Gå til innhold

Her sender de droner opp i skyene for å framprovosere regn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Udust skrev (13 timer siden):

Høres ut som starten på en middels god katastrofefilm, når man begynner å manipulere klimaet såpass direkte! Blir spennende å følge...

Tvert imot, høres jo mer ut som redningen for kloden. 

Har blitt lært her på forumet at global oppvarming skjer fordi høyere CO2 nivå på kloden fører til mer vanndamp i atmosfæren. Vanndamp er grunnen til at kloden blir ikke blir tilstrekkelig avkjølt som gir økt temperatur.

Hvis denne metoden kan tvinge vanndampen ned igjen, må vel dette være løsningen på klimadebatten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 8/5/2021 at 1:31 PM, keramikklampe said:

Tvert imot, høres jo mer ut som redningen for kloden. 

Har blitt lært her på forumet at global oppvarming skjer fordi høyere CO2 nivå på kloden fører til mer vanndamp i atmosfæren. Vanndamp er grunnen til at kloden blir ikke blir tilstrekkelig avkjølt som gir økt temperatur.

Hvis denne metoden kan tvinge vanndampen ned igjen, må vel dette være løsningen på klimadebatten?

Etter det jeg har lært i en dokumentar følger vanndamp i atmosfæren lufttemperaturen (logisk nok). Senker man temperaturen så forsvinner vanndampen av seg selv. Omvendt ikke: senker man vanndampen blir det ikke mindre CO2 og dermed drivhuseffekt. Det er derfor man ikke prioriterer fjerning av vanndamp - den er bare en forsterkende faktor av hovedproblemet: drivhuseffekten av CO2.

Lenke til kommentar
trikola skrev (3 timer siden):

Etter det jeg har lært i en dokumentar følger vanndamp i atmosfæren lufttemperaturen (logisk nok). Senker man temperaturen så forsvinner vanndampen av seg selv. Omvendt ikke: senker man vanndampen blir det ikke mindre CO2 og dermed drivhuseffekt. Det er derfor man ikke prioriterer fjerning av vanndamp - den er bare en forsterkende faktor av hovedproblemet: drivhuseffekten av CO2.

Hmm.. nå trodde jeg endelig at jeg hadde forstått det, også kommer du med denne *grynt*

Slik jeg hadde forstått det vil ikke CO2 nivå i atmosfære spille noe videre rolle for temperaturen, ettersom vanndampen har tatt over. Mer vanndamp->dårligere klode avkjøling->høyere temperatur->mer vanndamp. CO2 konsentrasjonene er såpass lave sammenlignet med vanndamp.

Har også forstått at det ikke er mulig å effektivt redusere CO2 i atmosfæren, vi kan kun redusere CO2 utslipp. 

Så med den forståelsen er vi dømt om vi ikke får kjølt ned kloden ved å redusere vanndampen slik at kloden naturlig kan kjøles ned, eller om det finnes en metode å aktivt kjøle ned kloden selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...