Gå til innhold

Batteri spenning (volt) går ned om natten


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Spørsmål. Har kjøpt ett solcellepanel, billig på Jula. 160 watt. kom med egen pwm laderegulator. Har koblet på et (sikkert helt feil) bilbatteri. Merket at batteri indikatoren viste fullt om dagen, men gikk ned på kvelden. Trodde dette skyltes dårlig laderegulator og at batteriet ladet strøm ut igjen til solcellepanelet om kvelden? Så byttet til en såkalt mppt lader. Nå viser spenningen på batteriet 14,6 om dagen, men går gjerne ned til 12,7 om kvelden. Til tross for at det ikke er kjørt noe last på systemet. Hva skjer? Bilbatteriet er et SMF 120 Ah.  Solcellepanelet viser ca 19- 20 volt om dagen. Om jeg forstår rett så kommer det inn 0,33 A fra det? Det står også 2. Ah oppgitt på displayet fra solcellepanelet til batteriet.. 

 

Legger med link til utstyret. Forstår kabel størrelsen også har noe å si. Kan det være for lite kabel tverrsnitt inn til regulatoren? Skal se om jeg finner ut hva den er.

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/solceller-og-stromforsyning/solcellepaneler/solcellepakke-007983/

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/solcellspaneler/mppt-regulator-20-a-2000045547

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

12,7 volt er en helt grei hvilespenning på et fulladet 12 v blysyrebatteri som ikke får lading eller har forbruk på.

Om batteriet synker til under 12,7 volt uten at du har noe forbruk tilkoblet, kan det være i dårlig stand. Er det under 12,4 volt begynner det å sulfatere.

14,6 volt er en ganske høy ladespenning. Så høy spenning bør det bare være i absorpsjonsfasen når batteriet suger til seg energi. I vedlikeholdsfasen ligger det normalt på ca 13,3 volt.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Skrevet

Siden du har peiling så har jeg et annet spørsmål. Nå har jeg ikke noe sikring mellom laderegulatoren og batteriet. Har tenkt å koble på sikring. Laderegulatoren er 20 Amper. Blir det da riktig å koble på 20 amper sikring mellom de? Står ikke oppgitt i bruksanvisningen størrelsen på sikringen.

Skrevet

Hvis regulatoren kan trekke maks 20A så er det en fornuftig verdi å ha på sikringen. Går ut i fra regulatoren også har intern sikring av et slag. Sikring på batteriet skal beskytte batteriet og kablene mellom batteri og 'forbrukere'.

Skrevet

Du bør bytte til et fritidsbatteri som er bedre egnet til dette formålet. Det er bedre til å levere strøm over lang tid mens et bilbatteri er best egnet til å gi høy strøm over kort tid.

  • Liker 1
Skrevet

Avhengig av hva du nå bruker dette systemet til, er LiFePO4-batterier for tiden det beste valget når det gjelder lagring av strøm. Da kan du tappe det nesten helt ned uten at batteriet tar skade, og det varer mange ganger lenger enn et blysyrebatteri.

Skrevet

Ok. Det høres fornuftig ut. Egentlig skulle jeg bare ha dette som et lite test prosjekt og backup strøm til laptop'en om strømmen skulle gå. I tillegg til å lade opp små elektriske dingser som hodelykt osv. Hvor mange amper bør man ha på et sånt batteri? Ser biltema selger noen litium batterier billig, men det er jo veldig lite amper timer på de. Ser det står to tall når det er ampere, en i parentes som er omtrent dobbelt. 

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/litiumbatterier/litiumbatteri-lifepo4-2000036169

Skrevet (endret)

De der er bare til motorsykler og plenklippere. Du trenger mye større og de koster. Du må også ha BMS for å holde styr på balansering samt kontroll på ladespenning.

Endret av sedsberg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...