Gå til innhold

Jeg lever, og dere skal leve


-Senior-

Anbefalte innlegg

7 hours ago, Wall Dorf said:

Herrens dag ser ut til å være den samme hvor enn den leses fra?

Jes 2,5   Herrens dag
Jes 13,1   Babel og Herrens dag
Jes 13,6   Klag, for Herrens dag er nær. Som vold fra Den veldige kommer den.
Jes 13,9   Se, Herrens dag kommer med gru og harme og brennende vrede for å leg...
Esek 13,5   Dere har ikke gått opp i mursprekkene eller styrket muren rundt Israel...
Esek 30,1   Herrens dag er nær for Egypt
Esek 30,3   Dagen er nær, Herrens dag er nær, en skytung dag. Tiden er inne for f...
Joel 1,15   Å, for en dag! Ja, nær er Herrens dag, den kommer med vold fra Den v...
Joel 2,1   Blås i horn på Sion og løft hærrop på mitt hellige fjell så alle i la...
Joel 2,1   Herrens dag
Joel 2,11   Herren hever stemmen foran sin hær, for veldig er hæren hans, og mekt...
Joel 3,4   Solen forvandles til mørke og månen til blod før Herrens dag kommer, ...
Joel 3,19   Larm og atter larm i Dommens dal, for Herrens dag er nær i Dommens dal.
Am 5,17   Herrens dag
Am 5,18   Ve dere som lengter etter Herrens dag! Hva vil dere med Herrens dag...
Am 5,20   Ja, mørk er Herrens dag og ikke lys, dyster og uten lysskjær.
Ob 1,15   For Herrens dag er nær over alle folkeslag. Slik du har gjort, skal ...
Sef 1,7   Vær stille for Herren Gud, for Herrens dag er nær! Herren har gjort...
Sef 1,13   Herrens dag er nær
Sef 1,14   Nær er Herrens store dag; den er nær og kommer med hast! Hør, bitter ...
Sak 14,1   Se, det kommer en Herrens dag. Da skal de fordele krigsbyttet de røve...
Mal 4,5   Se, jeg sender profeten Elia til dere før Herrens dag kommer, den s...
Apg 2,20   Solen skal forvandles til mørke og månen til blod før Herrens dag k...
1 Kor 3,13   skal det en gang vise seg hva slags arbeid den enkelte har gjort. Herr...
1 Kor 5,5   da skal dette mennesket overgis til Satan slik at kroppen hans blir ød...
1 Tess 5,2   For dere vet godt at Herrens dag kommer som en tyv om natten.
2 Tess 2,2   La dere ikke så lett bringe ut av fatning, og bli ikke skremt, verken ...
2 Pet 3,10   Men Herrens dag skal komme som en tyv. Da skal himmelen forgå med et r...
Åp 1,10    Herrens dag kom Ånden over meg, og jeg hørte en røst bak meg, mekti...

I GT er Herrens dag, oppgjørets dag, akkurat det som skjedde med jødene, Judea og Jerusalem år 70 e.Kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
IHS skrev (8 timer siden):

I GT er Herrens dag, oppgjørets dag, akkurat det som skjedde med jødene, Judea og Jerusalem år 70 e.Kr

Hvordan har år 70 noe å gjøre med oppgjørets dag?

Eller med Joel 3? Eller hele Joel 2? (link nedenfor)

Løftet om Ånden
3En gang skal det skje at jeg øser ut min Ånd over alle mennesker: Deres sønner og døtre skal profetere, de gamle skal drømme drømmer og de unge skal se syn.
          

2 Selv over slaver og slavekvinner vil jeg i de dager øse ut min Ånd.
          

3 Jeg setter varsler på himmel og jord, blod og ild og røyksøyler.
          

4 Solen forvandles til mørke og månen til blod før Herrens dag kommer, den store og skremmende.  Joel 3,4 viser til Joel 2,10+
          
5 Da skal hver den som påkaller Herrens navn, bli berget. For på Sion-fjellet og i Jerusalem skal det finnes redning, som Herren har sagt. Og blant de overlevende er de som Herren kaller.

            Herrens dom over folkene
6 For se, i de dager og på den tid, når jeg vender skjebnen for Juda og Jerusalem,
          

7 da vil jeg samle alle folkeslag og føre dem ned i Josjafats dal.Der vil jeg holde rettergang med dem om Israel, mitt folk og min eiendom, som de spredte blant folkene.
          
De delte mitt land

8 og kastet lodd om mitt folk, de ga en gutt for en hore og solgte en jente for vin, og den drakk de opp.

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar

Jes.5 er mer aktuell for det som skjer nå:

Jeg vil synge om min kjære venn, en sang om min venn og vingården hans.
En vingård hadde min kjære venn, med den feteste jord.
          

2 Han hakket den opp og plukket ut stein og plantet den fineste vin og bygde et vakttårn i midten, også en vinpresse hogg han ut. Han ventet seg gode druer, men druene han fikk, var beske.
          

3 Og nå, dere som bor i Jerusalem, og dere mennesker i Juda:
  Døm mellom meg og vingården min!
          

4 Hva mer kunne gjøres med vingården min enn det jeg alt hadde gjort?
  Hvorfor ventet jeg meg gode druer når druene jeg fikk, var beske?
          

5 Og nå skal jeg si dere hva jeg vil gjøre med vingården min. Jeg tar bort gjerdet så den blir til beitemark, jeg river ned muren så den kan tråkkes ned.
          

6 Jeg skal gjøre den til ødemark. Den skal ikke beskjæres og lukes mer,
men torn og tistel skal gro. Og jeg skal nekte skyene å la regnet falle på den.   ( 
Åp 11,6 )

7 For vingården til Herren over hærskarene, det er Israels hus, og menneskene i Juda er hans kjæreste hage. Han ventet rett, men se, det kom blod, rettferd, men se, det kom skrik!

