Gå til innhold

Timesbetalt "produksjonsjobb" versus være-tilstede-jobb.


Gjest 629f1...38b

Anbefalte innlegg

Gjest 629f1...38b

Det jeg misliker mest ved min jobb er at det er hva jeg nå kaller en produksjonsjobb - altså hvor jeg hele tiden skal levere noe til en ekstern kunde i løpet av en tidsfrist. Jeg jobber som prosjekterende konsulent innen bygg, så det vil si at jeg typisk leverer tegninger til byggeplasser og fabrikker. Disse har alltid en tidsfrist og som regel er de ganske stramme. Greier jeg å være effektiv og komme meg foran skjema blir jeg typisk brukt på et annet prosjekt for en periode ettersom det alltid er noe å gjøre og gjerne noen andre i firmaet som ligger bak skjema. Dette gjør også at jeg aldri føler jeg har særlig tid til å fordype meg eller lære nye ting ettersom det alltid handler om å levere mest mulig på kortest tid.

Slik utsiktene ser ut vil dette derfor aldri bli en jobb hvor jeg vet at jeg er ferdig kl 1530 eller når normal arbeidsdag er ferdig. Ser jeg tilbake på tidligere jobber har de alle vært det jeg kaller produksjonsjobber med unntak av når jeg jobbet på lager. Her kunne det også være travelt i perioder, men andre perioder med nedetid var vi bare tilstede og ryddet og ellers gjorde forefallende arbeid i bedagelig tempo. Og når klokken var der var vi ferdig for dagen uansett.

 Andre med lignende erfaringer eller tanker? Kanskje noen av dere trives med å ha en timesbasert jobb med knappe tidsfrister? Det eneste positive jeg kan se er jo at det ofte gjør at arbeidsdagen går fort.

Har venner i andre typer stillinger hvor de beskriver en hverdag med mye ledig-tid og nesten aldri over 40 timers arbeidsuke. Om jeg noensinne bytter ny jobb tenker jeg at jeg vil pensle meg inn på en stilling som er litt mer svevende eller ellers har en fast arbeidstid som vanskelig kan overskrides.

 

Anonymous poster hash: 629f1...38b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner meg igjen i det du sier - da jeg hadde sommerjobb på lager var det fint å være ferdig med jobben når man var ferdig med jobben, og da kunne man heller bruke kreativiteten på hobbyer i stedet for å bruke den opp på jobb. Heller det enn å jobbe skift i butikk.

Men: det er et par veldig viktige fordeler der du er nå. Du er på et spor der din kompetanse og erfaring naturlig øker og lønnen din øker over tid. Det er begrenset hvor mye lønnen vil øke over tid på lageret før de ser seg nødt til å legge ned lageret ditt og åpne opp et i en annen by med bare nyansatte i stedet. Og det er ikke akkurat fordypning og læring som kjennetegner 15:30-jobber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bae5f...f99

Hos oss er det bare “produksjonsjobber” både på rød og grønn avdeling. men det er likevel tydelige forskjeller: 

