Gå til innhold

Kattungens oppførsel


Anbefalte innlegg

Jeg fikk meg en kattunge, hunkatt, for snart 4 uker siden. Den var bare 10 uker når vi fikk den da eieren måtte bli kvitt kattungene. Nå bor den med meg og samboeren, ingen andre dyr. Vanlig huskatt. 

Kattungen fant seg egentlig fort tilrette men var stadig litt skvetten og virket som den trengte mye oppmerksomhet fra meg og samboer. Den har alltid gjort fra seg i kassen sin og spiser veldig godt. 
Den har helt siden dag 1 vært svært pratsom, aldri møtt en pus som mjauer så mye som denne. Alltid når den våkner fra en lur begynner den å mjaue en stund og går rundt oss og vil ha oppmerksomhet. Men Vi forstår ikke helt hva hun mjauer for… 

Hun har fått første vaksine og 1 ormekur. Hos dyrlegen var hun skvetten, mjauet mye og virket redd og nysgjerrig.

Hun tar imot kos og durer veldig mye når man koser med henne, hun viser når hun har fått nok ved at hun bare går å legger seg litt lenger vekk fra oss. Det er jo helt ok. Men andre ganger gnir hun seg mot meg, og gir uttrykk for at hun liker kosen hun får men så plutselig går hun inn for å bite meg i hånden og blir litt «streng» i blikket. Da trekker jeg meg bare litt unna, men hvorfor må hun bite istedenfor å bare gå bort? 
 

Hun er også svært aktiv. Forstår at en kattunge som bare er rundt 3 mnd skal være ganske aktiv, men den får aldri nok virker det som. Hun har bare vært inne, da dyrlegen anbefalte at den burde være 1 år gammel før den slippes ut + kastrert og chippet. På natt har den sovet i sengen med oss, men vi har begynt å prøve å få den til å sove i sin egen seng, utenfor soverommet. Dette fungerer dårlig, da den blir å mjaue hele natten utenfor soveromsdøren vår. Den er da veldig aktiv og leker på natten. Denne katten sover iallefall ikke 18-20 timer i døgnet slik som står skrevet mange steder om kattunger. Hun klorer på gardiner, hopper opp alle veier hun klarer å hoppe til, løper mye rundt med lekene sine, klorer på møbler og ikke minst på oss. Hun elsker å få tak i hender og føtter å leke med, dette er jo ikke OK. Har tenkt å gå til innkjøp av en «get off» spray til møbler for å se hvordan det fungerer.
 

Noen som har erfaringer å dele rundt hvordan kattungen skal oppdras? Jeg har hatt katt hele livet så er jo veldig vant med katter, men ikke denne oppdragelses-fasen… Hvordan får jeg den til å bli en snill og rolig katt. Hvordan styrer man hvordan personligheten utvikler seg?

Tar imot alle tips!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt flere hunder og katter ila. mine 30 år på jorda, og det siste året har jeg, min samboer og vår hund har hatt kattunger og ungkatter fra dyrebeskyttelsen hos oss. Disse er nede i 6-8 uker på det yngste, noen ganger opp til 3-10mnd og de er ofte ville. 

Ut i fra hva du skriver har jeg tre anbefalinger til deg

  1. Ikke ha katten med inn på soverommet 
  2. Gi katten egne leker, og unngå lek med fingre og tær
  3. Ikke gi katten kos når den ønsker det

Men, det er kanskje enklere sagt enn gjort..

1: Finn et eget rom katten kan være på om natten. Katter er som oftest ekstra aktive i "skumringen". Min erfaring er at det blir mjauing og masing da, men det gir seg etterhvert, spesielt om de har noen leker og mat tilgjengelig.

2: Finn noen gode leker med snor, eller noe som lager lyd som katten kan jage og slenge rundt på selv. F.eks. store legoklosser er geniale om du har parkettgulv, men det bråker. Ikke alle leker er like populære hos alle katter, så prøv deg litt fram med ulike leker, og rydd de bort innimellom også så katten ikke har tilgang til lekene hele tiden.

Når du leker, går forbi, eller katten er oppmerksom på deg og engasjert, ville jeg forsøkt å få fokus bort fra fingrene og føttene deres med leker i snor, på pinne, eller rett og slett ved å overse katten. 

3: Lær dere å overse katten. Du føler deg kanskje slem, men om du vil ha en katt som ikke konstant krever din oppmerksomhet må du lære å ignorere den, og motstå å kose med den hver gang den kommer til deg. Jo tidligere du gjør dette, jo bedre i min mening. Hvis katten er usikker og litt skvetten, la den komme bort til deg, hils på den og, fortsett med det du gjorde før den kom; Rinse and repeat.

