Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Operativsystemet vil ikke boote opp fra ssd


Anbefalte innlegg

Glemte å slå av stasjonere pc før jeg la meg. Og når jeg sto opp og skulle gå på pc. Sto det «reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key”

gikk in i bios og fant ssd og valgte den som primær. Men fikk opp det samme på skjermen. Har byttet til andre sata kabler og det har ikke funket. For det virker som om bios finner ssd men vil ikke boote fra den.

pc er gammel hjemmebygget pc og den har funket greit de siste åra. 
så trenger hjelp til å få den til å funke igjen. Og håper noen her vet om hva som kan fikse problemet.

mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er snakk om å redde ut data fra disken så må en tenke på det også, og være litt forsiktig hva med hva en prøver.

Om det er interessant for deg så går det å boote en maskin med Linux. Det fungerer lignende som Windows (men en kan ikke kjøre Windows programmer). Det installeres ved at en bruker dette programmet for å legge Linux på en usb-minnepinne: Rufus - Create bootable USB drives the easy way

Og så trenger en installasjonfilen for en versjon av Linux, f.eks: Download Kubuntu | Kubuntu

En fin ting med en slik Linux på Usb-minnepinne er at du kan boote og kjøre den fra Usb-minnepinnen uten å installere på maskinen. 

Bruktsanvisning her: Create a bootable USB stick on Windows | Ubuntu

En må kanskje velge i BIOS at maskinen skal kunne boote fra USB.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...