Gå til innhold

Y-vei NTNU


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er fått tilbud om plass ved y-vei (ingeniør) ved NTNU. Fra før har jeg fagbrev og yrkesfaglig videregående, og har gjort en god del oppgaver fra matematikk 1T for å kunne forberede meg før studiestart. 

Jeg kjenner jeg er veldig nervøs og klarer ikke å gjøre et valg på om jeg skal velge forkurs eller y-vei. Har gått frem og tilbake på begge løsninger i flere uker, og kan være enig med meg selv i noen timer før jeg skifter retning totalt. Er redd jeg kommer til å angre. Føler allerede jeg har "dyttet" studietiden med 1 år pga fagbrev, så jeg synes selvsagt y-vei høres attraktivt ut, men på en annen side så føler jeg at forkurset vil forberede meg mye mer og vil gi meg et bedre grunnlag for å studere videre.

Jeg finner lite til ingen info på folk som har gått y-vei ved NTNU. Er det noen som har noen erfaringer de kunne ha delt? Jeg ser selvsagt for meg at det kommer til å bli beinhard jobbing, men er motivert og tror nok jeg skal kunne klare å bestå sommerkurset. Problemet er at jeg frykter det blir alt for mye ved selve studiestarten, med tanke på at jeg må ta fysikk 1 og norsk ved siden av en ordinær bachelor i ingeniørfag. Jeg var under inntrykket fra før at y-vei skulle få noe fritak i praktiske fag, men slik er det altså ikke ved NTNU.

Noen som har noen tips? Haster litt da jeg må ha svar klart til i kveld.

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
temeveh267 skrev (På 2.6.2021 den 12.40):

Hei,

 

Jeg er fått tilbud om plass ved y-vei (ingeniør) ved NTNU. Fra før har jeg fagbrev og yrkesfaglig videregående, og har gjort en god del oppgaver fra matematikk 1T for å kunne forberede meg før studiestart. 

Jeg kjenner jeg er veldig nervøs og klarer ikke å gjøre et valg på om jeg skal velge forkurs eller y-vei. Har gått frem og tilbake på begge løsninger i flere uker, og kan være enig med meg selv i noen timer før jeg skifter retning totalt. Er redd jeg kommer til å angre. Føler allerede jeg har "dyttet" studietiden med 1 år pga fagbrev, så jeg synes selvsagt y-vei høres attraktivt ut, men på en annen side så føler jeg at forkurset vil forberede meg mye mer og vil gi meg et bedre grunnlag for å studere videre.

Jeg finner lite til ingen info på folk som har gått y-vei ved NTNU. Er det noen som har noen erfaringer de kunne ha delt? Jeg ser selvsagt for meg at det kommer til å bli beinhard jobbing, men er motivert og tror nok jeg skal kunne klare å bestå sommerkurset. Problemet er at jeg frykter det blir alt for mye ved selve studiestarten, med tanke på at jeg må ta fysikk 1 og norsk ved siden av en ordinær bachelor i ingeniørfag. Jeg var under inntrykket fra før at y-vei skulle få noe fritak i praktiske fag, men slik er det altså ikke ved NTNU.

Noen som har noen tips? Haster litt da jeg må ha svar klart til i kveld.

 

Takk for alle svar.

Hei er det ikke sånn at ved y-veien så tar man både fagbrev og studiekompetanse samtidig? Blander jeg med noe annet? Håper du uansett fant ut av det

Endret av sokken86
Lenke til kommentar

Det spørs hvor skoleflink og motivert du er. Vet ikke med NTNU, men på UiT så ville y-vei og 3-semester si at du tar forkurset samtidig som programfagene, og du får dermed en betydelig større arbeidslast. Du får også dette sommerkurset som gjerne starter noen uker før normal studiestart, som gir en rask innføring i matematikk og fysikk for å friske opp kunnskapene fra vgs. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...