         
            Verop over de mektige


8 Ve dem som legger hus til hus og føyer åker til åker helt til det ikke er plass igjen og dere er de eneste som er bosatt i landet!

Det skal altså ikke være noen murer rundt Jerusalem, men de har jo på en pussig måte reist seg, og det skal jo ikke skje i følge denne teksten, så dette er nok gnissninger mellom Israel og Juda som får mindre og mindre plass å bo på. Konflikten her er reell.

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Wall Dorf said:

Hvordan har år 70 noe å gjøre med oppgjørets dag?

Eller med Joel 3? Eller hele Joel 2? (link nedenfor)

Løftet om Ånden
3En gang skal det skje at jeg øser ut min Ånd over alle mennesker: Deres sønner og døtre skal profetere, de gamle skal drømme drømmer og de unge skal se syn.
          

2 Selv over slaver og slavekvinner vil jeg i de dager øse ut min Ånd.
          

3 Jeg setter varsler på himmel og jord, blod og ild og røyksøyler.
          

4 Solen forvandles til mørke og månen til blod før Herrens dag kommer, den store og skremmende.  Joel 3,4 viser til Joel 2,10+
          
5 Da skal hver den som påkaller Herrens navn, bli berget. For på Sion-fjellet og i Jerusalem skal det finnes redning, som Herren har sagt. Og blant de overlevende er de som Herren kaller.

            Herrens dom over folkene
6 For se, i de dager og på den tid, når jeg vender skjebnen for Juda og Jerusalem,
          

7 da vil jeg samle alle folkeslag og føre dem ned i Josjafats dal.Der vil jeg holde rettergang med dem om Israel, mitt folk og min eiendom, som de spredte blant folkene.
          
De delte mitt land

8 og kastet lodd om mitt folk, de ga en gutt for en hore og solgte en jente for vin, og den drakk de opp.

Dette med sol, måne og stjerner er symbolsk. Utrolig at noen kan ta de bokstavlig.

Sol, måne og stjerner symboliserer det gamle Israel som gikk under, da Gud skapte det nye Israel, den nye himmel.

1 Mos 37:9 "Josef hadde enda en drøm og fortalte den til brødrene sine. «Nå har jeg hatt enda en drøm», sa han. «Se, solen og månen og elleve stjerner bøyde seg for meg.» Da han fortalte drømmen til faren og brødrene, irettesatte faren ham og sa: «Hva slags drøm er det du har hatt? Skulle jeg og din mor og dine brødre virkelig komme og bøye oss til jorden for deg

Det gamle Israel begynte med Jakob og hans 12 sønner. Det nye Israel begynte med Jesus og hans 12 Apostler

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
IHS skrev (25 minutter siden):

Dette med sol, måne og stjerner er symbolsk. Utrolig at noen kan ta de bokstavlig.

Sol, måne og stjerner symboliserer det gamle Israel som gikk under, da Gud skapte det nye Israel, den nye himmel.

1 Mos 37:9 "Josef hadde enda en drøm og fortalte den til brødrene sine. «Nå har jeg hatt enda en drøm», sa han. «Se, solen og månen og elleve stjerner bøyde seg for meg.» Da han fortalte drømmen til faren og brødrene, irettesatte faren ham og sa: «Hva slags drøm er det du har hatt? Skulle jeg og din mor og dine brødre virkelig komme og bøye oss til jorden for deg

Det gamle Israel begynte med Jakob og hans 12 sønner. Det nye Israel begynte med Jesus og hans 12 Apostler

Ja, her er vi enige!😊 - Men det nye Israel begynner ikke før vi ser Åp.7 oppfylt! Ellers er jeg helt enig med deg i at solen og månen samt stjernene er symbolikk for det vi dagligdags kaller "idoler" 

Sitatet om drømmen ser ut til å oppfylles i Åp.12? Kvinnen forklares i Åp.17.18 og dragen forklares i Åp.12.9

 

 

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
2 hours ago, Wall Dorf said:

Ja, her er vi enige!😊 - Men det nye Israel begynner ikke før vi ser Åp.7 oppfylt! Ellers er jeg helt enig med deg i at solen og månen samt stjernene er symbolikk for det vi dagligdags kaller "idoler" 

Sitatet om drømmen ser ut til å oppfylles i Åp.12? Kvinnen forklares i Åp.17.18 og dragen forklares i Åp.12.9

Mitt i Åp.7 står det

Åp 7:14 "Dette er de som kommer ut av den store trengsel"

Som vist i innlegget over, er "den store trengsel" lik den store trengsel i Judea da det gamle Jerusalem falt.

https://www.diskusjon.no/topic/1909461-jeg-lever-og-dere-skal-leve/?do=findComment&comment=26097424

Peter, Paulus og alle de andre hellige var da det nye Israel (de nye 12 stammer)

Mens de andre kristne var de som kom seg ut av den store trengsel dvs. ut av Jerusalem og Judea. Slik som Jesus sa de skulle gjøre når enden kom på slutten av 60 tallet e.Kr

Jak 1:1 "Jakob, Guds og Herren Jesu Kristi tjener, sender sin hilsen til de tolv stammer som er spredt omkring i fremmede land."

Ef 2:11 "Dere, som en gang var hedninger av fødsel, ble kalt uomskårne av dem som kalles omskårne, de som er omskåret på kroppen, av menneskehånd. Husk at dere den gang var uten Kristus, utestengt fra borgerretten i Israel, uten del i paktene og løftet, ja, uten håp og uten Gud i verden. Men nå, i Kristus Jesus, er dere som var langt borte, kommet nær på grunn av Kristi blod."

