Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med CPU/RAM på Ryzen 5 3600 med X570


Anbefalte innlegg

Hei,

Har bygget PC i mange år, men har hatt et lengre avbrekk, så søker råd her i håp om at det er noe informasjon jeg bare ikke vet om.

Det siste 1,5 året har jeg bygd 3x maskiner med Ryzen 5 3600, og underveis har det blitt åpenbart for meg at RAM kan være kilent å få til å fungere. Sist jeg bygde før dette var i 2011 ish, og det overrasket meg at dette var så ... keitete, virket nesten verre enn det var før.

For to (begge med B550) av maskinene løste dette seg med litt kløning i UEFI, kjører da på 3600 Mhz på RAM.
Nr 3 med X570 er problemmaskinen, der det virker 85 % av tiden.

1. ASRock B550M-ITX/AC + 2x Crucial Ballistix DDR4-3600 C16 DC - White - Totalt 16GB
2. ASRock B550 Phantom Gaming 4/AC + 2x G.Skill Ripjaws V DDR4 3600Mhz Totalt 16GB
3. MSI MPG X570 GAMING EDGE WIFI Hovedkort + 4x G.Skill Ripjaws V DDR4 3600Mhz Totalt 32GB

Problemet med maskin nr 3 er at alt fungerer noen dager/uker av gangen, men plutselig starter den aldri opp. Hovedkort viser feil på CPU på "Debug LEDS" (en MSI greie antar jeg), men å resette UEFI og sette opp med samme innstillinger som før løser problemet i noen dager/uker.

På et tidspunkt måtte jeg låne bort 16 av 32 GB på maskin nr 3 til en av de andre, og det samme skjedde da, UEFI må resettes når mengde RAM endrer seg. Dette er problematikk jeg kjenner igjen fra 2000 tallet, og ikke hadde forventet å se i 2020-2021.

Jeg mistenker at noe er galt med hovedkortet, siden det fungerer stabilt med de to andre maskinene.

Er minne issues kjent problematikk med MSI eller X570, eller har jeg misset noe annet vesentlig her?

Edit: La til chipset i tittel.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, prøvd å oppdatere UEFI to ganger, uten at det gjør noen forskjell. Hadde 2 brikker først, og så kjøpte jeg to til. Samme problem, men tror at det er i orden hver gang siden det kan ta lang tid mellom hver gang det feiler.

Ikke prøvd å justere på voltage, skal grave litt i det, takk for tips :)

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Står minnet du bruker på listen til MSI for minnebrikker som kan brukes, og er 4 brikker krysset av på listen.

Jeg vet ikke hva denne feilen skyldes. Er rart når det skjer så skjelden. Skulle nesten tro at hovedkort/UEFI glemmer oppsettet.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det har jeg ikke sjekket, de listene var så sparsomme (ihvertfall før) at de var helt meningsløse i praksis, og ingen brydde seg om dem, men det er jo lenge siden. Ser at MSI oppgir kompabilitet etter GPU, basert på RX-serie. Jeg bruker et GTX 1060, så det gir meg lite.

https://www.msi.com/Motherboard/support/MPG-X570-GAMING-EDGE-WIFI#support-mem-19

CPU-Z oppgir partnummer til å være 4x "F4-3600-C16-8GVK", finner ikke igjen det eksakt i listene, men noen lignende partnummer.

Lenke til kommentar

Det stemmer nok, ser at arkitekturen kommer opp som kommentar, "Matisse" for lista som er aktuell her.

Sjekket delenummer på 16 GB settet (som jeg har 2x av) og det er oppgitt til "F4-3600C16D-16GVK" (https://www.gskill.com/product/165/184/1536113464/F4-3600C16D-16GVK). Og det er faktisk på lista, godkjent som 1, 2 og 4 DIMM.

Nå nylig har dette feilet ganske ofte, så begynner med å sette ned hastigheten til 3400 Mhz, og ser om det blir mer stabilt. Imens må jeg lese meg litt opp på spenninger og tuning av RAM før jeg prøver det.

Lenke til kommentar

Jeg ser at det trolig er b-die på disse minnebrikkene. Kilde: https://benzhaomin.github.io/bdiefinder/

Her er link til et progam (ryzen-dram-calculator) som prøver å vise hvilke innstillinger en kan kjøre på minnet (timings).

https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/

Det kan gi et forslag på hvilke timing som virker.

Om det ikke blir stabilt så kan en prøve mer slakkere timings, eller lavere frekvens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...