Gå til innhold

Har Mandrake, bytte til Fedora?


Anbefalte innlegg

Jeg er skikkelig Linux n00b, og for noen måneder siden installerte jeg Mandrake 9.2 hjemme i Dual Boot med XP. Så idag installerte jeg Fedora på en gammel laptop, og førsteinntrykket er at det er litt kjappere enn Mandrake!?

 

Så spørsmålet er rett og slett, er det noe poeng å bytte ut Mandrake hjemme med Fedora? Jeg vil gjerne høre noen begrunnelser for og imot.

 

...nei, jeg vil ikke installere Slackware, Gentoo eller andre distroer... jeg er som sagt en n00b som liker GUI fremfor konsoll. Vil nok prøve det en dag, men da må jeg slutte å slå opp i boka hver gang jeg skal pakke ut en .tar fil :blush:

 

Takker for alle konstruktive svar :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

å compilere et tar pakket program er da ikke vanskelig, med tar.gz filer så gjør man følgende:

 

tar irssi.0.8.9.tar.gz (eksempel)

cd irssi.0.8.9

./configure

make

su (skriv inn root passord)

make install

 

tada :yes:

Endret av Scrim
Lenke til kommentar

Men hvorfor gjøre noe så arkaisk når enhver oppegående distro har et moderne, integrert avhengighetsbasert pakkesystem som gjerne også laster ned i tillegg til å installere, og passer på at du har nyeste sikkerhetsfiks! Man anbefaler IKKE nybegynnere («n00b» er ikke et ord, dette er ikke CS) å kompilere (ikke «compilere») kildekode manuelt.

 

Men for å svare på TopDog sitt spørsmål; jeg foretrekker Fedora fordi den virker bedre testet og derfor mer stabil, den har mindre rare løsninger enn Mandrake, og de grafiske konfigurasjonsverktøyene er både bedre designet og mer forutsigbare. Samtidig synes jeg yum er kjempefin (apt-lignende system, men spesiallaget for RPM).

Lenke til kommentar

Et argument for å bytte er at det rett å slett kan være gøy å prøve noe nytt. Selv holder jeg meg til Mandrake . På mine maskiner har Red Hat og dens fetter og kusiner vært merkbart tregere og brukt mye diskplass uten at jeg hadde alle programmene jeg trengte. Av ren latskap har jeg havnet på Mandrake til hjemme desktopen min selv om jeg bruker Red Hat på jobben. Jeg prøver ikke å påstå at Mandrake er bedre bare at den har ferdig installert flere av de programmene jeg vil ha.

Lenke til kommentar

Jeg byttet nylig til fedora fra mandrake på Min Linux-box. har Mange positive og noen negative erfaringer, som f.eks litt mindre brukervennlighet i fedora enn mandrake. men fedora er kjappere, det er letter å få oppgradert (up2date) rpm pakker, og det er også en finfin side som heter www.freshrpms.net som har sin egen Fedora core 1 side hvor amn finner rpm'er som er komilert til Fedora og gjør det lett å være nybegynner i linux land :)

 

Jeg er selv "noob" som du sier, og jeg vil nok anbefale deg å bruke fedora, for de problemene du kanskje møter på lærere du av, og detgjør linux bare mer gøy. Og du slipper å tenke på å oppgradere GAIM og xmms Annen hver uke, og annet... bare starte up2date (husk: IKKE REGISTRER DEG) og den laster ned de viktigste oppgraderingene, Også nye kjerner.

 

My 2 cent

 

Bugbear

Lenke til kommentar
en finfin side som heter www.freshrpms.net som har sin egen Fedora core 1 side hvor amn finner rpm'er som er komilert til Fedora og gjør det lett å være nybegynner i linux land :)

Mandrake har jo Mandrake Club da... også har jeg funnet et par siter til som har masse rpm's for Mandrake.

 

Jeg har Fedora på en bærbar nå, så jeg skal leke litt med den (fungerer til og med med mitt no-name WLAN-kort :wow: ) så får vi se hva jeg gjør, tror nok jeg beholder Mandrake foreløpig nå som jeg har fått det til å virke bra hjemme.

 

Up2date saken til Fedora bare hang og hang igår under nedlasting av oppdateringene (den fant 32 oppdateringer), skal prøve igjen ikveld...

Lenke til kommentar

yum følger med som standard i Fedora, og du skal kunne bruke den uten videre. Men som standard bruker den Red Hats noe overbelastede server, så du kan sette den opp til å bruke mer hjemlige servere istedet. Her er min /etc/yum.conf:

 

[main]
cachedir=/var/cache/yum
debuglevel=2
logfile=/var/log/yum.log
pkgpolicy=newest
distroverpkg=fedora-release
tolerant=1
exactarch=1

[base]
name=Fedora Core $releasever - $basearch - Base
baseurl=ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/Fedora/core/$releasever/i386/os
       ftp://ftp.funet.fi/pub/mirrors/ftp.redhat.com/pub/fedora/linux/core/$releasever/i386/os
failovermethod=roundrobin

[updates-released]
name=Fedora Core $releasever - $basearch - Released Updates
baseurl=ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/Fedora/core/updates/$releasever/i386
       ftp://ftp.funet.fi/pub/mirrors/ftp.redhat.com/pub/fedora/linux/core/updates/$releasever/i386
failovermethod=roundrobin

[fedora-extras]
name=Fedora Extras $releasever - $basearch - Extra Packages
baseurl=http://sunsite.informatik.rwth-aachen.de/ftp/pub/Linux/fedora/fedora/$releasever/$basearch/yum/stable/
gpgcheck=1
failovermethod=priority

[livna-stable]
name=Livna.org Fedora Compatible Packages (stable)
baseurl=http://rpm.livna.org/fedora/$releasever/$basearch/yum/stable
gpgcheck=1

[livna-testing]
name=Livna.org Fedora Compatible Packages (testing)
baseurl=http://rpm.livna.org/fedora/$releasever/$basearch/yum/testing
gpgcheck=1

Dette gir meg 1085 pakker tilgjengelig, og holder systemet mitt oppdatert og sikkert.

Lenke til kommentar

Mandrake er en utmerket distro, det må man ikke glemme. Jeg ville brukt, og bruker fedora over mandrake, mest på grunn av miljøet rundt distroen, og på grunn av de enkle oppdateringsmetodene. Fedora er lett å bruke, man får gjort det man vil ha gjort og om man lurer på noe finnes det alltid hauger av koslige mennesker som kan hjelpe deg. Ikke ulikt mandrake.

 

Men det er også ekstremt viktig at man ikke durer i vei med noe hjemmesnekrede løsninger som bare virker på en god dag. Alt for mange fedorabrukere gjør ting feil. Der finnes en veldig god f.a.q. som har svar, og viktigst av alt, gode svar, på de fleste spørsmål. (se lengre ned)

 

Og for å gjøre det helt klart, fedora er ikke redhat, og man trenger ikke lengre registrere seg for å bruke up2date, da up2date nå bruker frie yum-repositories for å hente pakkene.

 

Du trenger ikke bytte med mindre du føler noe mangler i Mandrake, mandrake er flott. Om du alikevel velger fedora, husk å lese f.a.q. før du spør, og om noen sier noe annet enn det som står der så har de som regel feil. : fedora.artoo.net

 

Lykke til med din forsatte linuxbruk og ta å legg av deg alle trend-ord som bruker tall der det skal være bokstaver. Det heter nybegynner eller novise.

Endret av foolish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...