Gå til innhold

Koranens lære er ideologi


Anbefalte innlegg

shockorshot skrev (1 minutt siden):

Så det du sier er at man kan aldri forsvare noen man er uenig i?

Jeg var uenig med Gro Harlem Brundtland i ganske mye, men syntes kritikken hun fikk som leder da SARS kom var helt feil. Er jeg nå en del av ideologien som Gro Harlem Brundtlan alltid har vært en del av?

Er ikke venstresiden imot høyreradikalisme og står i opposisjon til dem? Hvorfor skal de da forsvare det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, PerBertil said:

Er ikke venstresiden imot høyreradikalisme og står i opposisjon til dem? Hvorfor skal de da forsvare det?

Fordi verden er ikke svart-hvit. Det er nyanser og tro det eller ei, men folk har faktisk lang tradisjon av å forsvare andre for urett, selv om de er sterkt uenig med dem. Justisvesenet ble ikke bygd  av folk med store meningsforskjeller, fordi de mente at meningsmotstandere ikke hadde rett til et verdig og rettferdig forsvar.

Det er nok av folk i høyre, venstre og krf som forsvarer muslimer og deres religionsutøvelse. Jeg er ikke på venstresiden, men har forsvart fri religionsutøvelse mer enn en gang. Tenke seg til.

Samme måte som du har visse fraksjoner i det republikanske partiet som også har gjort/gjør det. Mormonerne i Utah, med Rick Perry, pleier f.eks. ofte å gjøre det.

Ville ikke kalt de venstresida.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Islam er en samfunnsdoktrine med primitive erstatninger for et snevert antall samfunnsfunksjoner. Det er ingen offentlig omsorg og veldig få offentlige tjenester. Lovene er anakronistiske og lider under store mangler. Preges av ære, familie og kvinnesyn framfor pluralistisk tenking. Det finnes ingen likestilling av noen, men derimot minst 5 ulike klasser av mennesker. Nederst er de vantro og slavene, kvinnene og buskapen. Det optimale mannssamfunn. I Jordan er islam sterk. Hvert år er det noen som spør studentene om ulike problemstillinger, bl a mishandling av kvinner. ca 50% av både kvinner og menn mener at mannen har lov å slå kvinnene om de ikke er lydige. Det samme kan eldre kvinner gjøre med yngre - tenåringskvinner er nederst på rangstigen. Vold og overgrep er vanlig. Barnemishandling er utbredt.

Endret av Slettet+6132
Skrivefeil
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (14 minutter siden):

Det er nok av folk i høyre, venstre og krf som forsvarer muslimer og deres religionsutøvelse. Jeg er ikke på venstresiden, men har forsvart fri religionsutøvelse mer enn en gang. Tenke seg til.

Det handler ikke om å forsvare muslimers rett til religiøs utøvelse, det handler om at de tilrettelegger go forsvarer islamske doktriner og aspekter med islam som er direkte kvinneundertrykkende og skadelige for samfunnet. Norges lover garanterer retten til å praktisere religion. Men selvfølgelig kan ikke religiøs frihet være absolutt, da måtte vi i så fall legalisere steining og flerkoneri, samt menneskeofring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Religiøs omskjæring av guttebarn er legalisert. I hvert fall torde ingen forby det. Vi er for feige. Det får barna lide for. Barnevernet skal jo beskytte dem. Hvor er de? Antipatien mot inngrepet og mishandlingen stiger, men ikke nok til at det overstyrer feigheten. Vi skammer oss ikke en gang. 

Lenke til kommentar
PerBertil skrev (1 time siden):

Problemet er at med demokrati og likestilling vil dette delegitimere islam og svekke islams innflytelse. Islam går ganske enkelt ikke sammen med demokrati.

Jeg frykter du har rett. Vi har 50+ muslimske land men ikke noe som er i nærheten av noe ordentlig demokrati. Det er jo stadig folk som tror at kommunismen en dag vil fungere også. Men for meg minner det litt om definisjonen på galskap: "gjøre det samme og tro på et annet resultat".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Ka9nen said:

Jeg frykter du har rett. Vi har 50+ muslimske land men ikke noe som er i nærheten av noe ordentlig demokrati. Det er jo stadig folk som tror at kommunismen en dag vil fungere også. Men for meg minner det litt om definisjonen på galskap: "gjøre det samme og tro på et annet resultat".

Tja Malaysia gjør det jo ganske greit på 39 plass, med en score i 2020 som er langt over mange land i Europa. Dette er hvorfor mange ikke tar dere seriøse, fordi dere ikke evner å se nyanser eller velger å overse helt klare eksempler som ikke passer inn i verdensbildet deres.

https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

Er jeg venstresiden nå @PerBertil ?

