Gå til innhold

Bankkort/Betalingsmetode uten rfid/nfc/kontaktløs betaling, takk.


Anbefalte innlegg

Just now, aklla said:

Fordi det er styr og jobb, litt mye som at de heller ikke lar deg aktivere og deaktivere chip for f.eks hver gang man handler. Det krever i beste fall tilpassing og systemet i drift for noe antagelig ett forsvinnende lite antall personer ønsker.

Godt mulig chip, magnetstripe og rfid er 3 sider av samme system også, slik at de ikke kan fjerne den ene uten den andre.

 

Men om problemet er at betalinger går gjennom uten kode, så er det kanskje bedre å høre med banken om de gjøre slik at det kreves kode på alt?

Har høyrt med banken, og et par til. Ingen som hadde noko å tilby av vegring, dessverre. Og heller ingen gode svar på kvifor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Salvesen. said:

Kast kortet og bruk mobilen? Forstår det slik at det er sikkerhet du er skeptisk til her? Ved nfc via mobil må den låses opp. Kort og nøkler har jeg kastet for lengst,  alt for distre til slikt.

Er så klin kokkos eg at eg aldri har kobla banken mot mobilen heller :p, men skal sjekke det ut. Det eineste som er dumt viss eg kaster kortet er at eg då begrenser meg til nfc/rfid.

Hadde berre banken krevd kode på alt hadde eg vert tipp topp fornøyd slik som det er. Viss ingen banker tilbyr det tar eg fram drillen.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Dubious said:

Fra 2011: Fra 1. desember kan du kun betale med chip eller kontanter i butikkene. 

Så fjerner du chippen så vil du mest sansynlig ikke få brukt kortet.

Skal ikkje fjerne chippen; skal kutte av kontakten chipen har med rfid-chip/antenne. 

Jadda! Og ikkje nok med det; då har eg vert på creditcardinsider.com og lært følgende:

"Each time you insert a chip card, the chip and the terminal create a token that contains one-off, transaction-specific information used to make the transaction happen.

So, rather than sending your actual credit card information, like a magnetic stripe would, an EMV chip sends data that’s unique to that purchase. Terminals can then decode this information in order to verify your credit card and complete the purchase."

For meg betyr dette at eg mest sannsynlig skal forsøke å isolere chippen samt kverke stripa.

Endret av s54s56d76
Lenke til kommentar

Vær obs på at butikkpersonalet kan destruere kort som er tuklet med. Det er en del sikkerhet innebygget i systemet kortutsteder ikke ønsker at skal komme på avveie og tukler du med kortet så kan ikke personalet vite hvorfor du gjør det.

Bankene og systemleverandørene ønsker å levere en så trygg og så effektiv løsning som mulig. Et steg her er å tilby kontaktfri betaling, og neste steg var å tilby belastning under ett beløp uten kode. De fleste synes dette er flott sp lenge banken fortsatt påtar seg samme ansvar som tidligere (og de gjør de).

Behovet ditt er derfor veldig snevert og du er nok en veldig liten kundegruppe som ønsker det. Å finne noen som tilbyr dette kan bli både dyrt og vanskelig, selv om jeg heldigvis ser at du har fått ett mulig tips.

Min anbefaling er å prøve det som er nevnt tidligere med å bruke mobilen. Da kan du legge kortet igjen hjemme. Og for hver gang du betaler så må du låse opp telefonen. Det erstatter da å bruke pin kode. Du blir altså ikke belastet før du låser opp.

I forhold til det du nevnte tidligere med deling av kort så er det ikke en «standard» på noen måte. Ja jeg vet at noen gjør det men jeg vil på det sterkeste fraråde å gjøre det. Blir du svindlet og banken klarer å sannsynliggjøre at du har delt koden med noen så kan du risikere å tape stort. Har du felles økonomi med noen så er det like greit først som sist å få hvert deres kort til samme konto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, nomore said:

Vær obs på at butikkpersonalet kan destruere kort som er tuklet med. Det er en del sikkerhet innebygget i systemet kortutsteder ikke ønsker at skal komme på avveie og tukler du med kortet så kan ikke personalet vite hvorfor du gjør det.

Bankene og systemleverandørene ønsker å levere en så trygg og så effektiv løsning som mulig. Et steg her er å tilby kontaktfri betaling, og neste steg var å tilby belastning under ett beløp uten kode. De fleste synes dette er flott sp lenge banken fortsatt påtar seg samme ansvar som tidligere (og de gjør de).

Behovet ditt er derfor veldig snevert og du er nok en veldig liten kundegruppe som ønsker det. Å finne noen som tilbyr dette kan bli både dyrt og vanskelig, selv om jeg heldigvis ser at du har fått ett mulig tips.

Min anbefaling er å prøve det som er nevnt tidligere med å bruke mobilen. Da kan du legge kortet igjen hjemme. Og for hver gang du betaler så må du låse opp telefonen. Det erstatter da å bruke pin kode. Du blir altså ikke belastet før du låser opp.

I forhold til det du nevnte tidligere med deling av kort så er det ikke en «standard» på noen måte. Ja jeg vet at noen gjør det men jeg vil på det sterkeste fraråde å gjøre det. Blir du svindlet og banken klarer å sannsynliggjøre at du har delt koden med noen så kan du risikere å tape stort. Har du felles økonomi med noen så er det like greit først som sist å få hvert deres kort til samme konto.

Tusen takk, skal forsøke det skikkelige metoden fyrst. Låner ikkje vekk kort/kode sjølv lenger, men hadde særdeles ofte ærend for venner før, der de slengte kort og kode etter meg viss eg skulle innom butikken. Gjorde det samme sjølv av og til, men alltid med noko ubehagelig konsekvensutredning i bakhovet. Så kom Vipps.

Skal sjekke om app er eit godt alternativ. Liker ikkje rfid uten kode.

At det er dyrt/vanskelig for banker å utstede kort uten rfid eller legge til rette for sjølvkontroll i nettbank kjøper eg ikkje. Den eineste forklaringen eg kan tenke meg for at det er vanskelig for bankene er viss deiras overleverandør (av kortene) er den som vanskelig. Teknisk/kostnadsmessig er det ein bagatellsak å få til - det er eg i alle fall personlig overbevist om.

Endret av s54s56d76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...