Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Privat rehabilitering - Hjelp og råd til å finne sted. (haster)


Theo343

Anbefalte innlegg

Jeg har en kamerat som er helt på nippet til å tryne skikkelig nå etter snart 1 år med nærmest selvisolasjon under pandemien og vi prøver å finne et type rehabiliteringsopplegg til han før det går galt.

Han er ikke syk nok til å få hjelp fra DPS og han fikk avslag på søknad om arbeidsrettet rehabilitering i april fordi han fikk det for 3-4 år siden i forbindelse med en ryggskade. Svaret fra RKE i april var "Personen har vært på arbeidsrettet rehabilitering tidligere og vet da hva han skal gjøre". DPS er heller ikke riktig plass og ikke det han trenger nå.

Han har også gått mye opp i vekt dette året som ikke gjør livet og situasjonen enklere og kontaktet derfor Evje klinikken i etterkant av avslaget fra RKE som en mulig "omvei". Her fikk han beskjed om at han var for overvektig til å betale opphold selv (maksgrense på 35) og dermed må søke fastlegen for så å bli henvist til sykehus som så evt. vurderer hva sin er riktig osv. Hans BMI har siste året økt fra 33 til 37. Fastlegen har vært lite tilgjengelig og han fikk beskjed om å spise mindre og gå mer turer. Søknaden som ble sendt fra fastlege om "arbeidsrettet rehabilitering" ble heller ikke særlig godt formulert.


Men fedmen er ikke hovedproblemet (kan bli det), han trenger bare 3-4 ukers hjelp til å komme i gang etter 1 år med nærmest isolasjon under pandemien. Han har jobb med hjemmekontor men aner ikke hvordan han skal klare å komme tilbake til normalen og kontoret når alle blir bedt om å komme tilbake etter fellesferien.

Han kan ikke sykemelde seg men er villig til å bruke 4 uker ferie og sparepengene sine på dette, han er desperat. At han kryper til korset og sier nøyaktig hvordan ståa er til meg er nok et siste skrik om hjelp. Han har allerede vært lenge der hvor han sliter med å komme seg ut døra pga. det mentale og han har noen mindre hyggelige naboer som ikke skjuler skadefryden over det og hetser og trakasserer de gangene han klarer det.

Derfor er alle tips velkomne så vi kan finne en løsning før det evt. går galt.
Han ringte meg senest i dag, fortvilet og spak og satt hjemme i kjellerkontoret.

Jeg har ikke mulighet til å ta på meg dette ansvaret nå, har selv for mye å stri med men kan forsøke å hjelpe med å finne rett hjelp.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Melonskall said:

Så han trenger hjelp med psyken og motivasjon i all hovedsak? Det finnes mange klinikker man kan betale for selv, en i min familie var et sted i Sverige et par måneder og jeg vet at det er Norske aktører som også opererer i varmere strøk.

Fant dette stedet som ser trivelig ut etter et raskt søk på nett https://www.fekjaer.no/ Er det noe ala det du tenkte på?

Takk. Å dra til utlandet nå blir vanskelig, han er ikke akkurat der at 10 dager på karantenehotell vil fungere godt.

Jeg vil ikke si at behandlingssteder for alvorlig psykisk lidelse er det riktige. Ja han er deprimert og går på antideppresiva og angstlidrende medisiner (gjort lenge pga. en hormonell sykdom) men han er meget godt fungerende når han ikke har måtte isolere seg pga. slike ting vi nå har opplevd.

Men linken utelukkes ikke.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Slike steder er ikke bare for alvorlige ting. Det er mange med milde psykiske problemer som benytter seg av slike tilbud. Det er på mange måter en form for ferie, men med profesjonelle som hjelper til med de psykologiske plagene man har i hverdagen samtidig. Er gjerne også en del fokus på fysisk aktivitet, ikke for slankingens del selvfølgelig.

Nå har jeg ikke noen direkte anbefalinger, men vennen din bør ikke være redd for at han ikke passer inn.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Melonskall said:

Slike steder er ikke bare for alvorlige ting. Det er mange med milde psykiske problemer som benytter seg av slike tilbud. Det er på mange måter en form for ferie, men med profesjonelle som hjelper til med de psykologiske plagene man har i hverdagen samtidig. Er gjerne også en del fokus på fysisk aktivitet, ikke for slankingens del selvfølgelig.

Nå har jeg ikke noen direkte anbefalinger, men vennen din bør ikke være redd for at han ikke passer inn.

Ah takker, da skal vi definitivt undersøke :) Han er veldig opptatt av fysisk aktivitet for helse og velvære, men har kommet i en dump han vil opp av.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...