  • Rød avdeling (hvor flertallet er ansatt) arbeider med 1-2-3 her-og-nå-leveranser pr team (fire-fem personer) hvor leveringtid er alt fra en uke til tre måneder og er rimelig selvstyrte. Man vet teamene er “alle mann alle” mandag og onsdag kl 0730-1600 + når daglig leder/grønn avdeling har fastsatt et møte med innkalling minum 48 timer før (tyisk 5-7  dager før før eller “stnading order” for X. xx-dag i måneden kl y-z) g man vet en pr team (teamleder eller dagens fullmektig med de nødvendige fullmakter) er til stede tre andre dager samme tidsrom. Ellers har teamene den frihet prosjektets bedriftens regler for tilgjenelighet (tlf/internett) og oppmøtetid tolereert v/innkalling til arbeid NÅ, kunde, leveringsfrist og nødvendig samarbeid med andre team på avdelingen gir. Intet tema får mer arbeid pådyttet fra oven enn tilsvarende (for firemannsteam)maks 2100-2200 timer effektiv innsats pr kvartal (inkl rimelig tid til nødvendig “Indre arbeid” som er inkludert i prisen kunden betaler), melder de selv ledig tid og kunden tilfreds får de mer og da tilsvarende økt lønn. 
  • Grønn avdeling (hvor jeg er selv og hvor ingen kommer før de har vist minst 12 års dyktighet i rød avdeling fordi her skal bedriften kjennes ut og inn gjennom egen parktisk erfaring) har ansatte med følgende kjennetegn i hverdagen. Flere prosjekter pr ansatt hvor hvor leveringstiden alltid er lang, dels er “noe diffus” (først året etter vt man egetnlig om leveringen var OK eller ikke), mer preget av mindre prosjekter 1-2 personer, men også noen med hele avdelingen. Fleksibiliteten er høyere, reisene langt flere og innsaskravene i prinsipp de samme, men mye mer opp til en selv å planlegge uten noen annen ytre påvirkning enn prosjekt som viser seg for dårlig om 1/2 år--1 år med tilsvarnede kjølhaling av bestemt(e) person(er) som ikke har gjort jobben sin ordenlig. Noen serpå grønn avdeling somopprykk fra rød avdeling (noe den ikke nødvendigvis er økonoisk og orgaisasjonen er så flat at det er åpen dør hos daglig leder for alle, selv om det fysisk er litt lengre il døren for rød enn grønn avdeling), andre ser på den mer som en straffetrussel ved svak ledveranse for et team hvor de selv i praksis er lokomotivet og sist ansattes orakel.) - og noen ser på overgang som “en annerledes hverdag med mer lange linjer og mer meg/mindre oss-ansvar. . 

Personer som kommer fra arbeid type “jeg kommer 0730 (gjerne heller 0800-0815 har jeg inntrykk av)  gjør det som faller på min pult og går lø 16 (gjerne helst 1530 om de kom før 8 og mulighet byr seg) for å ta meg av tennisracket, golfklubber og hage” har vist seg totalt ubrukelige hos oss og har med ett eneste unntak gjennom de 20-25 år min historikk hos arbeidsgiver rekker røket ut i prøvetiden, enten fordi de selv finner ut de er på helt feil adresse eller fikk først instruks om kurs- ogholdningsendring, noen uker senere valg mellom å si opp eller bli sagt opp. (Unntaket var en som hadde ett års plikttid i slike omgivelser og tydeligvis bruke ledig tid i den pliktitiden til å finne noe anntet og hvor alt i intervjuprosjessen fortalte han ikke trivdes særlig godt  med arbeidsstilen. Han fikk fire-fem-seks ukers krevende omskolering med bratt lærekurve han taklet til 5 med 6 i kastene da resultat av omskoleringen skulle vurderes og har etterpå vært en verdifull medarbeider i 10-12 år som i dag velges ofte som prosjektleder for teamet (hvert team velger selv prosjektleder for hvert prosjekt og fordeler selv bonus som igjennomsnitt utgjør 10-15 % avv årslønn). . Denne typen arbeid anses hos altså i aag som “erfaring fra arbeid i verdenet bedrift” og slik erffaring er rask vei til B eller C-stabelen når søknader kommer inn og telefonsamtalen innen en uke om den vekker interese er avvilet. (B-stabelen = kan være aktuell for midlertidig ansettelse om intet interessant skulle vise seg i A-stabelen etter nærmere granskning, C-stabelen = papirmakulatoren neste) 

