Gå til innhold

Anne Holt skriver på sin FB-profil at "noen" bør følge med på Svein Østvik.


Anbefalte innlegg

Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, men tenker at dette jo handler om livssyn.

Saken er altså at Anne Holt ser på Svein Østvik som en trussel. Nå tenkte jeg da han brant munnbind, at dette var ganske uskyldig. At han er en type som er lett å lede, som nok har følt seg på utsiden, og derfor trengte det fellesskapet av konspirasjonsteoretikerne. 

Jeg har vært inne og lest på siden hans, og sånn umiddelbart ser jeg ikke på han som særlig skummel. Likevel er det ekstremt mye passiv aggressivitet i mye av det han formidler. Mye skriverier om hvor utsatt han er for mobbing osv, at E.Solberg er den farligste statsminister vi har hatt ( dette som fikk A.Holt til å skrive), og han skriver mye om "saueflokken" og hvordan den er. Uvitende, blinde og "hjernevasket." Dette går igjen.

Selv mener han at "de"/han skal redde verden med kjærlighet. At han og "de" har sannheten. Hvor skummel er han? Jeg tenker at i seg selv som person er han ikke særlig farlig. Han er ikke alt for smart, han skriver tildels usammenhengende og begynner midt i et innlegg med rim. Ganske underholdende å lese alt sprøytet og tullet han lirer av seg, og en kan ikke som et gjennomsnittlig intelligent menneske ta dette alvorlig.

Men! Det er jo tilhengerne hans som er de skumle her etter mitt syn. Bare det å se opp til den mannen er jo tegn på noe feil. Når de i tillegg faktisk skriver som om han skulle vært en slags allvitende frelser, ja, så er det faktisk alarmerende. Det er mye aggressivitet i kommentarfeltene hans. Så jeg tenker at Anne Holt har et poeng her. At hun ikke mener at man bør følge med på kun han, men fanskaren hans. Nå blokkerer han også de som argumenterer mot han som jeg leser, så han kan skrive om de sinnsyke ideene sine uten innblanding. Hvem er de som lar seg påvirke av han, og hva er noen av dem i stand til å gjøre? De er jo paranoide så det holder. Hva tenker dere her? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jovia skrev (På 19.10.2021 den 0.38):

Hvem er de som lar seg påvirke av han

Det lar seg nok gjøre å finne ut, men for videre terrorforebygging må en også finne ut hvilke våpen som forberedes. Noe som kan være betraktelig vanskeligere. I de fleste tilfeller er det heller ingen slik planlegging, og det resulterer bare i plaging av de som en har mistanke til. 

Tillegg: Her er en som har vært sarkastisk og frittalende på Facebook, men som nå har moderert seg :)

https://www.nrk.no/mr/svein-_58_-vil-moderere-seg-pa-facebook-1.15687606

Endret av Budeia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ikke så bekymret for miljøet Østvik har dumpa borti. Det er som regel mye skrik og lite ull fra de folka der. Jeg har lest altfor mye alternativt og antivaksine-greier på Facebook de siste årene, kall det en litt sær hobby. :wee: Jeg syns det er litt fascinerende hva folk kan få seg til å tro på. Men uansett, det blir sjelden noe mer enn at man sitter og hisser opp hverandre med å poste linker til ulike nettsider og videoer inne på Facebook, sammen med mantraer om at "NÅ begynner folk å våkne! NÅ skjer det ting!". 

Newsflash, det skjer aldri noe. Verden fortsetter med sitt, uansett hva disse folka mener de har avslørt og påvirket. 

Det siste året har det vært en del demonstrasjoner, hvertfall her i Oslo. Det er ikke veldig mange som møter opp, men hvis de ville lage bråk ville de klart det. Men det går aldri lenger enn foredrag om alskens galskap og misnøye mot makta. 

Noe av grunnen til det er antakelig at det er ikke et definert miljø dette her. Det er mange slags ulike folk som finner sammen. Hvis du spør ti stykker på demonstrasjonen om hva som "egentlig" foregår, så får du nok ti forskjellige, men lite konkrete, svar. 

Det er likevel ikke til å stikke under stol at noen i miljøet er fullstendig ute og sykler psykisk. Noe av det som deles i gruppene er helt hinsides all fornuft, og noen er veldig aggressive i ordvalgene. En eventuell fare ligger vel i at en slik skal tippe over og gjøre noe på egenhånd, ala han i Kongsberg. Det kan vi aldri helt gardere oss mot, men jeg vil tro politiet har notert seg noen av navnene som kanskje kan være troende til å gjøre stygge ting. 

Svein Østvik er nok ikke en av dem. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...