Endret av IHS
Lenke til kommentar
IHS skrev (2 timer siden):

Mitt i Åp.7 står det

Åp 7:14 "Dette er de som kommer ut av den store trengsel"

Som vist i innlegget over, er "den store trengsel" lik den store trengsel i Judea da det gamle Jerusalem falt.

Ja, jeg ser at du mener at den store trengsel var i år 70, men stemmer det med Bibelen tror du? Som man ser av linken jeg sender med tror preterister at trengselstiden er lokal. At samtalen var til disiplene direkte, viser bare at Jesus forteller dem hva som skal skje i endetiden. At man forstår tekstene som lokalt tyder på at man leser midt mellom den teksten som står der:

«Når dere ser at det motbydelige som ødelegger, det som profeten Daniel har talt om, står på hellig sted – la den som leser opp, tyde det! – da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene. Den som er på taket, må ikke gå ned for å ta med seg noe i huset, og den som er ute på markene, må ikke vende hjem for å hente kappen sin.»

«Men be om at dere slipper å flykte om vinteren eller på sabbaten. For da skal det komme en trengselstid så stor som det aldri har vært fra verdens begynnelse og til nå, og som det heller aldri skal bli

Det er her jeg mener preteister lukker øynene og tror på noe som aldri har skjedd! Matt 24,21 viser til Dan 12,1Åp 7,14 - Daniel 12.1-2 utvider teksten litt mer:

Trengsel og frelse i endetiden. På den tiden skal Mikael stå fram, den store fyrsten som står ved dine landsmenns side. Det skal komme en trengselstid som det ikke har vært maken til fra folkeslag oppsto og helt til den tiden. Men på den tiden skal ditt folk bli berget, alle som er skrevet opp i boken.

2 Mange av dem som sover i jorden, skal våkne, noen til evig liv, andre til spott og evig avsky.

Det var ingen slike hendelser i år 70, så dette er fri fantasi fra de som tror på slikt noe. Forøvrig må man også ta hensyn til henvisningene, Dan 12,1 viser til Jes 4,3Dan 10,13-20Matt 24,21
Note: Mikael: > Dan.10,13 = Fyrsten over Persia – videre står det hos Dan. 10.19-20: Da spurte han meg: Vet du hvorfor jeg har kommet til deg? Nå må jeg vende tilbake for å føre strid mot fyrsten over Persia. Når jeg drar ut, kommer fyrsten over Javan. (Lilleasia) Men jeg skal fortelle deg det som er skrevet i Sannhetens bok. Det er ikke en eneste som støtter meg mot dem, unntatt Mikael, som er fyrsten over dere.

Leser man alt fra Jes.4. som det også henvises til, blir tiden etter trengselstiden helt annerledes enn hva du viser til. Det passer ikke noen steder inn i forløpt historie, dessverre!

For øvrig har Jesus mottoet: Jeg er begynnelsen og enden, og som utgår fra fra Åp.7.14 som viser til Åp.8.14, hvis en tar med seg 8.13 finner man dette utsagnet. Paulus har alt vist at Jesus fødsel skjer i tidens fylde (Gal-4.4) som stemmer med utsagnene om at Mikael skal stå frem å hjelpe sitt folk til frelse pga de omveltninger som det da vil være, Matt.24.22 har enda med at om ikke denne tiden ble forkortet, ville ikke noe menneske bli frelst, så hvordan noen kan si at hendelsene var lokal, er helt uforståelig! 

Link: Den store trengsel - Preterisme.no

4 Den store trengsel - YouTube

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
1 hour ago, Wall Dorf said:

Ja, jeg ser at du mener at den store trengsel var i år 70, men stemmer det med Bibelen tror du? Som man ser av linken jeg sender med tror preterister at trengselstiden er lokal. At samtalen var til disiplene direkte, viser bare at Jesus forteller dem hva som skal skje i endetiden. At man forstår tekstene som lokalt tyder på at man leser midt mellom den teksten som står der:

«Når dere ser at det motbydelige som ødelegger, det som profeten Daniel har talt om, står på hellig sted – la den som leser opp, tyde det! – da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene. Den som er på taket, må ikke gå ned for å ta med seg noe i huset, og den som er ute på markene, må ikke vende hjem for å hente kappen sin.»

«Men be om at dere slipper å flykte om vinteren eller på sabbaten. For da skal det komme en trengselstid så stor som det aldri har vært fra verdens begynnelse og til nå, og som det heller aldri skal bli

Det er her jeg mener preteister lukker øynene og tror på noe som aldri har skjedd! Matt 24,21 viser til Dan 12,1Åp 7,14 - Daniel 12.1-2 utvider teksten litt mer:

Trengsel og frelse i endetiden. På den tiden skal Mikael stå fram, den store fyrsten som står ved dine landsmenns side. Det skal komme en trengselstid som det ikke har vært maken til fra folkeslag oppsto og helt til den tiden. Men på den tiden skal ditt folk bli berget, alle som er skrevet opp i boken.

2 Mange av dem som sover i jorden, skal våkne, noen til evig liv, andre til spott og evig avsky.

Det var ingen slike hendelser i år 70, så dette er fri fantasi fra de som tror på slikt noe. Forøvrig må man også ta hensyn til henvisningene, Dan 12,1 viser til Jes 4,3Dan 10,13-20Matt 24,21
Note: Mikael: > Dan.10,13 = Fyrsten over Persia – videre står det hos Dan. 10.19-20: Da spurte han meg: Vet du hvorfor jeg har kommet til deg? Nå må jeg vende tilbake for å føre strid mot fyrsten over Persia. Når jeg drar ut, kommer fyrsten over Javan. (Lilleasia) Men jeg skal fortelle deg det som er skrevet i Sannhetens bok. Det er ikke en eneste som støtter meg mot dem, unntatt Mikael, som er fyrsten over dere.

