Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har Asperger - Finnes det ørepropper eller hodetelefoner som demper støy men ikke folk som prater (nær meg)


Laserbeam

Anbefalte innlegg

Jeg har Asperger, og i visse situasjoner så kan sansene mine på en måte bli overbelastet hvis det er mye støy rundt og jeg prater med noen. For meg så oppfattes all lyd som "like høyt" (litt dårlig forklart). Og jeg får da ikke alltid med meg hva folk sier, siden jeg blir distrahert av all støyen rundt meg, og klarer ikke å kople ut støyen.

Jeg har ett Sony WH-1000XM3 fra før, som jeg bruker noen ganger kun for å dempe støy, men den demper også litt folk som prater. Jeg kan sette den på "ambient/ambience" modus, men da hører jeg også endel støy.

Jeg så denne artikkelen på Tek.no: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/ALRw8j/disse-smaa-proppene-skal-hjelpe-deg-med-daarlig-hoersel
 

Sitat

Proppene er utstyrt med sensorer som filtrerer ut plagsom bakgrunnsstøy for deg, og bruker stråleforming, eller «beamforming» på engelsk, for å ta imot og forsterke opp bare den lyden du faktisk bør høre for å komme deg trygt rundt og ha samtaler med andre.

En egen mobilapp skal la deg justere frekvensene og hvor sterk støydempingen eller forsterkningseffekten skal være.

Jeg hører ikke dårlig altså, men vil noe lignende ha hjulpet? Som ikke nødvendigvis forsterker stemmer, men som demper kun støy, via et AI filter eller noe sånt? Trenger ikke engang å kople opp på bluetooth e.l. Det har jeg hovedhodetelefonene til. :)


Evt noen teknikker jeg kan lære meg for å klare å filtrere ut sånne ting på egenhånd? Jeg klarer liksom ikke å å kople om hodet automatisk i slike situasjoner, og det blir ganske utmattende. Må fokusere og konsentrere meg fullstendig manuelt. Er ikke akuratt sosial angst/generell angst eller noe sånt. Er bare tonnevis av sanseinntrykk på en gang som blir overveldene.

Endret av Sarcoex - Gnålern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AI er det ikke, det fungerer som alle moderne høreapparat, du velger selv i appen hva som er best "for deg" (og dine ører). Klarer ikke forklare det på en annen måte, og den eneste videoen som gjør et godt forsøk på å forklare dette er faktisk Adam Savage sin video om dette (riktignok faktiske hørselsproblemer, men teknologien kommer derifra, ikke omvendt):

Så kort oppsummert: Alle støydempende headset hvor du selv kan stille frekvensområder i f.eks. en app er noe du bør teste og se om det hjelper på ditt problem.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (På 19.8.2021 den 18.25):

AI er det ikke, det fungerer som alle moderne høreapparat, du velger selv i appen hva som er best "for deg" (og dine ører). Klarer ikke forklare det på en annen måte, og den eneste videoen som gjør et godt forsøk på å forklare dette er faktisk Adam Savage sin video om dette (riktignok faktiske hørselsproblemer, men teknologien kommer derifra, ikke omvendt):

Så kort oppsummert: Alle støydempende headset hvor du selv kan stille frekvensområder i f.eks. en app er noe du bør teste og se om det hjelper på ditt problem.

Får se hva jeg får gjort i Sony Connect appen. Kan stille inn forskjellige nivåer på ambient sound. :)

Gjest 54aff...2f1 skrev (På 19.8.2021 den 19.12):

Jeg har også en autismediagnose og fikk formstøpte ørepropper gratis av Nav/Hjelpemiddelsentralen fra Hørselslaben. Disse: https://horselslaben.no/produkt/musikk-og-konsert/horselslaben-hifi-orepropper-for-musikk-og-konsert/ 

Fikk med flere forskjellige filter som filtrerer forskjellig lydnivå. Kanskje det kunne vært noe?

Anonymous poster hash: 54aff...2f1

De virker veldig interessante. Da hadde det vært lettere med messer som f.eks Spillexpo o.l. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...