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 minutt siden):

Tja Malaysia gjør det jo ganske greit på 39 plass, med en score i 2020 som er langt over mange land i Europa. Dette er hvorfor mange ikke tar dere seriøse, fordi dere ikke evner å se nyanser eller velger å overse helt klare eksempler som ikke passer inn i verdensbildet deres.

https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

Er jeg venstresiden nå @PerBertil ?

Det er masse problemer med Malaysia. Blant annet religionstvang som ikke kommer frem av statistikken du la frem. Så hvorfor du benytter dette landet som et påskudd til å gå til personangrep og si at andre ikke ser nyanser skjønner jeg lite av. Det er vel du som forsøker å se nyanser som strengt tatt ikke er der. Islam er stort sett en katastrofe der det implementeres for store befolkninger.

 

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 minutt siden):

Tja Malaysia gjør det jo ganske greit på 39 plass, med en score i 2020 som er langt over mange land i Europa. Dette er hvorfor mange ikke tar dere seriøse, fordi dere ikke evner å se nyanser eller velger å overse helt klare eksempler som ikke passer inn i verdensbildet deres.

https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

Er jeg venstresiden nå @PerBertil ?

I Malaysia er det ulovlig å forlate islam, de har også strenge blasfemilover for islam. Dette er ikke et land som er innenfor demokratiets rammer.

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (5 minutter siden):

Har du frihet til religionsutøvelse i Malaysia?

Om jeg har det? Det har jeg sikkert, innenfor islam sine rammer.

Har en person som er født og oppvokst i Malaysia frihet til å velge hvilken religion (eller ingen religion) han/hun vil?

Du får huske følgende før du drar dit, forresten:

Malaysia has some incredibly strict laws that may not be common-sense for many travelers from Western countries. Failure to follow these laws can result in fines or imprisonment. Many aspects of Sharia law have been implemented in Malaysia, and some of these laws are applicable to non-Muslims

Endret av Ka9nen
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Ka9nen said:

Om jeg har det? Det har jeg sikkert, innenfor islam sine rammer.

Har en person som er født og oppvokst i Malaysia frihet til å velge hvilken religion (eller ingen religion) han/hun vil?

En person som er født og oppvokst i Malaysia, har frihet til å utøve hvilken som helst religion som hen vil, når som helst. Det å endre hvilken religion som er registrert i staten, er man avhengig av å få tillatelse for.

Sånn btw, hvis det er dette her vi bruker som krav for hva som er et demokrati, så ble Norge et demokrati mye senere enn hva vi lærer i historiebøkene. Når foreldrene mine vokste opp ble man jo fortsatt slengt i fengsel for å være homofil. Hvis man følger deres definisjon på hva demokrati er, så ville vi ikke vært et da.

EDIT: Glemte at det ikke var fullstendig religionsfrihet iforhold til hvilken retning av islam. Er bare Sunni som er lovlig i Malaysia.

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (4 minutter siden):

En person som er født og oppvokst i Malaysia, har frihet til å utøve hvilken som helst religion som hen vil, når som helst. Det å endre hvilken religion som er registrert i staten, er man avhengig av å få tillatelse for.

Sånn btw, hvis det er dette her vi bruker som krav for hva som er et demokrati, så ble Norge et demokrati mye senere enn hva vi lærer i historiebøkene. Når foreldrene mine vokste opp ble man jo fortsatt slengt i fengsel for å være homofil. Hvis man følger deres definisjon på hva demokrati er, så ville vi ikke vært et da.

EDIT: Glemte at det ikke var fullstendig religionsfrihet iforhold til hvilken retning av islam. Er bare Sunni som er lovlig i Malaysia.

Malaysia tillater ikke frafall fra islam eller kritikk av islam.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, PerBertil said:

Malaysia tillater ikke frafall fra islam eller kritikk av islam.

Tja da er det jo rart at noen fortsatt benytter seg av legale måter å falle fra islam?

Quote

(10) If after the expiry of the period ordered under subsection (8) the person still refuses to repent, the person who is responsible for him shall prepare a report as soon as possible and bring him before the Syariah High Court and the court may make a decision to declare that the person has renounced the religion of Islam.

https://www.malaysiakini.com/news/415372

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (13 minutter siden):

Tja da er det jo rart at noen fortsatt benytter seg av legale måter å falle fra islam?

https://www.malaysiakini.com/news/415372

Denne prosessen de må igjennom er tungvint, kostbar og man risikerer å få ulike ekstreme grupperinger mot seg. Så de fleste i Malaysia lar være å prøve i det hele tatt. I praksis så er det vel egentlig ikke noe muslimsk land, en ærlig spørreundersøkelse ville nok vise at flesteparten av befolkningen ikke er muslimer. Mange er det bare på papiret.

 

Endret av Ka9nen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...