Leser man alt fra Jes.4. som det også henvises til, blir tiden etter trengselstiden helt annerledes enn hva du viser til. Det passer ikke noen steder inn i forløpt historie, dessverre!

For øvrig har Jesus mottoet: Jeg er begynnelsen og enden, og som utgår fra fra Åp.7.14 som viser til Åp.8.14, hvis en tar med seg 8.13 finner man dette utsagnet. Paulus har alt vist at Jesus fødsel skjer i tidens fylde (Gal-4.4) som stemmer med utsagnene om at Mikael skal stå frem å hjelpe sitt folk til frelse pga de omveltninger som det da vil være, Matt.24.22 har enda med at om ikke denne tiden ble forkortet, ville ikke noe menneske bli frelst, så hvordan noen kan si at hendelsene var lokal, er helt uforståelig! 

Link: Den store trengsel - Preterisme.no

4 Den store trengsel - YouTube

De siste dager og den store trengsel endte med at Templet, Jerusalem og Judea ble ødelagt. Du har i dag to tusen år senere, enkelte sekter som ønsker en reprise av dette og derfor ønsker at Tempelet i Jerusalem skal bygges opp på nytt.

At Jesus på 30 tallet snakket om 60 og 70 tallet e.Kr kan du se her

Matt 10:23 "Men når de forfølger dere i den ene byen, så flykt til den neste! Sannelig, jeg sier dere: Dere skal ikke bli ferdig med byene i Israel før Menneskesønnen kommer."

Matt 14:35 "Sannelig, jeg sier dere: Denne slekten skal ikke forgå før alt dette skjer." 

Matt 16:28 "Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Menneskesønnen komme med kongsmakt."

Matt 26:64 "Fra nå av skal dere få se Menneskesønnen sitte ved Kraftens høyre hånd og komme på himmelens skyer."

 

Endret av IHS
Lenke til kommentar
IHS skrev (16 timer siden):

De siste dager og den store trengsel endte med at Templet, Jerusalem og Judea ble ødelagt. Du har i dag to tusen år senere, enkelte sekter som ønsker en reprise av dette og derfor ønsker at Tempelet i Jerusalem skal bygges opp på nytt.

At Jesus på 30 tallet snakket om 60 og 70 tallet e.Kr kan du se her

Matt 10:23 "Men når de forfølger dere i den ene byen, så flykt til den neste! Sannelig, jeg sier dere: Dere skal ikke bli ferdig med byene i Israel før Menneskesønnen kommer."

Matt 14:35 "Sannelig, jeg sier dere: Denne slekten skal ikke forgå før alt dette skjer." 

Matt 16:28 "Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Menneskesønnen komme med kongsmakt."

Matt 26:64 "Fra nå av skal dere få se Menneskesønnen sitte ved Kraftens høyre hånd og komme på himmelens skyer."

 

Jeg har nok en annen metode for å sikre mer riktige opplysninger, hvis du er interessert så les hele Mika 3, han avslutter forklaringene om hvorfor Jerusalem skal legges i ruiner med; 

     12 Derfor:
          Sion skal pløyes til åker,
          Jerusalem bli til ruiner
          og tempelberget til hauger dekket av skog.  

 

Jeg har vært borti mange som mener som deg, men det stemmer selvfølgelig ikke med skriften. Vet du ikke at Jerusalem beskrives som to pakter? Fortellingen forteller at Hagar er det nåværende Jerusalem, og den frie kvinne (Sara) er det Jerusalem der oppe (Gal.4.22f) Dessuten omtales Jesu sitt Jerusalem, som datter av Jerusalem, også datter Sion, Joh.12.14-15: Jesus fant et esel og satte seg opp på det, slik det står skrevet: Vær ikke redd, datter Sion! Se, din konge kommer, ridende på en eselfole. (Sak.9.9)

For å finne ut av dette må du lese mer fra Bibelen om hvorfor den er så hemmelighetsfull, gjerne Esek.k16, 25,26 og 36... du vet lite om hendelser som skal skje i fremtid om du leser Bibelen som fortid.

Det Jerusalem som beskrives i Bibelen ved Jesus, er ikke det nåværende Jerusalem. Menneskesønnen finner du omtalt 95 ganger i GT om du mener GT er historie, så er han alt til stede der  i teksten, da i 1930 utgaven, i sener utgaver står han bare oppført som menneske, forholdsvis i Esekiel, men også i Daniel og en gang i Salmene. I Esek.12 går han i eksil. Så jeg vet nesten ikke hvordan dette kan forklares om vi fortsetter våre utredninger? 

 

Endret av Wall Dorf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Wall Dorf said:

Jeg har nok en annen metode for å sikre mer riktige opplysninger, hvis du er interessert så les hele Mika 3, han avslutter forklaringene om hvorfor Jerusalem skal legges i ruiner med; 

     12 Derfor:
          Sion skal pløyes til åker,
          Jerusalem bli til ruiner
          og tempelberget til hauger dekket av skog.  

 

Jeg har vært borti mange som mener som deg, men det stemmer selvfølgelig ikke med skriften. Vet du ikke at Jerusalem beskrives som to pakter? Fortellingen forteller at Hagar er det nåværende Jerusalem, og den frie kvinne (Sara) er det Jerusalem der oppe (Gal.4.22f) Dessuten omtales Jesu sitt Jerusalem, som datter av Jerusalem, også datter Sion, Joh.12.14-15: Jesus fant et esel og satte seg opp på det, slik det står skrevet: Vær ikke redd, datter Sion! Se, din konge kommer, ridende på en eselfole. (Sak.9.9)

For å finne ut av dette må du lese mer fra Bibelen om hvorfor den er så hemmelighetsfull, gjerne Esek.k16, 25,26 og 36... du vet lite om hendelser som skal skje i fremtid om du leser Bibelen som fortid.

