Gå til innhold

Hvilket digitalkamera skal jeg velge? 4-5000


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vært på utkikk etter et digitalkamera i prisklassen rundt 4-5/6000, men forandrer mening for hver test jeg leser, og klarer ikke å bestemme meg. :shrug:

 

Jeg legger vekt på god zoom, lyssterkt objektiv, bildekvalitet og minst mulig bildestøy. Og en god videofunksjon me lyd, er heller ikke å forakte. Og helst ser jeg at det skal brukes 4 stk vanlige AA batterier, i og med at det nå finnes slike oppladbare batterier med opptil 2200 mah(om ikke mer), noe som gir meget bra batterikapasitet! Knuser alt av andre oppladbare batterier til digitalkamera! Og det koster til og med mindre enn spesialbatteri som er stort sett mye dårligere. Merket GP for eks, lager AA batterier med opptil 2200 mah, jeg har testet disse og de hadde minst dobblet, kanskje 3 og 4-dobbelt så lang levetid som et vanlig AA batteri! :yes:

Normalen for ca 3-4 år siden på vanlige AA batteri var vel rundt 600 mah.

 

Kameraet vil stort sett bli brukt til fotografering av landskap, bygninger, solnedganger osv...

 

Jeg har sett på for eks: Olympus Camedia-750, HP 945, Sony DSC p10/p92, fujifilm finepix s5000, Kodak Easyshare DX6490 og til nød Cannon G5, Sony Cybershot DSC v1, fujifilm finepix s7000 hvis en av disse er betraktelig bedre Eventuelt noen andre kameraer i denne prisklassen...

 

Mange bra kameraer og velge mellom, og jeg trenger gode tips :yes:

Endret av andreas_102
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv s5000 og nøler ikke med å si at det er et godt alternativ, spes. til kr. 3.700-

Men hvis hvis en vil betale 6.164- for

sS7000, så tror jeg du gjør et enda bedre kjøp

alt ialt.

Og du har mulighet for telekonverter på begge, så zoomen skulle være dekket, lysstyrken er god, samt at videofunksjonen på disse er "suveren".

 

 

Med tanke på batterisynspunktene dine, er jeg helt enig. Fantastisk med gode ladbare på disse kameraene, slipper liksom det irritasjonsmomentet med å gå tom

når det passer dårligst.

 

(Ser ellers at det diskuteres fram og tilbake her på forumet m.h.t. kjøp i utlandet, hvor gunstig det er, og må bare nevne at på Teneriffe, i desember, kjøpte jeg s5000 for kr. 2.500- Så kan du prute, og skal ut og reise....) ;)

Lenke til kommentar

Hvis du absolutt må ha AA-batterier så er det vel bare: HP, Fuji og Kodak som bruker dette. Da ville jeg vel sett på HP 945, selvom du der mangler litt på avanserte funksjoner. Fuji S5000 er vel et greit valg dersom du ikke skal skrive ut større bilder (personlig syntes jeg det er for mye støy og for høy komprimering i bildene). Kodak har nokså enkle, men helt greie kameraer (lurer egentlig på hvorfor de ikke lager mer avanserte?).

 

Var jeg deg hadde jeg gitt blaffen i hva slags batterier. Får du tak i et Canon G3 (5500,- på Multicom) forgjenger til G5, har du et kjempekamera til bra pris. Canon A80 er også et alternativ, billigere (litt mindre zoom og noe færre funksjoner). Olympus C5000 og C750UZ er også meget gode kjøp. Alle disse kameraene slår de med AA-batterier.

 

Lykke til!!

Endret av Madmax30
Lenke til kommentar

Du sa god zoom... Jeg har akkurat kjøpt et C-750UZ (dvs: kommer i posten om noen få timer (hjem på kvelden). Det har 10X optisk zoom, men jeg har i tilegg bestillt TCON-17 som gir en utrolig 17X Optisk zoom!! :green:

 

GØY!

 

Angående pris, så er C-750 satt ned i pris på f.eks XD.no nå til 4306. (i prisguiden er laveste pris 4259). Da kan du kjøpe tele i tilegg + et filter og to før det blir avskrekkende mye å betale... :)

Lenke til kommentar
Angående pris, så er C-750 satt ned i pris på f.eks XD.no nå til 4306. (i prisguiden er laveste pris 4259). Da kan du kjøpe tele i tilegg + et filter og to før det blir avskrekkende mye å betale... :)

Husk at disse utgiftene kommer i tillegg:

- minnekort (helst >=256MB xD)

- bæreveske (f.eks. Lowepro AW30)

- adapter (CLA4 e.l.)

- lader med 2 sett á 4 batterier >2000mAh

- stativ

Lenke til kommentar
Du sa god zoom... Jeg har akkurat kjøpt et C-750UZ (dvs: kommer i posten om noen få timer (hjem på kvelden). Det har 10X optisk zoom, men jeg har i tilegg bestillt TCON-17 som gir en utrolig 17X Optisk zoom!!

 

GØY!

 

Angående pris, så er C-750 satt ned i pris på f.eks XD.no nå til 4306. (i prisguiden er laveste pris 4259). Da kan du kjøpe tele i tilegg + et filter og to før det blir avskrekkende mye å betale...

 

Hvor mye koster TCON-17 ?

Lenke til kommentar
Takk for tilbakemeldinger:)

Jeg har nå eliminert mange av alternativene å står igjenn med valget mellom Fujifilm S7000 eller Olympus Camedia C-750.

Noen som har prøvd ut S7000 og C-750 og kan si at det er verd ca 2000 mer for S7000?

Jeg liker designet til S7000 meget godt, men har hørt at det var endel bildestøy, men det har vel også C-750.

Har hørt mye positivt om forgjengeren 602, og S7000 skal være et mye bedre kamera, så da er det kanskje ikke så mye å tenke på...

Men med tanke på at C-750 har mulighet for 17x optisk zoom så blir jeg litt usikker, for det hadde vært utrolig moro med en skikkelig zoom :yes:

:shrug:
Lenke til kommentar

Nå dukker det opp en "ordentelig" test her på siden av s7000 snarlig, har jeg tolket det rett, så da får du vel et relativt objektivt intrykk, får man tro.

Du får telekonvertere til dette også...Her på berget har jeg sett TL-FX9(x1,5) til ca. kr.1.700- og i utenlandske nettbutikker finner du mer.

Uansett, gratulerer med gode valg! :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...