Gå til innhold

Forhandle om prøvetid


Gjest 982d8...d26

Anbefalte innlegg

Gjest 982d8...d26

Hei.

Har fått tilbud om ny jobb og i arbeidskontrakten er det oppført prøvetid på 6 mnd. Jeg venter(2) barn som vil komme før prøvetiden er ferdig. Det viktigeste for meg er å ha en trygg og forutsigbar jobb nå som jeg skal bli en foreldre, og prøvetiden gjør meg litt nervøs. Jeg vet ikke hvordan det å starte i ny jobb samtidig som jeg får barn vil påvirke mitt arbeid i jobbsammenheng i forhold til forventinger arbeidsgiver har til meg. Man vet liksom aldri hvordan det å få barn vil påvirke noen. Stress og bekymringer følger ofte med når man får barn og jeg er litt bekymret for om det kan komme perioder nå der jeg ikke vil kunne prestere like bra. Ny arbeidsgiver vet at jeg venter barn og jeg har mulighet til å fortsette der jeg jobber i dag, men med betydelig mindre lønn. Jeg lurer bare på hvilken posisjon jeg sitter i for å forhandle bort eller ned prøvetiden? Jeg ble headhuntet til stillingen og det er de som kom med jobbtilbudet. Eventuelle tips om hvordan jeg burde gå fremm med dette?

Anonymous poster hash: 982d8...d26

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det aller viktigste for deg er å ha en trygg og forutsigbar jobb så er det kanskje ikke noen grunn til å bytte?

Uansett så er jo 6mnd prøvetid det normale, men hvis du ikke ennå har skrevet kontrakt kan du sikkert prøve deg på å forhandle den ned. - Men - prøvetiden er jo for at arbeidsgiver skal være sikker på at du fungerer i jobben, og eventuelt ha tid til å justere - sender det ikke litt dårlige signaler å be om dette? - Er det ikke bedre å være åpen med de om dine bekymringer angående disse barna som kommer, om at de kan påvirke deg i kortere perioder rundt og etter fødselen, og se hvordan de stiller seg til det?

Lenke til kommentar
Gjest ddf45...240

Selv om terskelen for å gå til oppsigelse i prøvetidener noe lavere, er det likevel ikke fritt frem for arbeidsgiver. Oppsigelsen må være begrunnet i "arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet", jf. arbeidsmiljøloven § 15-6 første ledd.

Tror ikke jeg hadde prøvd å gjøre noe med prøvetiden da det her burde ikke være et problem. Spesielt mtp at du ble headhuntet 

Anonymous poster hash: ddf45...240

Lenke til kommentar
Gjest 982d8...d26 skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan det å starte i ny jobb samtidig som jeg får barn vil påvirke mitt arbeid i jobbsammenheng i forhold til forventinger arbeidsgiver har til meg.

Dette er nok også den viktigaste grunnen til at arbeidsgiver vil at du skal tilsettast på prøvetid, altså at det er ei viss usikkerheit rundt om du vil fungere i jobben eller ikkje.

Prøvetid betyr at begge partar får muligheit til å trekke seg på forholdsvis kort varsel om den nye jobben ikkje står til forventningane. For deg som ny i jobben så vil prøvetida også bety at du kan seie opp på kort varsel om du ikkje liker deg på arbeidsplassen.

 

Det fyrste du bør gjere er å skaffe informasjon om prøvetida i den aktuelle bedrifta. Er prøvetid noko som er lagt til den stillinga fordi ein vil prøve å gi deg jobben utan å forplikte seg like sterkt? Eller er dette ein konsernpolicy som blir satt som eit absolutt vilkår for alle stillingar?
Brukar sjefen å følge opp prøvetida? Mange bedrifter tilsetter på prøvetid og forheld seg heilt passiv til den fram til det har gått 6 månedar og stillinga blir fast, andre har oppfølgingsmøter for å evaluere, gi tilbakemeldingar og vurdere behovet for å fortsette prøvetida.

For arbeidsgiver så er den største risikoen ved å tilsette utan prøvetid at det er svært vanskeleg å seie opp ein arbeidstakar som ikkje fungerer i jobben når ein ikkje har prøvetid ettersom ei oppseiing då må være begrunna i verksemda sine forhold. I prøvetida kan ein også seie opp arbeidstakaren basert på personlege forhold.

Så det fyrste du kan gjere er å ha ein god samtale med den nye sjefen. Eg vil tru at terskelen for å seie deg opp i prøvetida vil henge høgt, særleg når du er headhunta til stillinga, så etter ein slik samtale kan det kanskje være at du er såpass beroliga at det ikkje lenger er eit problem med prøvetid?

 

Om du skal gå i forhandlingar så må du vurdere kva du skal forhandle på.
Ein veg å gå kan være å avtale kortare prøvetid. 6 månadars prøvetid er det normale, men det er også maksimalt lovlege lengde på prøvetida etter arbeidsmiljøloven. På den bakgrunn så kan du kanskje få til ei kortare prøvetid på f.eks. 3 månadar, mot at du også gir litt ekstra ved at det skal gjennomførast evalueringsmøte før prøvetida går ut.

Ein anna veg å gå kan være at du at du ikkje går med på prøvetid men at du blir fast tilsett på ei lavare lønn det fyrste halve året. Då blir den økonomiske risikoen for arbeidsgiver langt lavare. Så kan du avtale at du går opp i lønn til eit ferdigforhandla resultat etter 6 månadar om du oppfyller bestemte vilkår. Her kan du sjølvsagt også prøve å få til ein avtale om at du etter 6 månadar får etterbetalt det du har fått mindre i lønn det fyrste halve året.


Eit heilt anna alternativ kan også være at du i staden for å seie opp jobben du har i dag søker om ulønna permisjon. Då vil du være sikra at du har ein jobb hos dagens arbeidsgiver å gå tilbake til dersom du skulle bli sagt opp før prøvetida er ferdig.

Lenke til kommentar
Gjest 982d8...d26

En liten update:

Jet tok opp tilbudet jeg har fått med nåværende arbeidsgiver og de matchet tilbudet jeg har fått. Jeg tar deretter kontakt med potensiell ny arbeidsgiver som kom med jobbtilbudet. Jeg sier at min nåværende jobb har matchet tilbudet og jeg tenker selv at det blir mest behagelig og trygt for meg å bli i nåværende jobb pga jeg har barn på vei. Jeg nevner prøvetiden i en bisetning som en usikkerhet pga pappaperm osv. De kontakter meg igjen senere på dagen og tilbyr betydelig høyere lønn igjen og en avtale på at prøvetiden kortes ned til 4 mnd slik den ikke blir halt ut pga pappaperm.

Jeg takket ja til tilbudet og trenger ikke lenger å stresse med tanken om å gå ut i pappaperm under prøvetiden.
Det er nokk mulig jeg stressa over noe som ikke jeg burde, og ting går som regel bra. Ville bare ikke ha den prøvetiden hengende over meg når det er så mye annet jeg må tenke på fremover. Jeg er bare en person som ser for meg de verste utfall og er litt i overkant stresset med å få barn for første gang. 😄

Anonymous poster hash: 982d8...d26

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...