Det Jerusalem som beskrives i Bibelen ved Jesus, er ikke det nåværende Jerusalem. Menneskesønnen finner du omtalt 95 ganger i GT om du mener GT er historie, så er han alt til stede der  i teksten, da i 1930 utgaven, i sener utgaver står han bare oppført som menneske, forholdsvis i Esekiel, men også i Daniel og en gang i Salmene. I Esek.12 går han i eksil. Så jeg vet nesten ikke hvordan dette kan forklares om vi fortsetter våre utredninger? 

 

Årsaken til at de kristne har sitt himmelske Sion fjell, Jerusalem, Tempel, Konge og Israel. Er at alt det gamle ble ødelagt i de siste tider og den store trengsel.

Heb 12:18 "Dere er ikke kommet til et fjell dere kan ta og føle på, ikke til flammende ild, skyer, mørke og storm, ikke til gjallende horn og en røst som talte slik at de som hørte den, ba om å bli spart for å høre mer. For de kunne ikke tåle den befalingen som ble gitt: Om så et dyr kommer nær fjellet, skal det steines. Ja, så gruvekkende var synet at Moses sa: « Jeg skjelver av skrekk.» Nei, dere er kommet til fjellet Sion, til den levende Guds by, det himmelske Jerusalem, til ti tusener av engler, til en høytidsfeiring, til forsamlingen av de førstefødte"

Når Jesus viser at han er Israels konge, gjennom å komme ridende på en eselfole. Så er det, det nye Israel han tenker på, de nye tolv stammer, bruden, det nye Jerusalem. Om du vil det nye himmel, med 144.000 stjerner og Jesus som den lyseste stjernen.

Åp 22:16 "Jeg, Jesus, har sendt min engel for å vitne om dette for dere i menighetene. Jeg er Davids rotskudd og ætt, den klare morgenstjernen"

Åp 14:1 "Og jeg så, og se! – Lammet sto på Sions fjell, og sammen med ham de 144 000 "

Sirius.jpg

communionsaints_bon-678x380.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Heisann! Du må gjerne overtale deg selv til å tro på dette, men i følge bibelsk tekst - (som ikke er sammenfattet i sammenheng -/ Luk.1.1-4) - er Johannes med og tar del under trengselen (i Åp.1.9-10) og han beskriver trengselens avslutning som en svær basun på «Herrens dag»

Herrems dag har betydning som «oppstandelsens dag» og siste dag (1.Kor.5.4-5, Joh.6.38) Vi har ikke kommet til den siste dag riktig ennå. Først må vi komme til det som i skriften kalles for de 7.Basuner. Slik Åpenbaringsboken er lagt opp til, gir Jesus ordet til Johannes for det som snart skal skje, og også gjort kjent for Johannes (i Åp.1.1) Den første Basun starter i Åp.8.: Da Jesus (Lammet) brøt det 7. segl ble det stillhet i himmelen omkring 1/2 time. (Fordi en Guds dag tilsvarer 1000 år for oss og siden Jesus svare på om det ikke er 12 timer i en dag (2.Pet.3.8 & Joh.11.9) må man dele tusen år på 12 t, som gir oss innsikt over hvor lang tiden blir for oss. Svaret blir at en himmelsk time utgjør 83 år og 4 måneder, men siden det dreier seg om en halv time må denne tiden deles i to, det utgjør 41 år og 8 måneder.)

Den første Basun slippes i v7 og det kommer hagl og ild blandet med blod 1/3 del av jorden gikk opp i flammer. (Esek.38.22 - Gog angriper Israel)

I v8 blåser den andre engel i basun og et stort brennende fjell ble kastet i havet og 1/3 del av havet ble til blod hvor 1/3 del av livet i havet døde og 1/3 del av skipene ble ødelagt. (Dan.2.38-45, Salm.48.1-9)

Jeg tror ikke slike tap er registrert noen gang i historien?

Den tredje basunen blåser og en stor stjerne faller med fra himmelen, stjernens navn er Malurt som gjorde elver og vannet giftig som førte til at mange mennesker døde av vannet. (Ordsp.5.1-6, Jer.9.15)

Da den fjerde engelen blåste ble 1/3 del av solen, månen og stjernene rammet, og dagen mistet 1/3 av lyset og det samme gjorde natten. (2.Mos.10.21-22)

Men nå ser Johannes en ørn som flyr høyt opp under himmelen som roper ve over alle folkene på jorden for de 3 neste englene som skal blåse i sine basuner. Det fortsetter fra Åp.9. Og de som vil lese mer kan bare slå opp og lese resten. Jeg for min del får ikke inntrykk av at jorden uansett bit av den har blitt rammet av slike dimensjoner og trengsler som man ser vil utbre seg mer og mer. Det er ut fra disse hendelsene at redningsmannen vil komme. Om noen lurer på hva gresshoppene representerer i den femte basun forklares de i Dom.6.1-5. For øvrig i Åp.9.3 = Åp.20.1-2.

