Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skriver forliksklage etter ikke betalt faktura - momenter?


OscarMike1

Anbefalte innlegg

En bedrift tok i bruk et av bildene mine på sin nettside i kommersiell sammenheng. Jeg driver et enkeltpersonforetak og selger bilde- og videomateriale og syntes ikke noe om det. Kreditert meg hadde de heller ikke. 

Uansett, jeg kontaktet ansvarlig og opprettet dialog. Forklarte at dette ikke er greit jfr åndsverksloven og at jeg ville sende faktura. Dette er helt rutine for folk som jobber med bilder og jeg trodde det ville bli det også her. 

Men svaret jeg fikk var at de fant bildet helt åpent på nett og brukte bildet i "god tro". Videre at de ikke ville betale med mindre jeg kunne bevise at det ikke var jeg som publiserte det i utgangspunktet. Litt omvendt der altså, selv om åndsverkloven uansett gjelder. 

Så nå må jeg ta saken til forliksrådet via en klage. Det har jeg ikke skrevet før, så er det noen her som jobber med dette eller har erfaring på hvordan jeg bør ordlegge meg og hvilke moment det er viktig å få med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sendt en melding i saken. Bedriften du har tenkt å kreve kompensasjon oss/ansatte der kan også godt lese forumet og behøver ikke å vite momentene som faktisk skal brukes/vurderingene som bør gjøres i en sak som dette før disse ER et rettslig faktum som må forholde til. 

 

 

Lenke til kommentar

Minner meg om en lignende sak hvor de ikke bare rappet bilder, men source-linket filene til fotografen sin webserver i sin HTML-source. Fotografen fikk selfølgelig også kjeft fordi han la om websiden slik at bilde-referansene som var stjålet ikke lengre virket. "I've spent a lot of time and energy finding these pictures, so how are you going to compensate us?"

Der har du holdningene til åndsverkloven og internet i et nøtteskall.

Lenke til kommentar

Følg minstekravet til forliksklager. Enten svarer ikke bedriften, og da krever du selvsagt fraværsdom og så er saken over, ellers svarer bedriften og da blir saken satt opp til møtebehandling hvor du uansett vil bli bedt om å legge frem saken i møtet. Å skrive en fyldig forliksklage har som eneste formål å overbevise motparten til å gi seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...