Gå til innhold

Ekstern Harddisk GAMING


Lats365

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SSD er stortsett alltid et bra valg. Høy hastighet, så ytelsen blir bra. Problemet med SSDer, er prisen. De er dyre. HDD kan i de fleste tilfeller være bra nok. Selv har jeg en 512GB SSD som hoveddisk i maskinen min, og en HDD på 1TB som sekundærdisk. Så hvis man vil ha mer lagringsplass for mindre penger, kjøper man en HDD. Det som kan være viktig å tenke på, er hvor man lagrer hvert spesifikke spill. Noen spill har behov for å konstant skrive til og fra disken, eller så henter den ut mye data ofte nok, til at den bør legges på SSDen istedenfor HDDen. Jeg har for eksempel valgt å legge Minecraft og Apex Legends på SSDen. Minecraft hadde sikkert vært greit å ha på HDDen. Andre spill, som Star Wars, Jedi: Fallen Order, ligger på HDDen. Der går det fint med lengre lastetider mellom hver bane, siden det uansett ikke tar så lang tid, og det er historiespill for én spiller. 

 

Dette er gjerne ikke relevant hvis det er en ekstern disk over USB.

Spoiler

Hvis du går for en SSD, sjekk om det er SATA eller PCIe. SATA gir langt dårligere ytelse. NVMe/PCIe er det du bør gå for, på generell anbefaling.

 

Kjøper du en ekstern disk over kabel, vær obs på hvilket grensesnitt disken har. Komplett selger for eksempel mange med USB 3.0. De har bare maks hastighet på 500MB/s. Det er ganske lite.

https://www.komplett.no/category/10088/datautstyr/lagring/harddisker/ssd?nlevel=10000§28001§10088§16077&nlevel=10000§28001§10088§10098&cnet=Grensesnitt_A05320 §USB 3.0&hits=48

Ellers har jeg noen eksterne HDDer fra SeaGate til rundt en tusen kroner, som er nokså rask overføring på de første 5-10 sekundene, og så drar det ut i tid. En full sikkerhetskopi av disken min tar mange, mange timer.

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...