Jump to content
Sign in to follow this  
mohamfjq

Trenger hjelp med elektro oppgave

Recommended Posts

Jeg går elektro vg1 og fikk en oppgave om noe i TIK faget. Vi har ikke gått igjennom dette på skolen og har ikke peiling hva dette er. har prøvd å søke på nettet men finner ingen svar. 

Skjermbilde (48).png

Noen av disse er enkle å google seg til. for eks hva er et gjengelær eller gjengebor.

Når eg jeg ikke elektriker, men kan tenke meg noen av svarene slik for dere stakkars elektrikere er slik:

13. Momentnøkkel brukes for å stramme med riktig moment. Hvorfor aner jeg ikke. Er vel for å bevare ledningene deres eller noe slikt.

14. Baufil, kappe kabelskinner og andre div. ting.

17. Du har en skrue som strammes ved å skru mot klokken.

3 hours ago, mafsa said:

13. Momentnøkkel brukes for å stramme med riktig moment. Hvorfor aner jeg ikke. Er vel for å bevare ledningene deres eller noe slikt.

For elektrikere brukes momentnøkkel eller momentskrutrekker for å være sikker på å stramme koblingene nok til at de ikke løsner under termisk kontraksjon og ekspansjon, men ikke så hardt at ledere skades, noe som kan føre til varmgang og i værste fall brann.

For alle så er det for å stramme ting så mye som mulig uten at noe ødelegges eller svekkes.

• Like 1

Har du ikke en lærebok? Noen av disse kan være greie "google-spørsmål", men virker lite sannsynlig at du får spørsmål om hva du må passe på på en sveise-jobb uten å ha fått noe informasjon.