at jeg blir litt forvirret her:

1) Er det krav om at det skal være ved enhver tid minst 30 000kr i kapital tilgjengelig i selskapet eller kun ved stiftelse?
2) Kan jeg bruke noe av disse pengene til å direkte kjøpe aksjer i selskapet som holdingselskapet skal eie (slik at egenkapitalet går under 30 000kr)?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Nei
2) Ja

Klipt og limt fra aksjelovens kapittel 3:

Selskapet skal til enhver tid ha en egenkapital og en likviditet som er forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget av virksomheten i selskapet.

Hvis det må antas at egenkapitalen er lavere enn forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget av virksomheten i selskapet, skal styret straks behandle saken. Styret skal innen rimelig tid innkalle generalforsamlingen og gi den en redegjørelse for selskapets økonomiske stilling. Dersom selskapet ikke har en forsvarlig egenkapital i samsvar med § 3-4, skal styret på generalforsamlingen foreslå tiltak for å rette på dette.

Hvis styret ikke finner grunnlag for å foreslå tiltak som nevnt i første ledd tredje punktum, eller slike tiltak ikke lar seg gjennomføre, skal det foreslå selskapet oppløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...