Gå til innhold

Nettbutikk vil ikke levere 3060 Ti


Anbefalte innlegg

Både jeg og broren min bestilte et Gigabyte 3060 Ti OC hos samme nettbutikk (dustinhome) for et år siden nå ca. fordi vi så hvor ting gikk og denne nettbutikken hadde det på lager sto det, klart til å sendes. Prisen var helt "normal" så det var et helt normalt kjøp av et produkt som kunne bestilles der fordi det var på lager.

Vi gjorde begge det samme, bestilte ett hver og forhåndsbetalte. Forskjellen her var at jeg også hadde bestilt et på ProShop tidligere så da jeg fikk det så var jeg så "dum" at jeg avbestilte det fra Dustin for å få pengene frigjort, så den er på meg. Broren min derimot hadde bestilt på Dustin og så bestilte han et 3070 på Elkjøp. Elkjøp tok kontakt og sa at det var flere måneders leveringstid på 3070-kortet og broren min mente at 3060 Ti  uansett var det han ville ha (mest for pengene etc., pluss at det andre var et MSI Ventis eller noe slikt, et "billigkort"). Siden det kortet også var forhåndsbetalt avbestilte han det.

Nå, etter omtrent et år, sender de denne:

Quote

På grunn av store produksjonsproblemer vil produsenten aldri kunne levere denne varen. Vi har derfor dessverre ingen andre valg enn å kansellere din ordre (egen bekreftelse på dette kommer i separat epost). Eventuelle reservasjoner blir tilbakeført innen 2-5 virkedager.

Vi er nylig gjort oppmerksomme på dette og har dessverre ikke kunnet informere deg tidligere.

Grafikkortene som er tilgjengelig for øyeblikket finnes på denne lenken: https://www.dustinhome.no/sok/pci-e/hardware/pc-komponenter/skjermkort?showonly=instock

Dette kan jo umulig være "greit" eller lov?

Jeg bestilte som sagt samtidig så jeg husker selv at det den gangen sto at skjermkortet var på lager og ville bli sendt med en gang. Det var ikke noe lodd eller forhåndsbestilling.

Nå har de sittet på pengene hans et helt år så han ikke har kunnet kjøpe skjermkortet andre steder (han trodde jo han var først i køen nå)

Jeg ser også at de sendte meg en del slike mailer i starten før jeg avbestilte, første 2 dager etter jeg bestilte med "ny forventet dato" samme dag som den ble sendt:

Quote

Ordren din har fått ny leveringsdato. Vi vil sende en leveringsbekreftelse til deg når pakken forlater lageret vårt. Alle angitte leveringstider er foreløpige.

 

Kan en nettbutikk bare holde på slik? Ta betalt for en vare og aldri levere den? Igjen må det understrekes at den var "på lager" da den ble bestilt. Selvfølgelig er det ikke i deres interesse å levere den; den har jo gått opp i pris. Jeg vet ikke hva et tilsvarende kort ligger på fra butikk nå, men det er definitivt mer enn vi betalte, men har de lov? Hvilke rettigheter har broren min her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Forbrukerkjøpsloven sier følgende om dette om levering

§ 21.Rett til oppfyllelse

Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.

Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_2

 

Retten til oppfyllelse er sterk for forbruker. At det ikke er noen på lager av akkurat den varen er en hindring som selger enkelt kan overvinne ved å sende tilsvarende eller bedre vare. Ulempe og kostnad må vurderes relativt til forbrukerens interesse og ikke om det blir dyrt for selger. Dermed faller argumentet også fort.

Ved manglende oppfyllelse som beskrevet så strå man igjen med en klage til Forbrukertilsynet (rundt seks måneders behandlingstid for tiden) og så eventuelt videre til Forbrukerklageutvalget (som har rundt to års behandlingstid). 

Lenke til kommentar
55 minutes ago, Kfinn said:

Hei

 

Forbrukerkjøpsloven sier følgende om dette om levering

§ 21.Rett til oppfyllelse

Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.

Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_2

 

Retten til oppfyllelse er sterk for forbruker. At det ikke er noen på lager av akkurat den varen er en hindring som selger enkelt kan overvinne ved å sende tilsvarende eller bedre vare. Ulempe og kostnad må vurderes relativt til forbrukerens interesse og ikke om det blir dyrt for selger. Dermed faller argumentet også fort.

Ved manglende oppfyllelse som beskrevet så strå man igjen med en klage til Forbrukertilsynet (rundt seks måneders behandlingstid for tiden) og så eventuelt videre til Forbrukerklageutvalget (som har rundt to års behandlingstid). 

Takk for svar. Ja, utrolig klønete og dårlig av Dustinhome. De har solgt et skjermkort som de da hadde på lager og som de nå etter et år ennå ikke har klart å levere, og først nå sier de fra om det, etter å ha sittet på pengene i et år.

Er det noen flere perspektiver her, flere innspill?

Kanskje jeg burde postet dette i "juss" i stedet? Jeg synes i alle fall dette er utrolig dårlig av DustinHome på alle måter, kanskje spesielt måten de har gjort det på ved å utsette datoen gradvis i et år når de burde kunne klare å skaffe et tilsvarende eller bedre produkt.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...