Gå til innhold

Marantz NR1711 god nok til Klipsch R-820F?


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk, 

Kan noen si meg om Marnatz NR1711 vil være tilstrekkelig for å dra Klipsch sine R-820F?

Klipsch R820F spec:
 

  • Maks. effektpåtrykk: 150 watt RMS / 600 watt spiss
  • 1 stk. Tractrix horndiskant
  • 2 stk. 8” IMG basselementer
  • Høy effektivitet med følsomhet på 97 dB ved 1 watt / 1 meter
  • Impedans på 8 ohm
  • Frekvensgang: 35 Hz – 21 kHz
  • Delefrekvens: 1700 Hz
  • Kabinettutførelse i sort.
     

Marantz specs:
 

  • HDMI 2.1 - 8K/60 Hz, en dedikert 8K inngang og 8K oppskalering på alle innganger
  • 6 HDMI innganger
  • Enhanced Audio Return Channel (eARC)
  • Slank profil – nesten halve høyden av en vanlig hjemmekinoreceiver (10,5 cm)
  • 7 x 90 watt (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive)
  • Roon Tested
  • Dolby Atmos, Dolby Atmos Height Virtualization Technology, DTS:X, og DTS Virtual:X
  • HDR10+
  • HLG
  • Dolby Vision
  • Dynamic HDR
  • 4K/120Hz pass-through
  • Variable Refresh Rate (VRR)
  • Auto Low Latency Mode (ALLM)
  • Quick Frame Transport (QFT)
  • High-Res lyd-strømming - FLAC, ALAC, WAV og DSD 2.8/5.6MHz
  • HEOS multirom
  • Bluetooth, Airplay 2, Spotify Connect, Tidal, Deezer og TuneIn internettradio
  • Bluetooth ut, til hodetelefoner
  • Kompatibel med Amazon Alexa, Google Assistant og Apple Siri
  • Integrert phono-inngang for direkte tilkobling av platespiller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du vil nok få lyd, jeg vet ikke helt hvor du hentet spec men på lyd og bilde er samme forsterker oppgitt til 7 x 50 ved 2 kanaler i drift, så det kan være den er litt i svakeste laget for optimal drift i høye volum. 

 

jeg ser dog at den har muliget for pre out på frontkanalen så om du skulle mangle kraft kan du oppgradere med en effekt forsterker , ( jeg er en stor fan a crown sin XLS serie ( 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder effekt fra forsterkere, er det vanlig å være litt kreativ i benevnelsen, siden mange ikke forstår eller bryr seg. For å få høyest mulig effekt i dette tilfellet, har Marantz valgt 6 ohm, som gir litt høyere effekt i forhold til det vanlige 8 ohm. De har også valgt 1kHz pipetone som ikke er veldig utfordrende for forsterkeren, i tillegg står det 1% uten benevnelse, men tipper det er forvrengning og 1% er mye, og det er målt kun én kanal. Sier ikke at denne har 90W i nevnte forutsetninger, men det er ikke ofte man hører på bare én kanal og bare 1 kHz pipetone. I tillegg vil man ha en forvrengning som er mye lavere enn 1%. Realistisk er nok mere 7x30W i 8 ohm i hele frekvensområde og lav forvrengning på mindre enn 0,1%.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt spørsmålet, "å drive høyttalerne eller ikke"? 

Du vil helt klart få lyd fra høyttalerne. Du vil også få helt grei lyd opp til moderat volum. Kan det bli bedre med noe annet (og dyrere)? Selvsagt, på samme måte som det også kan bli dårligere med noe annet i en lavere prisklasse.

Spørsmålet er hva du forventer. Hvor høyt skal du spille? Skal du ha subwoofer i tillegg? Hvor stort er rommet? Er rommet naturlig åpent til andre rom? Har du muligheten til å plassere høyttalerne på en god måte? Trenger du 120 dB?

Lenke til kommentar
rtoevik skrev (20 timer siden):

Takk for svar, men jeg forstår ikke helt konklusjonen. Vil den nevnte forsterkeren kunne drive høyttalerne eller ikke? 

føler jeg svarte veldig klart , du får lyd men ved høye volm er det en fare for at forsterkeren ikke kan levere nok strøm til optimal drift, som kan resultere i klipping.

men den har mulighet for og bruke en extren effekt forsterke til front kanalene , så det kan være en grei start du som du kan utvide med en effektforsterker etter hvert om du ser du bruker oppsettet på på høye volum eller du opplever at lyde "klipper" når du passerer et vist volum. 

effekt på forsterkere og høyttalere er meget flytende begreper , høyttalere oppgir ofte max de tåler og ikke hva du trenger , samt forsterkere oppgir ofte max de kan levere under visse urealistiske forutsetninger, ved forsiktig bruk kan nesten alt kombineres, men en svak forsterker kan gå tom for strøm og levere signalere som er skadelig for høyttaleren din og en alt for sterk forsterker kan ( i extreme tilfeller ) levere for mye strøm og skade høyttalerne dine. 

ja kombinasjonen vil til dels virke og i de fleste tilfeller vil du nok ikke oppleve problemer , men det kan være at forsterkeren har litt lite kraft til og kunne levere ved referanse volum, men om du feks har en sub og en crossover på 80 hz til suben så vil du betraktelig lette kravet til hvor mye strøm forsterkeren må levere. 

jeg ville nok etter hvert utvidede med en effektforsterkere som leverer nok watt for og få optimalt oppsett, for mye watt er sjelden et problem 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...