Gå til innhold

Meningsmålinger - ‘Representativt utvalg’ my αςς


NoBo

Anbefalte innlegg

Ser at blant annet NRK får utført meningsmålinger nå før stortingsvalget som de skryter av at er ‘Supermålinger’ fordi de har nærmere 12.000 spurte som svarer ved hver måling og at de da har en solid base for å angi korrekte tall. Høres jo vel og bra ut men er det egentlig det? Er det så representativt som de vil ha det til?
 

Sitat

Til saman gir dette svar frå 11.400 veljarar ved kvar av dei fire supermålingane. Det gjer at vi med stor grad av tryggleik kan seie mykje om korleis den politiske stillinga er i kvart distrikt.

  • Presisjon. Dei seinare åra har det vore diskusjonar om kvaliteten og presisjonen på politiske meiningsmålingar. For eksempel i samband med val i USA og ved Brexit-folkerøystinga i Storbritannia. Målingar med fleire spurde gir mindre feilmarginar og dermed meir treffsikkert resultat.

Er vel 10+ år siden jeg sluttet å besvare telefoniske meningsmålinger da det går i alt fra tull, à la ‘Hva synes du om det dårlige været siste uken?’ / reisevaner, kinobesøk mm. til mer seriøse emner. De havner fort i samme kategori som telefonselgere og avvises. Men uansett, å sitte og besvare slike spørsmål over telefon opplever jeg som lite interessant. Diskuterte dette med venner og kolleger og de hadde samme innstilling. Det aner meg at dette ikke er noe min bekjentskapskrets er alene om å mene(?) Det er likevel kun et fåtall i bekjentskapskretsen min som sier at de ikke vil avgi stemme ved stortingsvalget. Hva den enkelte faktisk gjør kan man alltids stille spørsmål med men jeg opplever både venner og kolleger som såpass samfunnsengasjerte at jeg antar at de kommer til å gjøre som de sier; avgi sin stemme. Men altså ikke besvare meningsmålere.

Når NRK (med NorStat som utførende) skryter av et stort antall svarende så høres det fint ut men jeg finner ikke info som angir hvor mange de (NorStat) har prøvd å nå? Eksempelvis, hvis antallet personer de har forsøkt å nå er ~15.000 og antallet som svarte er ~12.000, så gir ‘meningsmålingen’ lite trygghet og presisjon for meg. Om de som svarer faktisk angir sannferdig hva de skal stemme er jo også et spørsmål.
 

Jeg blir ikke overrasket om vi i år får et valg hvor meningsmålingene blir mer eller mindre skivebom, omtrent som man har sett  skje i USA.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse målingene har tradisjonelt truffet ekstremt godt på hva som blir det endelige valgresultatet. Jeg vet ikke nok om metodene, hvordan de regner feilmarginer etc., men tenker de tar høyde for både det ene og det andre. Når man ser samtlige målinger vise de samme trendene så og si helt likt og man i tillegg har den historiske treffsikkerheten så tror jeg disse målingene er veldig gode indikatorer på hvordan det står til. 

Du finner flere detaljer om NRKs supermåling her: http://www.pollofpolls.no/?cmd=Maling&gallupid=4404

Og flere kommentarer rundt den, sammen med noen av de andre målingene her: http://www.pollofpolls.no/?cmd=Kommentarer&do=vis&kommentarid=3073

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...