Gå til innhold

Derfor tærer hurtiglading på kapasiteten til bilbatteriet


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Simen1 said:

Å tyne batteripakkene så mye at de gir 1000 km rekkevidde, på bekostning av levetid? Bryter ikke cellene sammen eksponentielt raskere ved spenninger på over ca 4,2V? Altså at det ikke er gjennomførbart selv som engangsbatteri å lade til f.eks 5V.

Man kan også øke den relative kapasiteten til å lagre litium i elektrodene. F.eks kan en silisiumanode lagre mye mer litium enn en grafittanode. Ulempen er at silisiumanoden vil endre volum ettersom den tar opp mer litium (Men tar altså forsatt mindre plass enn grafittanoden) . Slike volumendringer gir opphav til mekanisk stress og defekter (disse kan igjen gi opphav til vekst av metallisk litium) og batterier med mye silisium i anoden vil dermed tendere til å feile raskere. Jeg oppfatter vel artikkelen mer i retning av å først og fremst diskutere konstruksjonsendringer fremfor bruksendringer for å endre avviningen mellom levetid og kapasitet. 

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tilbakemelding. Jeg forstod din forklaring av fysikken sånn i det store og hele. Jeg skjønner at litium omgjøres til nøytrale atomer, som de egentlig må gjøre, men de bindes ikke til hverandre og danner metallisk litium. De bindes opp i karbonstrukturen, som må være porøs eller noe sånn.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

120 Watt faktisk - på et 5Ah batteri, antagelig én celle og ~3,8V. Hadde man brukt 5263 slike batterier i en elbil og ladet hver celle like raskt ville man fått 100 kWh batteri som ladet med 630 kW.

https://www.aliexpress.com/item/1005003179240968.html

Faktisk er det 2 stk som gjort til en.

Sitat

Bryter ikke cellene sammen eksponentielt raskere ved spenninger på over ca 4,2V? Altså at det ikke er gjennomførbart selv som engangsbatteri å lade til f.eks 5V.

 Man seriekobler det eller paraellkobler med seperate kretser, med høyere amp selv om laderen gir 150 KW betyr det ikke nødvendigvis batteriet får 900 volt eller 400 volt, det blir delt mellom bilens utstyr og satt sammen til ulike deler, husk ved 22 kw om vinteren har man ikke mye mye strøm til overs hvis man sitter i bilen på tomgang med 20\30 varmegrader i bilen. Da går ladningen sakte fordi mere strøm bruker fort 2000-4000 watt til oppvarming. Så trekker vel både skjermer og målere og 12 volt batteri med LED lys etc noe strøm men ofte ikke mere en 50 watt.

Er ikke snakk at batteriene skal overbelastet men de får vel høyere volt og amp en ved normal ladning, Godt mulig det er mellom 3.2 volt og 3.8 volt eller noe slik. Nå er det effekttap også inne i bilde da DC\AC konverteren må jo dele strøm til resten av bilen og passe på alt får riktig strøm.

Største problem det er forskjell kvalitet på cellene som kan gjøre at noen batterier degraderes eller ødlegges raskere er kun snakk om hvor smart strømladeren er men risikoen øker på hurtigladning og risikoen for brann hvis teknoligen er skadet. skader på kollisjon kan gjøre at bilen ødlegger batteri og kan i verstefall bli farlig.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...