Gå til innhold

Oppgradert fra 8gb til 16gb RAM, noe mer som må gjøres enn å sette dem inn?


Eplesaft

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en PC fra 2015 som jeg tenkte det var på tide å øke minnekapasiteten på. Jeg hadde fra før et slikt sett, og bestilte et nytt som jeg nå har montert (4 x 4gb): https://www.komplett.no/product/812852/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/hyperx-fury-ddr3-1600mhz-8gb

Da jeg startet PC-en første gangen så fikk jeg en liten "advarsel" om at minnet var økt, og jeg gikk inn i BIOS - men så ikke hva jeg evt. skulle gjøre, så jeg gikk ut uten å gjøre noen endringer og startet PC-en på nytt. Etter å ha Ctrl - alt - del ser jeg at det er 15,9 gb minne tilgjengelig. Er alt nå ok, eller er det noe annet jeg bør gjøre (software, i BIOS e.l.)? Før jeg kjøpte fikk jeg beskjed fra Komplett.no om at det kunne hende jeg måtte byte til quad-channeling i BIOS uten at jeg vet hva dette innebærer.

Lenge siden jeg har holdt på med innmaten til stasjonære PC-er, så jeg er ganske rusten...

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare noen få cpu'er som støtter quad-channel minne. Om du søker opp cpu hos intel så ser du om det er 4 minne kanaler.

f.eks så har denne 4 kanaler: Core i7-7800X Intel® Core™ i7-7800X X-series Processor (8.25M Cache, up to 4.00 GHz)

mens denne har 2 kanaler: Core i9-10900K Intel® Core™ i9-10900K Processor (20M Cache, up to 5.30 GHz) Product Specifications

Om CPU har 2 kanaler så trenger du ikke å gjøre noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du skal endre noe i BIOS så må du finne ut hvordan du kommer deg inn i BIOS. Det er ofte å trykke mange ganger på delete knappen under oppstart av maskinen før Windows begynner å starte.

Om hovedkortet støtter quad-channel så er der nok et valg for å kjøre 2 eller 4 kanaler på minnet.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eplesaft skrev (40 minutter siden):

Hei,

Jeg har en PC fra 2015 som jeg tenkte det var på tide å øke minnekapasiteten på. Jeg hadde fra før et slikt sett, og bestilte et nytt som jeg nå har montert (4 x 4gb): https://www.komplett.no/product/812852/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/hyperx-fury-ddr3-1600mhz-8gb

Da jeg startet PC-en første gangen så fikk jeg en liten "advarsel" om at minnet var økt, og jeg gikk inn i BIOS - men så ikke hva jeg evt. skulle gjøre, så jeg gikk ut uten å gjøre noen endringer og startet PC-en på nytt. Etter å ha Ctrl - alt - del ser jeg at det er 15,9 gb minne tilgjengelig. Er alt nå ok, eller er det noe annet jeg bør gjøre (software, i BIOS e.l.)? Før jeg kjøpte fikk jeg beskjed fra Komplett.no om at det kunne hende jeg måtte byte til quad-channeling i BIOS uten at jeg vet hva dette innebærer.

Lenge siden jeg har holdt på med innmaten til stasjonære PC-er, så jeg er ganske rusten...

 

Det funker det du har gjort. Så lenge du ikke har ikke har flere enn 4 minnespor totalt, og disse sitter på samme side av CPUen, så har du kun det normale 2 channel.

Det eneste du kanskje må kan gjøre er å sette XMP i BIOS, slik at minnet kjører på riktig hastighet, men på DDR 3 platformen så var det en periode mer ustabilt, men der merker du kjapt.

Hvis du laster ned CPU-Z, så vil du på minne siden se hvilken hastighet som det går på. Verdien du ser der ganger du med 2, så får du riktig hastighet. Hvis det står 800, så kjører du på minnets hastighet på 1600MHz som de du linket på. Hvis det er lavere så kan du teste XMP. Om du vil merke noe forskjell er nok usikkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...