Selv hadde jeg tjeneste for konge og fredalnd som befal jeg ikke søkte om å bli selv, men “man” uten noen personlig samtale om saken fant ut jeg var egnet til (formodentlig pga alder klart over 20 da min utdannelse på høyksolenivå (tlsvarende ca dagens bachelor) var ferdig og et års vikariat i akdamisk stilling også var gått innen “manfikk somlet seg til et konvolutt hvis innold var “jtenesteinnkalling”. Pyten på skulderklaffene gav meg 15 måneder behagelig tjeneste for fedrelandet med svært liten innsats etter offentlig fastsatt kontortid (da 9-16), offiseersmesse med hotellrestaurantstanard og eget værelse/bad med daglig regjøring og unkentlig engetøyhåndtering (jada, bare TV, minibar og telefon med ekstern linje også manglet før hotell *** var på plass.),. Jeg kom altså på den grønne gren når først 12-15 måneder sihht lov og forordrning skulle kastes bort. og de fleste kastet den bort på åttemannsrom med starndard 1947 eller i knappetelt for tolv, havrgrøt av alt fra god til uspesielig stanard, mye gjørmeløp og mange sure strøper å tørke til feltbukse - for ikke å snakke om “bukse under lang hvit” -notorisk enten for liten eller for stor. Månedene lærte meg imideltid også til hvilket nivå tommelfinertvinning kan perfeksjoneres og hvor mange brevkurs sman faktsik rekker å ta i slik tjeneste uten overrskridelse av fassatt mas-hastighet (to kurs pr gang og ngen ny leksjon i hvert kurs i ut-kur før forrige er returnert i inn-kurv om 5-7 dager). Det absolutt siste jeg ønsket meg etterpå var et liv til pensjonalder i en slik stilling med 30-45 minutter effektivt tjenestelig arbeid åg jøre pr dag som sammen med brevkurs i lit ulikt + tommelfinertvinning skulle trekkes ut til noe som lignet arbeid kl 9-16. (En dag fikk vi forresten dobbel normal-stor dose å utføre. De inntørkede på kontoret holdt på å segne om da de så dagens arnbeidsmengde, jeg måtte kansellere kansellere perfeksjonstrening av tommelfingertvinniing den dagen om jeg også skulle rekke vanlig dose brevkurs i såkalt “tiilfedlig tid til overs pga variasjonener i tjenestens behov”. 

Dette året lærte jeg - grundig og praktisk vinklet  - Peters første prinsipp:”Uavhengig av hvor lite arbeid man ha å gjøre lar dette seg trekkes ut til å fylle all tiljgengelig tid i arbeidsdagen”. . 

Anonymous poster hash: bae5f...f99

Lenke til kommentar
Gjest 629f1...38b
tommyb skrev (På 10.10.2021 den 19.06):

Jeg kjenner meg igjen i det du sier - da jeg hadde sommerjobb på lager var det fint å være ferdig med jobben når man var ferdig med jobben, og da kunne man heller bruke kreativiteten på hobbyer i stedet for å bruke den opp på jobb. Heller det enn å jobbe skift i butikk.

Men: det er et par veldig viktige fordeler der du er nå. Du er på et spor der din kompetanse og erfaring naturlig øker og lønnen din øker over tid. Det er begrenset hvor mye lønnen vil øke over tid på lageret før de ser seg nødt til å legge ned lageret ditt og åpne opp et i en annen by med bare nyansatte i stedet. Og det er ikke akkurat fordypning og læring som kjennetegner 15:30-jobber.

Både ja og nei. :)

Det er nesten så jeg føler hverdagen på jobb er så travel at det er sjeldent jeg finner tid til å faktisk øke kompetansen. I så fall må det bli utenom vanlig arbeidstid og det er jeg ikke lenger motivert for. En annen kamerat sier at han har ledigtid på jobb - noe som gjør at han faktisk kan ta seg tid til å tenke over ting og utvikle ny ideer, planlegge, osv. 

Anonymous poster hash: 629f1...38b

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 629f1...38b said:

Det er nesten så jeg føler hverdagen på jobb er så travel at det er sjeldent jeg finner tid til å faktisk øke kompetansen. I så fall må det bli utenom vanlig arbeidstid og det er jeg ikke lenger motivert for.

