Gå til innhold

Hvem fastsetter prisen på strøm?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det er lovlig å gjøre antagelser om strømforbruket ditt etter at de nye strømmålerene har blitt installert vet jeg ikke.

Men de gjorde akkurat slik før de automatiske strømmålerene kom. Da stipulerte de forbruket ditt. De gjorde også antagelser om at strømforbruket ditt var høyere når strømmen var dyrest. Noe som ikke stemte om du fyrte med ved, var ukependler, hadde en døgnrytme som ikke var lik andres osv.
 

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har de lov til å gjøre antakelser (stipulering), dersom de mister kontakt med måleren. 

Det finnes mange forskjellige grunner til at de kan miste kontakt, og det ville vært veldig rart om jeg fikk gratis strøm dersom måleren ikke klarte å rapportere hjem. Dekningsutfall er for eksempel en enkel måte å få måleren til å ikke rapportere forbruk. Enten fordi kunden aktivt klipper kabelen i to, eller fordi kunden setter opp et faraday-bur eller annen mobil-hemmende skjermer. Eller kanskje Telenor hadde nedetid på det lokale aksesspunktet? 

At måleren er avhengig av strøm for å fungere, er ikke overraskende. Men det som overrasker meg litt, er at det ikke er et lite batteri inni der, samt en form for 'sensor' på hovedsikringen, slik at måleren kan rapportere hjem følgende: 'ALT OK – hovedsikring AV'. Hvor ofte hovedsikring blir tatt, og hvor viktig en slik funksjon dermed er, kan man jo diskutere. Hvis strømprisen var stabil, året igjennom, hadde man fått tilbake hver krone og øre betalt i det sekund måleren aktiveres igjen (og forteller om 0 kWh i forbruk siste X dager/måneder). 

Apropos tilbakeregning når måleren kommer på nett igjen ... Hva vil skje da, dersom min måler forteller om NADA forbruk i f.eks. desember måned? I perioden er det stipulert et stort forbruk grunnet kulde (eks. 5 000 kWh), som gir en ekstrem høy regning grunnet høye priser. Vil jeg, så snart måleren kommer på nett, få til gode et antall kilowattimer, eller vil jeg få til gode et pengebeløp? Med variable priser, vil jo det siste være mest rettferdig/riktig, tenker nå jeg .. Noen som husker stipulering fra tidligere tider, og hvordan dette ble avregnet mot reelt forbruk, dersom kunden hadde variabel pris? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...