Gå til innhold

AMD 3900X, 3200mhz CL16 ram vs 3600 CL14 spillytelse


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk! 

Har litt spørsmål rundt om en RAM oppgradering vil være noe meningsfylt for meg og mitt system. I dag har jeg en PC bestående av en AMD 3900X CPU , X570 hovedkort, Nvidia RTX 3080Ti GPU , 32 gb 3200mhz CL16 ram (4x8gb) og et par PCI-E 4.0 M.2 stikker for operativsystem og spill.

Spørsmålet mitt er om jeg kan vinne noe på å bytte ut de 4 8gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz CL16 ram brikkene til eksempelvis et par 16 gb g.skill tridentz 3600 cl14 brikker, da jeg forstår det slik at det ofte er mer trøbbel enn det er verdt å gå over 3600mhz siden infinity fabric'en til CPUen ikke enkelt kommer seg over den farten. For kontekst er jeg ikke typen som jakter 200+ fps for en kompetitiv edge, men er stort sett gla og fornøyd med stabil framrate mellom 60 og 100, så om raskere ram er noe som kan gi bedre FPS eksklusivt med latterlig høye FPS så er det ikke noe jeg gidder å bruke penger på. 

Takker for eventuelle gode svar :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en titt på denne videoen. Gjennomsnittlig er det 5-10fps forskjell mellom 3200cl16 og 3600cl14, fps i spill ligger på fra 100-150fps. Spiller du i 1440p eller 4k vil forskjellen være enda mindre. Billigste G.Skill 4x8 3600cl14 brikker koster 4.5k, er ikke akkurat billig. 

Har du prøvd å klokke rambrikkene dine?

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...