Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan jeg koble til selv?


Anbefalte innlegg

Har ISDN og skal snart få adsl. Men jeg lurte på om det var mulig å bruke slike gjør-det-selv pakker, men på Tele 2 sine sider står det følgende:

 

Tele2 leverer en Gjør-det-selv pakke som du selv kan installere uten at det kommer montør hjem til deg. Tommelfingerregler for å sjekke om du kan få Gjør-Det-Selv pakken hvis du har ISDN:

1) Dersom det er mulig å koble fra ledningen som går fra veggen og inn i ISDN boksen og

2) dersom ledningen som går fra veggen og inn i ISDN boksen har klipskontakt i enden.

 

Jeg har en isdn boks, hvor en strømkontakt går inn, en med klips som går fra et telefonutak (er det det det er?) til isdn boksen, og noen små kabler som er tvunnet og går inn i boksen. Er denne klips kabelen den rette, slik at jeg skal koble den fra isdn boksen og installere adsl modemet? Er litt usikker på dette, så vil gjerne være sikker på at jeg kan få en gjørdetselv pakke. :dontgetit:

Håper noen kan hjelpe, vet ikke om det er så godt forklart :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ISDN og skal snart få adsl. Men jeg lurte på om det var mulig å bruke slike gjør-det-selv pakker, men på Tele 2 sine sider står det følgende:

 

Tele2 leverer en Gjør-det-selv pakke som du selv kan installere uten at det kommer montør hjem til deg. Tommelfingerregler for å sjekke om du kan få Gjør-Det-Selv pakken hvis du har ISDN:

1) Dersom det er mulig å koble fra ledningen som går fra veggen og inn i ISDN boksen og

2) dersom ledningen som går fra veggen og inn i ISDN boksen har klipskontakt i enden.

 

Jeg har en isdn boks, hvor en strømkontakt går inn, en med klips som går fra et telefonutak (er det det det er?) til isdn boksen, og noen små kabler som er tvunnet og går inn i boksen. Er denne klips kabelen den rette, slik at jeg skal koble den fra isdn boksen og installere adsl modemet? Er litt usikker på dette, så vil gjerne være sikker på at jeg kan få en gjørdetselv pakke. :dontgetit:

Håper noen kan hjelpe, vet ikke om det er så godt forklart :blush:

Du har tre RJ45-kontakter på en normal ISDN-boks, to til høyre som sitter samlet og en til venstre som er den kontakten som Tele2 skriver om.

Lenke til kommentar

Nå har jeg tatt en skikkelig titt på detteog la meg forklare detaljert:

Helt til høyre er det en strømlednning inn (AC230 eller noe). Til venstre for denne sitter det en svart kabel med klips (var det denne som var viktig). Det står "ISDN" over den. Denne svarte kabelen kan følges tilabke til et telefonuttak, som er ved siden av et annet telefon utak. Til venstre for den svarte kabelen finner jeg to tynne (e svart og en hvit) ledninger som går inn i boksen. Ovenfor det står det "Linje". Har jeg utstyr som Tele 2 beskriver, og kan jeg da enkelt installere adsl modemet selv?

 

PS. På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar

Når du sier klips, mener kontakt? (RJ45 dvs. nettverksplugg), hvis ja er du godt på vei! Du sier det går 2 ledninger inn i boksen? Dette er telefonlinja fra utsiden, hvis den ikke har plugg er det ikke krise, de to ledningene er ikke polariserte, dvs. kan kobles vilkårlig, det du trenger er en RJ45 kontakt og en Spesial tang, begge deler kan kjøpes billig hos bl.a. Biltema, Clas Ohlson etc... De to ledningene du nå har koblet fra inni ISDN boksen skal gå til de to mitterste pinnene på RJ45, denne skal nå gå til "splitte boksen" som blir supplert med "Gjør det selv pakken". Hele forklaringen står i bruksanvisningen til pakken.

Lykke til!

Telemontører er for pyser!! :thumbup::thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar

Vil bare tilføye at det greieste er å klippe av den kabelen som går til "linje" ca. 15-20 cm fra ISDN-boksen og montere en kontakt på veggen, +en plugg på den korte stubben - du trenger ikke åpne ISDN-boksen og koble den fra der inne... ;)

Splitteren kobles til den nye veggkontakten, og ISDN-boksen til "Tlf" på splitteren.

 

Edit: dette forutsatte at du har/kan låne en RJ-45 tang, ellers må du klippe av en ferdigkoblet ledning (med pluggen på, altså) og koble denne til inne i ISDN-boksen.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Du plugger ut den ledningen som går inn på ISDN-boksen og plugger den på linje inn i filteret. (Av andre kalt splitter).

 

Så tar du en ledning som følger med og plugger fra tlf-uttaket i filteret og plugger den andre enden i ISDN-boksen der du dro ut ledningen i stad.

 

Så tar du den andre ledningnen som følger med og plugger i ADSL uttaket i filteret, og plugger i modemet.

 

Vips, ferdig.

 

Så du kan med andre ord fint koble dette selv. Du trenger ikke noe verktøy, det er bare snakk om å plugge ledningene i rette hullene.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...