Gå til innhold

Omveien kan være den smarteste veien til ingeniøryrket. Tor Martin startet som tømrer [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt inntrykk er at yrkesfagene har fått høyere status de senere årene, og at det har blitt mer akseptert at også skoleflinke velger disse retningene. Jeg vet ikke om andre deler denne oppfatningen?

En utfordring er kanskje at ved yrkesfag må man velge er relativt spesifikt yrke, så for en 15/16-åring som ikke har peiling på hva hen skal bli når "hen blir stor" er fortsatt studiespesialisering det enkleste valget da du i praksis utsetter valget noen år?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette starter på ungdomskolen hvor både rådgiveren og lærerene ikke en gang nevner yrkesfag som muligheter hvis man er i toppsjiktet. De antar at du selvfølgelig skal gå allmennfag og alle råd du får er basert på denne antakelsen. Det betyr ting som at man blir lurt til å ta tysk på ungdomskolen "fordi da sparer du et år med tysk på videregående" (og så ender du opp med å ikke ha tysk på yrkesfaglig i det hele tatt, så takkk for den løgnen!). Dette påvirker igjen selvfølgelig foreldrer som blindt stoler på rådgiveren og lærerene og presser barnet til å gå allmennfaglig svada.

Jeg priser meg lykkelig for at jeg flatt ut nektet og søkte kun yrkesfaglig, og selv om jeg tapte noen år på teknisk fagskole for å så kunne komme inn på høgskole, så sparte jeg iallefall litt tid på å slippe både lærlingtid og militærtjeneste. Selv om det ble mye repetisjon av ting jeg allerede hadde vært igjennom så ville jeg ikke vært foruten ett eneste av de årene.

Og det som bør nevnes mest her; Lærerene blir bare dårligere til høyere opp man kommer. Spør hvem som helst som har hatt de samme fagene på yrkesfaglig videregående og tertiær utdanning. De på videregående hadde egne bedrifter og jobbet kun som lærer 50% for å gi noe tilbake. De kan faget sitt inngående. De på teknisk fagskole var som regel ganske ferske som fulltidslærere og fortsatt flinke faglig, men hadde ikke lærererfaringen som kan være greit å ha. Lærerene på høgskolen kunne så vidt den ene boka som stod på pensum, og alle praktiske spørsmål utover det som stod i den ene boka kunne du bare glemme å svar på. Og de innrømte gladelig at de kun jobbet som høgskolelærer fordi de ikke var gode nok i privat næringsliv eller som selvstendig næringsdrivende..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...