Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dunkelyd under gasspådrag


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har begynt å høre en varig dunkelyd når jeg gir 10-20% gass i lav/medium hastighet. Dunkelyden er så sterk at jeg kjenner vibrasjonene gjennom pedalen og rattet. Bilen er en VW passat 2007. Gått 240k km. Lyden er sterkest rundt 40km/t i 3-gir med svakt gasspådrag.

- Ikke lyd i alle hastigeter (0-110km/t) når jeg triller i gir eller fri
- Ikke lyd når jeg gir gass i fri
- Ikke lyd når jeg bremser
- Dunkelyden akselererer når jeg gir på mer enn 10% gass, men forsvinner når jeg er på over 50%+ gass i alle gir.
- Hadde nylig en langkjøring, og er sikker på at lyden er verre nå enn det var for 600km siden. 

Hva kan det være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mechablast skrev (2 minutter siden):

Har også hørt en del om dette.

Har en golf 2012, gått 250k, men ikke hatt problemet ts beskriver

Trur det er mest på diesel motorene de ryker, men har også hørt at det ryker på bensin bilene også.. Men ikke et så stort problem på de.

Så klart er ikke sånn at det ryker på abso alle bilene, men veeeeeeldig mange.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, bruker-540634 said:

Tipper du har et defekt svinghjulet, tro det eller ei så ryker ofte svinghjulene på vag biler.

Okok. La oss si at det er svinghjulet, samt at jeg begynte å høre lyden for 1500km siden. Hvor lenge/langt* har jeg igjen tror dere? Haha

Endret av sigsag2021
Lenke til kommentar

Ah, jeg har sett dette før. Helt klart tidlige symptomer på gremlin i motoren. Er ikke så vanlig lenger i dag, men opp til for en fem/seks tiår siden var dette helt vanlig. Min bestefar var pilot, og hadde to nestenulykker som følge av gremlin i motoren. Han sa at den beste måten å fikse problemet på var å sette ut en skål med heimbrent under motoren og spille rolig jazz. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
sigsag2021 skrev (17 minutter siden):

Okok. La oss si at det er svinghjulet, samt at jeg begynte å høre lyden for 1500km siden. Hvor lenge/langt* har jeg igjen tror dere? Haha

Mange av oss stiller dette spørsmålet når vi kommer inn i denne ubehagelige situasjonen. Vi tror at vi ikke har penger nå, og at det kan gå 2.000-3.000 km til vi kan reparere svinghjulet.

Når svinghjulet begynner å lage lyder, vil det fortsette å fungere tusenvis av miles uten store problemer og vil bare lage de irriterende lydene.

Ulempen er at hvis du fortsetter slik, når du kommer til bilverkstedet, må du sørge for at du ikke bare bytter ut svinghjulet, men også hele clutch-settet.

https://dailydriven.ro/nb/symptomer-pa-et-defekt-dobbeltmassesvinghjul

 

Bør få undersøkt sikkert hva det er 

Endret av Mechablast
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...