Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Parkering ved avkjørsel


Datata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Helm skrev (34 minutter siden):

Nei, beklager. Jeg har gjort min anmerkning, og videre diskusjon om anmerkningen vil føre til en avsporing. Men jeg aksepterer at du har et annet syn.

 

Noen av dere andre som forstår hva han mener? Hvorfor en avkjørsel ikke heter avkjørsel, men en innkjørsel? Og hvordan det har betydning for utfallet?

Endret av Datata
Lenke til kommentar

Unnskyld, jeg misforstod hensikten din litt i ditt forrige innlegg. 

En innkjørsel er vanligvis en privat vei som fører til en privat eiendom. Altså en privat liten vei. En avkjørsel forstår jeg som en offentlig vei, gjerne der hvor du tar av fra en større vei til en mindre vei. Noen ganger betyr avkjørsel at man har kjørt av veien (uhell), men jeg skal ikke si om dette er korrekt eller ikke. For meg er korrekt språk viktig, men hva som er vanlige måter å uttrykke seg på kan variere noe rundt om i landet.

Beklager avsporingen. :)

 

Lenke til kommentar
On 12/18/2021 at 6:56 PM, Helm said:

Unnskyld, jeg misforstod hensikten din litt i ditt forrige innlegg. 

En innkjørsel er vanligvis en privat vei som fører til en privat eiendom. Altså en privat liten vei. En avkjørsel forstår jeg som en offentlig vei, gjerne der hvor du tar av fra en større vei til en mindre vei. Noen ganger betyr avkjørsel at man har kjørt av veien (uhell), men jeg skal ikke si om dette er korrekt eller ikke. For meg er korrekt språk viktig, men hva som er vanlige måter å uttrykke seg på kan variere noe rundt om i landet.

Beklager avsporingen. :)

 

I følge Vegvesenet 

"Det er tilknytningspunktet til den offentlige veien som regnes som avkjørselen."

 

Med andre ord er bruken i denne tråden korrekt.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/soknad-om-avkjorsel/dette-ma-du-tenke-pa/

 

Endret av Gunnar Mo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...