Det ser ikke ut for at man kan vente på fredsfyrstens Herrevelde hvor våpnene skal smis om til vingårdskniver på en stund ennå? Det viser vel overstående for hvis det ikke sladdes da og disse henvisninger? (Jes.9.6 & Jes.2.4)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Wall Dorf said:

Heisann! Du må gjerne overtale deg selv til å tro på dette, men i følge bibelsk tekst - (som ikke er sammenfattet i sammenheng -/ Luk.1.1-4) - er Johannes med og tar del under trengselen (i Åp.1.9-10) og han beskriver trengselens avslutning som en svær basun på «Herrens dag»

Herrems dag har betydning som «oppstandelsens dag» og siste dag (1.Kor.5.4-5, Joh.6.38) Vi har ikke kommet til den siste dag riktig ennå. Først må vi komme til det som i skriften kalles for de 7.Basuner. Slik Åpenbaringsboken er lagt opp til, gir Jesus ordet til Johannes for det som snart skal skje, og også gjort kjent for Johannes (i Åp.1.1) Den første Basun starter i Åp.8.: Da Jesus (Lammet) brøt det 7. segl ble det stillhet i himmelen omkring 1/2 time. (Fordi en Guds dag tilsvarer 1000 år for oss og siden Jesus svare på om det ikke er 12 timer i en dag (2.Pet.3.8 & Joh.11.9) må man dele tusen år på 12 t, som gir oss innsikt over hvor lang tiden blir for oss. Svaret blir at en himmelsk time utgjør 83 år og 4 måneder, men siden det dreier seg om en halv time må denne tiden deles i to, det utgjør 41 år og 8 måneder.)

Den første Basun slippes i v7 og det kommer hagl og ild blandet med blod 1/3 del av jorden gikk opp i flammer.

I v8 blåser den andre engel i basun og et stort brennende fjell ble kastet i havet og 1/3 del av havet ble til blod hvor 1/3 del av livet i havet døde og 1/3 del av skipene ble ødelagt. (Dan.2.38-45, Salm.48.1-9)

Jeg tror ikke slike tap er registrert noen gang i historien?

Den tredje basunen blåser og en stor stjerne faller med fra himmelen, stjernens navn er Malurt som gjorde elver og vannet giftig som førte til at mange mennesker døde av vannet. (Ordsp.5.1-6, Jer.9.15)

Da den fjerde engelen blåste ble 1/3 del av solen, månen og stjernene rammet, og dagen mistet 1/3 av lyset og det samme gjorde natten. (2.Mos.10.21-22)

Men nå ser Johannes en ørn som flyr høyt opp under himmelen som roper ve over alle folkene på jorden for de 3 neste englene som skal blåse i sine basuner. Det fortsetter fra Åp.9. Og de som vil lese mer kan bare slå opp og lese resten. Jeg for min del får ikke inntrykk av at jorden uansett bit av den har blitt rammet av slike dimensjoner og trengsler som man ser vil utbre seg mer og mer. Det er ut fra disse hendelsene at redningsmannen vil komme. Om noen lurer på hva gresshoppene representerer i den femte basun forklares de i Dom.6.1-5. For øvrig i Åp.9.3 = Åp.20.1-2.

Det ser ikke ut for at man kan vente på fredsfyrstens Herrevelde hvor våpnene skal smis om til vingårdskniver på en stund ennå? Det viser vel overstående for hvis det ikke sladdes da og disse henvisninger? (Jes.9.6 & Jes.2.4)

Bruden = Det nye Jerusalem (Det nye Israel)

Horen = Det troløse Israel

Jer 3:6 "Har du sett hva den frafalne Israel har gjort? Hun gikk opp på hver høy haug og inn under hvert frodig tre og drev hor der.  Jeg tenkte: «Når hun har drevet på med alt dette en stund, vil hun vende tilbake til meg.» Men hun vendte ikke tilbake."

Bruden har bare en konge (Lammet)

Horen har flere konger (Dyret)

Åpenbaring handler om det gamle Israels ende og det nye Israels overtagelse av hennes plass.

Bryllupsmåltidet er forlengst igang !

Åp 19:9 "Salige er de som er innbudt til Lammets bryllupsmåltid."

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

Ser at det er en heftig diskusjon her, og skjønner at dere har litt forskjellig syn på 
hvordan endetiden er å forstå utfra Bibelen.
Nå er det jo ikke noe nytt at kristne tolker vers i Bibelen litt forskjellig, og kanskje særlig 
det som går på endetiden.

Se f.eks. denne siden, hvor 3 ulike scenarioer blir holdt fram.
Rent teologisk kalles de Millennialism, Premillenialism og Dispensationalism.

Hvor vil dere plassere dere i dette bildet IHS og Dorf? 
Eller ser dere for dere et endetids scenario som ikke passer med noen av disse?

Kunne vært interessant å få høre, siden jeg er litt usikker på hvor dere står teologisk.


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, -Senior- said:

 

Ser at det er en heftig diskusjon her, og skjønner at dere har litt forskjellig syn på 
hvordan endetiden er å forstå utfra Bibelen.
Nå er det jo ikke noe nytt at kristne tolker vers i Bibelen litt forskjellig, og kanskje særlig 
det som går på endetiden.

Se f.eks. denne siden, hvor 3 ulike scenarioer blir holdt fram.
Rent teologisk kalles de Millennialism, Premillenialism og Dispensationalism.

Hvor vil dere plassere dere i dette bildet IHS og Dorf? 
Eller ser dere for dere et endetids scenario som ikke passer med noen av disse?

Kunne vært interessant å få høre, siden jeg er litt usikker på hvor dere står teologisk.


 

Fra den BBC siden, så blir vel dette det nærmeste

Amillennialism

Amillennialists don't believe in the Millennium as a specific period of 1000 years, and regard Biblical reference to it as symbolic. They believe that the millennium began when Christ was born on earth and will end with the second coming. Amillennialists say that Christ is reigning now, both in heaven, and on the earth in the hearts of believers. The doctrine, which was made popular by St Augustine, is accepted by the Roman Catholic church and many middle of the road Protestant denominations.

