Gå til innhold

Verdivurdering vav aksjer


Gjest e4867...d02

Anbefalte innlegg

Gjest e4867...d02

Hei, har fått tilbud om aksjekjøp i et selskap (selvsagt ikke børsnotert så ikke helt markedsstyrte aksjepriser i så måte). 

Nå ønsker jeg å ta stilling til om tilbudet jeg har fått er godt eller ikke, og da lurer jeg på hvordan jeg enklest mulig skal kunne finne ut av det. Regner med det er noen gode matematiske modeller der ute som kan beskrive hvordan jeg kommer frem til en (potensiell) markedsverdi på disse aksjene? Da med utgangspunkt i selskapets regnskap, som jeg jo har tilgang til f.eks gjennom Proff.no.

Noen forslag?

Anonymous poster hash: e4867...d02

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det ikke er noen markedskrefter her i det hele tatt, dvs. ingen profesjonelle investorer som har puttet penger på dette, så ville jeg kun investert om jeg var ansatt og rimelig sikker på at jeg fikk en god deal. 

Om det har vært noen andre investorer du stoler på inne så ville jeg krevd å få vite hva de betalte, på hvilke vilkår, og krevd tilsvarende prising og vilkår som dem. 

Men husk at for en ikke-profesjonell investor er det en betydelig "adverse selection"-effekt i unoterte investeringer: De profesjonelle investorene har nettverk til å komme seg inn på de attraktive dealene, og fyller dem opp slik at selskapet ikke trenger å bruke tid på røkla der ute. Det betyr at du og meg og røkla ikke får tilgang til de attraktive dealene, og står igjen med drittselskapene. Et viktig unntak er om du er ansatt, da kan det være verdt å investere i egen arbeidsgiver om det er et tidligfase vekstselskap eller lignende, men da altså helst på samme prising som minst én profesjonell investor. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest e4867...d02
Herr Brun skrev (1 time siden):

 Et viktig unntak er om du er ansatt, da kan det være verdt å investere i egen arbeidsgiver om det er et tidligfase vekstselskap eller lignende, men da altså helst på samme prising som minst én profesjonell investor. 

This; Jeg er ansatt i et selskap der de ansatte er (ment å være) eierne, og det er i den forbindelse jeg har blitt tilbudt å kjøpe meg inn. 

Det er altså i forhandlingsøyemed at jeg ønsker å ta stilling til om den tilbudte aksjeprisen er god, eller om jeg ønsker å forhandle på kjøpsprisen. 

Spørsmålet her er da for min del om jeg har noen gode parametre (gjerne basert på tall eller kommende års forventninger i resultat-/balanseregnskapet) som kan gi meg et godt bilde av hvor stor verdi selskapet har. 

Anonymous poster hash: e4867...d02

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Guest e4867...d02 said:

This; Jeg er ansatt i et selskap der de ansatte er (ment å være) eierne, og det er i den forbindelse jeg har blitt tilbudt å kjøpe meg inn. 

Det er altså i forhandlingsøyemed at jeg ønsker å ta stilling til om den tilbudte aksjeprisen er god, eller om jeg ønsker å forhandle på kjøpsprisen. 

Spørsmålet her er da for min del om jeg har noen gode parametre (gjerne basert på tall eller kommende års forventninger i resultat-/balanseregnskapet) som kan gi meg et godt bilde av hvor stor verdi selskapet har. 

Anonymous poster hash: e4867...d02

Du kan søke litt på Discounted Cash Flow. Det er vel mer et prinsipp enn en konkret metode. Hvor brukbar den er kommer helt an på firmaet du skal analysere og hvor komplisert du kan/vil gjøre det. Jo mer usikker fremtiden er, jo vanskelige blir den å bruke (men det gjelder alle slike metoder)

Endret av Gunnar Mo
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si noe veldig meningsfylt om dette uten å vite mer om selskapet, markedet, akjsonærsammensetning osv osv.

Verdsettelse av ikke-børsnoterte selskaper er ingen eksakt vitenskap. Det finnes et utall av metoder ute som benyttes. Men til syvende og sist er det dette som gjelder: selskapet er verdt det noen er villige til å betale for det.

Vær obs på at selv om selskapet "objektivt sett" er verdt kr X, betyr ikke det at aksjene du har tilbud om å kjøpe er verdt X/antall utestående aksjer. Dette skyldes:

1. Selskapet er ikke børsnotert, det betyr at det kan bli svært vanskelig/umulig å få solgt aksjene til en akseptabel pris

2. Du kjøper sansynligvis en minoritetspost, uten noen som helst form for reell inflytelse på strategiske beslutninger, og beslutninger om utbytte.

Derfor et generelt råd: finn en "objektiv" verdi på selskapet, og trekk fra 25-50% for å finne reell verdi på aksjene du blir tilbudt. 

Har inntrykk at slike avtaler ofte har en høyere verdi for arbeidsgiver en for arbeidstaker.....(forsøk på å binde de ansatte til selskapet).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...