Man har kompetanse, og så har man kompetanse. 

Nå får du kanskje ikke tid til å lære ting utenfor det du har tid til i arbeidstiden, men du bør ikke undervurdere hvor mye du faktisk lærer mens du tar avgjørelser på stående fot. Du vil hele tiden utvide både området du ser/forholder deg til og den jobbrelaterte vurderingsevnen din. Jeg tror nok dine overordnede vurderer din verdi godt over de nyansatte, og mer for hvert år. Dette er riktig nok udokumentert kompetanse, men et lite triks er å snakke med firmaet og si du ønsker å bygge på med (et konkret område med) kompetanse, og høre om ikke de kan sette av tid til det når <whatever project you're working on> er ferdig. Arbeidsgivere digger det når de kan heve kompetansen i stokken på et område de trenger og de liker intiativ også. Men da må du være åpen for at det også er lov at de sier nei. Hvem vet, kanskje de kommer på det igjen senere likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest 629f1...38b
tommyb skrev (På 11.10.2021 den 23.32):

Man har kompetanse, og så har man kompetanse. 

Nå får du kanskje ikke tid til å lære ting utenfor det du har tid til i arbeidstiden, men du bør ikke undervurdere hvor mye du faktisk lærer mens du tar avgjørelser på stående fot. Du vil hele tiden utvide både området du ser/forholder deg til og den jobbrelaterte vurderingsevnen din. Jeg tror nok dine overordnede vurderer din verdi godt over de nyansatte, og mer for hvert år. Dette er riktig nok udokumentert kompetanse, men et lite triks er å snakke med firmaet og si du ønsker å bygge på med (et konkret område med) kompetanse, og høre om ikke de kan sette av tid til det når <whatever project you're working on> er ferdig. Arbeidsgivere digger det når de kan heve kompetansen i stokken på et område de trenger og de liker intiativ også. Men da må du være åpen for at det også er lov at de sier nei. Hvem vet, kanskje de kommer på det igjen senere likevel.

Joda. Ser den :) 

Andre med tanker rundt temaet? 

Jeg kommer til å kikke meg etter ny jobb etter hvert. Er ikke bærekraftig slik det er nå føler jeg. Alltid en frist som skal rekkes. Og ofte overtid for å nå den. 

Anonymous poster hash: 629f1...38b

Lenke til kommentar

Enig i at det ikke er bærekraftig. Jobber med prosjektering i byggebransjen selv, og kjenner meg igjen. Alltid mange baller i lufta, og kunder med korte frister. Vi som tegner i 3D (BIM) får kortere og kortere tid til prosjektering, selv om tegneprosessen i seg selv har blitt mer kompleks. Det at man, sett utenfra, har hatt en effektivisering belønnes med at man får kortere og kortere tid til å planlegge mer og mer nøyaktig. Tekniske fag må koordineres med millimeterpresisjon fordi det spares inn på plass over himling, for å ta ett eksempel.

Du kjenner deg nok kanskje igjen i dette intervjuet, spesielt avsnittet "Forbruker mennesker": https://www.vvsforum.no/2020/avkastningsfokuserte-investorer-setter-premissene-ovenfor-byggebransjen-og-odelegger-byggeprosessen/

Sitat

Forbruker mennesker
Henriksen trekker også fram hva dette gjør med mennesker i bransjen.

– Ja, en konsekvens av slike hverdager, er de menneskene som er livsviktige ressurser; som baser og prosjektledere, ikke orker å være i den posisjonen lenger. Hvorfor? Fordi du må jobbe med en stressfaktor og følelsen av at du aldri makter jobben din. Det fører til at man går med bekymringer 365 dager i året og tar de med hjem. Det er en liten andel som orker å ha det slik i mange år. Dette er ikke bærekraftig, men det er det ingen som snakker om.

– Det er noen få som tåler å stå i det, som er litt ‘’skrudd’’ i hodet, men det er ikke nok av dem, sier Henriksen, som snart har vært i bransjen i 40 år.