Angående det med bitingen: Noen av kattene vi har hatt innom "kosebiter", ikke hardt, ikke vondt og de maler og koser samtidig. Nesten som om de dier. Hos deg høres det ut som de enten sier ifra når de er lei, eller at kosen er blitt til lek. Det går an å korte litt ned på kosen, og ellers kan det hjelpe å følge #2 ig #3.

Håper dette kan være til hjelp for deg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hvitetennposer skrev (14 timer siden):

Alltid når den våkner fra en lur begynner den å mjaue en stund og går rundt oss og vil ha oppmerksomhet. Men Vi forstår ikke helt hva hun mjauer for… 

Hun tar imot kos og durer veldig mye når man koser med henne, hun viser når hun har fått nok ved at hun bare går å legger seg litt lenger vekk fra oss. Det er jo helt ok. Men andre ganger gnir hun seg mot meg, og gir uttrykk for at hun liker kosen hun får men så plutselig går hun inn for å bite meg i hånden og blir litt «streng» i blikket. Da trekker jeg meg bare litt unna, men hvorfor må hun bite istedenfor å bare gå bort? 
 

Hun er også svært aktiv. Forstår at en kattunge som bare er rundt 3 mnd skal være ganske aktiv, men den får aldri nok virker det som. Hun har bare vært inne, da dyrlegen anbefalte at den burde være 1 år gammel før den slippes ut + kastrert og chippet. På natt har den sovet i sengen med oss, men vi har begynt å prøve å få den til å sove i sin egen seng, utenfor soverommet. Dette fungerer dårlig, da den blir å mjaue hele natten utenfor soveromsdøren vår. Den er da veldig aktiv og leker på natten. 

Noen som har erfaringer å dele rundt hvordan kattungen skal oppdras? Jeg har hatt katt hele livet så er jo veldig vant med katter, men ikke denne oppdragelses-fasen… Hvordan får jeg den til å bli en snill og rolig katt. Hvordan styrer man hvordan personligheten utvikler seg?

Tar imot alle tips!!!

Det at hun går rundt og mjauer er nok fordi hun savner moren sin.

Jeg har også en liten hunnkatt som plutselig bare dukka opp i hagen min for snart 4 uker siden.
Tipper hun var bare 7-8 uker gammel da.
Hun er også veldig selskapssyk, og drev også og mjauet hele tiden i begynnelsen.
Det har hun gitt seg med nå.

Det at hun biter deg i hånda kan være suttebehov; hun er jo bare en baby og kattunger er vant til å sutte på puppen til de er et halvt år omtrent.
Hun jeg har kan ligge i fanget mitt mens jeg ser TV og sutte på de muke "putene" mellom ledda på innsiden av fingrene i en halvtime og vel så det.
Hun biter ikke, bare sutter som em baby på tutten.
Av og til stopper hun opp ett minutt eller så, og så begynner hun igjen.

Den dyrlegen burde du droppe.
Katter, spesielt unge katter, kan slippes ut nesten umiddelbart når de har blitt trygge på deg og anser deg som "forelderen".
Men i begynnelsen bør du selvfølgelig være med henne ute hele tiden, kanskje en time to-tre ganger om dagen i en uke.
Deretter vet hun hvor hun bor og kan være ute alene.
Sterilisering og chipping bør gjøres ved 6 måneders alder.

Jeg kan også tilføye at hun selvfølgelig sover med meg i min seng 🙂
I begynnelsen, de første 3-4 dagene, var hun litt urolig og våknet tidlig, 5-6 tiden, og begynte å hoppe rundt.
Nå ligger hun fint ved siden av meg og sover(?) uten at jeg merker henne til klokka 07.30-08.00 om morgenen 🙂

Endret av Frank Olsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Må bare skyte inn at jeg synes det høres ut som en ekstremt dårlig idè å slippe kattungen ut med en gang. Vent til den er 6 mnd gammel så du har fått chippet den først, og ta det litt gradvis hvor du er med den på tur. Da har den faktisk fått utviklet litt stedssans, og det sparer deg for bekymring i tilfelle den blir borte lenge. Da er det lett for dyrlege/andre å sjekker chip og få den tilbake til deg. Den bør også være sterilisert før den slippes ut, de kan bli kjønnsmodne allerede i 4-5 måneders alder.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...