Dvs. at de tusen år (symbolsk tall) forlengst har begynt og enda ikke er over. 

 

Lenke til kommentar
IHS skrev (14 timer siden):

Bruden = Det nye Jerusalem (Det nye Israel)

Horen = Det troløse Israel

Jer 3:6 "Har du sett hva den frafalne Israel har gjort? Hun gikk opp på hver høy haug og inn under hvert frodig tre og drev hor der.  Jeg tenkte: «Når hun har drevet på med alt dette en stund, vil hun vende tilbake til meg.» Men hun vendte ikke tilbake."

Bruden har bare en konge (Lammet)

Horen har flere konger (Dyret)

Åpenbaring handler om det gamle Israels ende og det nye Israels overtagelse av hennes plass.

Bryllupsmåltidet er forlengst igang !

Åp 19:9 "Salige er de som er innbudt til Lammets bryllupsmåltid."

Godt at du tror på dette, for da trenger du vel ikke Bibelen lengre, for da har alt gått i oppfyllelse, men det passer dårlig med min forrige beskrivelse av trengselstiden, basun for basun, og Åp.10.5-7 forteller at tiden da er ute, og når den sjuende basun lyder, skal Guds mysterium « i de dager » være fullført! « Gud mysterium » er Jesus (Kol.2.2 Jeg ønsker at de skal få nytt mot i hjertet, bli knyttet sammen i kjærlighet og få hele rikdommen av overbevisning og innsikt, så de kan fatte Guds mysterium, som er Kristus.) Dette kommer en altså ikke forbi. Det er bokstavelig sperre for alt som er uoppfylt. Men det skader ingen å tro andre ting, det har Paulus beskrevet i 1.Kor.1.21: For da verden ikke brukte visdommen til å kjenne Gud i hans visdom, besluttet Gud å frelse dem som tror, ved den dårskapen som vi forkynner... - 2.Tim.3.16-17 skriver om at hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd, så det mennesket som tilhører Gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning.

Det er ingen andre enn Guds Sønn som tilhører Gud. og det er fordi dette også er innfelt i skriften i 1.Tim.2.5; For Gud er én og én mellommann er det mellom Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus - og i 2.Tim.3 kan man lese om "Fasthet mot vranglære" Og de som ikke legger frem Guds ord på rett måte er blant andre Hymenos og Filetos, som har forvillet seg bort fra sannheten for de sier at oppstandelsen allerede har skjedd og bryter ned troen hos folk. (2.Tim.15-18)

Så lenge Israel driver med krig er de godt forankret i moralsk forkastelighet som ikke inngår i andre bryllup enn jordiske, som bryllupet i Kanaan. -  Matt.24.37- 39: Som i Noahs dager, slik skal det være når Menneskesønnen kommer. For i tiden før storflommen spiste og drakk de, giftet seg og giftet bort, helt til den dagen Noah gikk inn i arken, og de skjønte ingenting før flommen kom og tok dem alle. Slik skal det være når Menneskesønnen kommer.

Matt.24.23.24  Om noen da sier til dere: ‘Se, her er Messias’ eller: ‘Der er han’, så tro det ikke! For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under, for om mulig å føre selv de utvalgte vill.

Lenke til kommentar
IHS skrev (20 timer siden):

Fra den BBC siden, så blir vel dette det nærmeste

Amillennialism

Ok. Ser nå at denne BBC-siden også har denne benevnelsen med. 
I tillegg står det noe om Progressive Dispensationalism  og
Postmillennialists - så da blir det i alt seks litt ulike syn 
mellom kristne om hvordan endetiden er å forstå utfra Bibelen.

Nå har ikke Wall Dorf sagt noe, om hvor han står i dette bildet,
men siden dere er uenige så kommer vel hans syn inn på ett
av de 5 andre da, tenker jeg.... ;) 

Men siden mitt fokus her mer var hva vi er og har i Kristus 
her og nå - dette med Åndens gaver og utrustning - hva det vil si 
å bli døpt med Den Hellige Ånd m.m. - så vil jeg gjerne at DET blir 
hovedtema på denne tråden. Håper det er ok.

.

 

Endret av -Senior-
Lenke til kommentar
On 9/17/2021 at 1:07 AM, -Senior- said:

Men siden mitt fokus her mer var hva vi er og har i Kristus 
her og nå - dette med Åndens gaver og utrustning - hva det vil si 
å bli døpt med Den Hellige Ånd
m.m. - så vil jeg gjerne at DET blir 
hovedtema på denne tråden. Håper det er ok.

Å bli døpt med Den hellige ånd = Å bli fylt med Den hellige ånd

1 Kor 12,13 "For med én Ånd ble vi alle døpt til å være én kropp, enten vi er jøder eller grekere, slaver eller frie, og alle fikk vi én Ånd å drikke. "

Joh 4:14 "den som drikker av det vannet jeg vil gi, skal aldri mer tørste. For det vannet jeg vil gi, blir i ham en kilde med vann som veller fram og gir evig liv"

Joh 4:10 "Jesus svarte: «Om du hadde kjent Guds gave og visst hvem det er som ber deg om drikke, da hadde du bedt ham, og han hadde gitt deg levende vann

Joh 7:38 "Den som tror på meg, fra hans indre skal det, som Skriften sier, renne elver av levende vann.» Dette sa han om Ånden de som trodde på ham, skulle få.

Åp 22:17 "Den som tørster, skal komme, og den som vil, skal få livets vann som gave."

Åp 21:6 " Jeg vil gi den tørste å drikke av kilden med livets vann som gave"

Åp 22:1 "Engelen viste meg nå en elv med livets vann, klar som krystall. Den springer ut fra Guds og Lammets trone." 