– Gjennomsnittstiden for baser og prosjektledere blir kortere og kortere, og de blir yngre og yngre. Hva skjer da med kvaliteten når snittalderen og varigheten på de viktige rollene går ned? spør han.

– Folk orker kanskje to, tre år før de gir seg. Det er først når du har fem, seks års erfaring at folk i disse nøkkelrollene skal holde på og løfte bransjen videre. Men de velger i stedet  å jobbe for en leverandør, eller kanskje i en stabsfunksjon. De søker seg alle andre steder enn å være i front av verdiskapningen, fordi det er den mest krevende jobben du kan få. Godt betalt er den heller ikke, i forhold til den psykiske belastningen du utsettes for.

– Sånn vi holder på nå, hvor ting utvikles i helt feil retning i forhold til sluttproduktet og fagkompetansen er ikke bærekraftig. Selv om vi bygger miljøbygg som aldri før, handler det mest om dokumentasjon og valg av materialer. Men bygget – sluttproduktet – er ikke bedre i forhold til da vi bygde med langt bedre tidsmarginer. I tillegg er presset på de som står for verdiskapningen nærmest blitt uutholdelig.

– Dette er ikke bare en faglig utfordring, vi snakker om et samfunnsproblem, understreker han.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 629f1...38b
Frank Drebin skrev (På 27.10.2021 den 23.47):

Enig i at det ikke er bærekraftig. Jobber med prosjektering i byggebransjen selv, og kjenner meg igjen. Alltid mange baller i lufta, og kunder med korte frister. Vi som tegner i 3D (BIM) får kortere og kortere tid til prosjektering, selv om tegneprosessen i seg selv har blitt mer kompleks. Det at man, sett utenfra, har hatt en effektivisering belønnes med at man får kortere og kortere tid til å planlegge mer og mer nøyaktig. Tekniske fag må koordineres med millimeterpresisjon fordi det spares inn på plass over himling, for å ta ett eksempel.

Du kjenner deg nok kanskje igjen i dette intervjuet, spesielt avsnittet "Forbruker mennesker": https://www.vvsforum.no/2020/avkastningsfokuserte-investorer-setter-premissene-ovenfor-byggebransjen-og-odelegger-byggeprosessen/

 

Godt å høre at det ikke kun er meg, men virker ikke som det er så mange andre heller. Kanskje folk har det for travelt på jobb til å poste her? :p 

Jeg har ikke så veldig mye kontakt eller diskusjon med kolleger rundt dette. Litt fordi jeg jobber mye hjemmefra, men også fordi sjefen stort sett alltid lusker rundt i nærheten (lite firma). Men jeg snakket med en kollega tidligere i uken og leste vel mellom linjene at nå var det nok. Virker ikke som det er utsikt til at ting kan bli bedre heller. Er nok bare sånn denne bransjen er.

Jeg har jo fleksitid, men i praksis går det jo bare utover meg selv. Jobbet 35 timer denne uken, men må jobbe i morgen for å ta inn dette. Om ikke greier jeg ikke å lever det jeg skal i tide.

Anonymous poster hash: 629f1...38b

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 629f1...38b

Nok en helg med overtid og nok en travel uke står for tur. På tide å kikke seg om etter noe annet tror jeg.

Noen tips til hvilke type kontorjobber man kan se etter hvor man typisk ikke jobber overtid eller hele tiden skal levere noe? 

Anonymous poster hash: 629f1...38b

Lenke til kommentar
Gjest 629f1...38b skrev (På 14.11.2021 den 23.50):

Nok en helg med overtid og nok en travel uke står for tur. På tide å kikke seg om etter noe annet tror jeg.

Noen tips til hvilke type kontorjobber man kan se etter hvor man typisk ikke jobber overtid eller hele tiden skal levere noe? 

Anonymous poster hash: 629f1...38b

Staten eller en kommune.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...