Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie ut garasjeloftet. Må det være en selvstendig boenhet?


Gjest a5c02...10c

Anbefalte innlegg

Gjest a5c02...10c

Hei. 

Garasjeloftet mitt er egen leilighet, og nå ønsker jeg å leie den ut. 

Etter mye søking på nett så klarer jeg ikke helt forstå dette. MÅ dette være godkjent som en selvstendig boenhet for at jeg kan leie det ut, eller kan jeg leie det ut så lenge det er godkjent for varig opphold (hoveddel)?

Fant denne linken: https://tjenestetorget.no/blogg/garasje-med-leilighet

Men siden det ble kalt hybel noen steder og leilighet andre, så ble jeg usikker på om de snakker om samme sak hele veien eller ikke. 

For meg så er en hybel noe når du deler enkelte deler (ofte kjøkken og/eller bad) med andre, mens det er en leilighet når du har alt. Skal jeg tolke garasjehybel bokstavelig, så må den/de som bor i garasjehybelen inn i hovedhuset for daglige gjøremål. 

Håper noen kan svare kort og godt på dette. 

Anonymous poster hash: a5c02...10c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står godt oppsummert her:
https://www.krogsveen.no/magasin/lovlig-eller-ulovlig-utleie

Begrepet "ulovlig / ikke godkjent" - er litt misvisende. Fordi man gir inntrykk av at det er straffbart å leie ut slike boenheter. Stavanger kommune forsøkte for noen år siden å tvinge alle huseiere til å godkjenne utleieenhetene sine, fordi jeg tror et var 2500 "ulovlige" utleieboliger i byen. Men de måtte gjøre full retrett fordi det rett å slett ikke var mulig å gjennomføre.

En bekjent søkte om godkjenning av utleiebolig. Det fikk han gjort gjennom en bekjent av ham selv - som fortalte at det tok mellom 6-7 timer bare på å de byråkratiske prosessene saksbehandleren måtte arbeide med. Utleieren satte igjen med en regning på 30 000 kr,- 

Godkjent utleieenhet er først å fremst en fordel ved salg av bolig (etter det jeg har forstått). I står du sterkere i leiemarkedet da mange krever av leiligheten er godkjent før de leier. Tror også det er en fordel i forhold til forsikringssaker og lignende. 

Jeg bodde i en "ulovlig" leilighet i mange år. En gang fikk jeg/vi uventet inspeksjon. Men de sjekket kun det elektriske anlegget som var helt OK. Ingen ytterligere spørsmål.

Er ganske sikker på at du kan leie ut hybelleiligheten (riktig betegnelse?) du har. 

Lenke til kommentar
Gjest a5c02...10c

TS her.

Takk for svar.
Kunne fint bodd der selv. Garasjeloftet er nyoppusset, og har fått bruksendring (fra tilleggsdel (bod/lager som det tidligere var) til hoveddel), så det eneste jeg tenkt på var om det da må være en selvstendig boenhet. 

Anonymous poster hash: a5c02...10c

Lenke til kommentar

Nei, må ikke være selvstendig boenhet for å kunne leies ut. 

Mange som leier ut kjeller uten at dette er egen boenhet. Så lenge det tilfredsstiller alle andre krav for oppholdsrom. 

 

Lys, areal, luft, rømningsveier osv. 

Leier selv også ut kjeller slik, helt lovlig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...