Heb 6:4 "Når noen en gang er blitt opplyst og har smakt den himmelske gave og fått del i Den hellige ånd, har smakt Guds gode ord og den kommende verdens krefter,  og så faller fra, da er det umulig å fornye dem så de igjen vender om. De korsfester Guds Sønn på nytt og gjør ham til spott.  Når en åker drikker regnet som stadig faller på den, og bærer grøde til nytte for dem som dyrker den, får den velsignelse fra Gud.

Ef 5:18 "Drikk dere ikke fulle på vin, det fører til utskeielser, bli heller fylt av Ånden"

2 Tim 1:7 "vi fikk Ånden som gir kraft, kjærlighet og visdom"

Ef 3:16 "Må han som er så rik på herlighet, gi deres indre menneske kraft og styrke ved sin Ånd"

Rom 5:5 "Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Den hellige ånd som han har gitt oss"

Poenget med å konsumere (ta imot) Jesu ånd, kropp og blod. Er å bli det nye mennesket, som Jesus er.

1 Kor 15,47 "Det første mennesket var fra jorden og skapt av jord, det andre mennesket er fra himmelen."

Ef 4:24 "Kle dere i det nye mennesket, som er skapt i Guds bilde"

Rom 13,14 "kle dere i Herren Jesus Kristus"

Kol 3:9 "dere har kledd av dere det gamle mennesket og dets gjerninger og iført dere det nye, det som blir fornyet etter sin skapers bilde"

2 Kor 5:17 "den som er i Kristus, er en ny skapning. Det gamle er borte, se, det nye er blitt til!"

Fil 3:20 "Herren Jesus Kristus. Han skal forvandle vår skrøpelige kropp og gjøre den lik den kroppen han selv har"

Rom 8:9 "Den som ikke har Kristi Ånd, hører ikke Kristus til."

Du må altså være i Kristus (ikledd Kristus) og Kristi ånd må være i deg.
Du trer inn i Kristi kropp og Kristi ånd trer inn i deg. Du blir da en ny skapning.

Åp 21:5 "Han som sitter på tronen, sa: «Se, jeg gjør alle ting nye"

Jesus gir de kristne sin ånd, kropp og blod. Så de skal bli, forvandles til, få del i, det han er, det nye mennesket, det himmelske menneske.

Ef 4,13 "inntil vi alle når fram til enheten i troen på Guds Sønn og i kjennskapet til ham og blir det modne mennesket som er fullvoksent og har hele Kristi fylde"

Jesu hovedoppdrag var og er å helbrede menneskets ånd og menneskets kropp !

Luk 7,21 "Nettopp da helbredet Jesus mange for sykdommer og plager og onde ånder"

Matt 8,16 "Han drev åndene ut med et ord og helbredet alle som var syke."

Mark 1,34 "Han helbredet mange som led av forskjellige sykdommer, og drev ut mange onde ånder."

Jesus kom til verden for å på alle måter helbrede (frelse) mennesket. Det er derfor han døper (fyller) mennesket med Den hellige ånd.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
IHS skrev (På 17.9.2021 den 17.20):

Å bli døpt med Den hellige ånd = Å bli fylt med Den hellige ånd

Ja, jeg er enig med deg i det. Men det jeg er litt ute etter her er hva dette innebærer?
Når dette skjer - er det noe vi opplever, føler?
Får vi en INDRE BEKREFTELSE på at vi ble (blir) fylt med Den Hellige Ånd?

Kan jeg f.eks. fortelle andre noe slikt som: 'Vet du hva - i går klokken 10 
ble jeg fylt med Den Hellige Ånd.'

Er det bibelsk belegg for å kunne si noe slikt?

.


 

Lenke til kommentar
1 hour ago, -Senior- said:

Ja, jeg er enig med deg i det. Men det jeg er litt ute etter her er hva dette innebærer?
Når dette skjer - er det noe vi opplever, føler?
Får vi en INDRE BEKREFTELSE på at vi ble (blir) fylt med Den Hellige Ånd?

Kan jeg f.eks. fortelle andre noe slikt som: 'Vet du hva - i går klokken 10 
ble jeg fylt med Den Hellige Ånd.'

Er det bibelsk belegg for å kunne si noe slikt?

Ja du kan fks. føle Jesu fred etter et møte eller en kontakt med ham.

Joh 14:27 «Min fred gir jeg dere»

En permanent følelse av å være elsket, er også noe som hører med.

Rom 5:5 "Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Den hellige ånd som han har gitt oss"

Endret av IHS
Lenke til kommentar
IHS skrev (På 19.9.2021 den 23.04):
-Senior- skrev (På 19.9.2021 den 21.55):

Ja, jeg er enig med deg i det. Men det jeg er litt ute etter her er hva dette innebærer?
Når dette skjer - er det noe vi opplever, føler?
Får vi en INDRE BEKREFTELSE på at vi ble (blir) fylt med Den Hellige Ånd?

Kan jeg f.eks. fortelle andre noe slikt som: 'Vet du hva - i går klokken 10 
ble jeg fylt med Den Hellige Ånd.'

Er det bibelsk belegg for å kunne si noe slikt?

Vis sitat  

Ja du kan fks. føle Jesu fred etter et møte eller en kontakt med ham.

 

Er enig med deg i dette også, men jeg skulle ønske du kunne utdype dette litt mer.

For det er vel slik at vi får ikke Den Hellige Ånd på HVILKET SOM HELST MØTE/GUDSTJENESTE?

Altså, det er vel EN BESTEMT GRUNN til at vi eventuelt opplever å få kontakt med ham?

.


 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...