Gå til innhold

TEST: AMD Athlon 64 3400+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La merke til at (driveren) nForce2 All-in-one v2.02 ble brukt i testen av xp3200 cpu'en. Denne er gammel og har dårligere minnebehandling enn den ferskere 3.13 driveren som ble brukt i en tilsvarende test på Hardocp i dag http://www.hardocp.com/article.html?art=NTc1

 

nå har ikke jeg finlest testen, men nforce2 kortet/cpu kommer sansynlig i et dårligere "lys" ved å bruke gamle drivere.

Lenke til kommentar
La merke til at (driveren) nForce2 All-in-one v2.02 ble brukt i testen av xp3200 cpu'en. Denne er gammel og har dårligere minnebehandling enn den ferskere 3.13 driveren som ble brukt i en tilsvarende test på Hardocp i dag http://www.hardocp.com/article.html?art=NTc1

 

nå har ikke jeg finlest testen, men nforce2 kortet/cpu kommer sansynlig i et dårligere "lys" ved å bruke gamle drivere.

Uansett så er det A64 som gjelder!

Lenke til kommentar

Overklokking av denne prosessoren var ikke en særlig spennende opplevelse. Vi klarte ikke å presse FSB-en til mer enn 206 MHz før systemet ikke lenger var villig til å starte. Om man i det hele tatt er villig til å kalle dette for overklokking kan jo være et relevant spørsmål.

 

Det skal uansett nevnes at det kan være store individuelle forskjeller på overklokkingsegenskaper på prosessorer, men det er et velkjent faktum at Athlon 64 per dags dato ikke akkurat er den beste overklokkeren.

 

*stående applaus*

 

Seriøst ... når den ikke starter, hva BURDE det få dere til å tenke?

 

Med dette så glir dere RETT inn i samme kategori som THG. De "klarte" heller ikke å klokke A64´n sin mer enn 66Mhz, men de gjorde det ikke bare for at de er dumme, de gjorde det også pga sin etterhvert så velkjente Intel bias.

 

Når dere ikke skjønner/gidder å klokke mer enn dette, så burde dere slutte å ha overklokking med i testen, for dere gir AMD et dårlig rykte, og med slike prestasjoner så gir dere overklokking et dårlig rykte også.

 

På vegne av alle overklokkere så ber jeg dere pent å slutte med overklokking, da dere tråkker ryktet på vår elskede hobby ned i søla.

 

 

 

HINT: Det var ikke prosessoren som hindrer dere i å komme lenger.

Lenke til kommentar

Hva slags kjøler ble brukt og hva slags overklokkings-"triks" prøvde du/dere for å få den høyere opp? Selvfølgelig, overklokking er ikke alfa-omega som kriterium for et cpu-kjøp, men det har en del å si for ganske mange likevel. Enig med formann (om enn på en litt mindre krass måte) at dere enten burde ta'n helt ut eller bare la være om dere skal overklokke. ;)

 

Edit: Evt. overlate noe til søstersiden deres med mer passende navn... :p

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar
THG er jo litt morsomme da, som kjører P4 3.2C på cl2-2-2-5 Turbo setting på Asus kortet, mens de kjører A64 3400+ med cl2-4-4-8 setting  :roll:

nå har ikke timingene så mye og si for en A64 da :)

Nei, men det er fortsatt ikke n oe å skryte av når man tester med dårligere minnebrikker. Og selv om det har lite og si, blir det en forskjell som kan være utslagsgivende.

Lenke til kommentar
Hva slags kjøler ble brukt og hva slags overklokkings-"triks" prøvde du/dere for å få den høyere opp? Selvfølgelig, overklokking er ikke alfa-omega som kriterium for et cpu-kjøp, men det har en del å si for ganske mange likevel. Enig med formann (om enn på en litt mindre krass måte) at dere enten burde ta'n helt ut eller bare la være om dere skal overklokke. ;)

 

Edit: Evt. overlate noe til søstersiden deres med mer passende navn... :p

Kanskje ikke så dumt næi.

 

Overklokking.no har ikke hatt overklokking av en CPU på lenge.

Kanskje kunne hw.no i fremtiden sende sine nytestede CPUer til overklokking.no like etter at dere har testet dem ?

 

På den annen side ville det kanskje ødelegge testene deres litt.

Lenke til kommentar
Formann: Vi har selvsagt tuklet med vcore-spenning, DIMM-spenning, DDR-frekvens osv.

Hva kjørte dere LTD og LTD spenning på ? Prøvd et annet hovedkort evt. annen bios? Prøvd å sette ned multi, og kjøre høyere FSB?

 

Regner med at dere brukte boxed kjøleren og den skal klare ~2.4Ghz uten problemer. De 66Mhz dere klarte å klokke er ikke engang "headroom´et" som AMD krever av en cpu. Jeg kan tenke meg at de blir testet til å klare ~100Mhz over spec, og det med default vcore.

 

Ut i fra testen så antar jeg at den var stabil på 206FSB? Når den ikke engang booter på 207 så burde det ringe en bjelle for dere. I værste fall så har cpu´n blitt svekket i frakten, eller så har dere vært uheldige når den ble montert. Dette er kun i værste fall, og jeg anser sannsynligheten for dette å være SVÆRT lav. Uansett så burde dere ha tatt kontakt med AMD/Komplett å bett om å få en ny, for en CPU som ikke engang lar seg klokke 3% kan umulig representativt for produktet.

Endret av formann
Lenke til kommentar
Formann: Vi har selvsagt tuklet med vcore-spenning, DIMM-spenning, DDR-frekvens osv.

Hva kjørte dere LTD og LTD spenning på ? Prøvd et annet hovedkort evt. annen bios? Prøvd å sette ned multi, og kjøre høyere FSB?

 

Regner med at dere brukte boxed kjøleren og den skal klare ~2.4Ghz uten problemer. De 66Mhz dere klarte å klokke er ikke engang "headroom´et" som AMD krever av en cpu. Jeg kan tenke meg at de blir testet til å klare ~100Mhz over spec, og det med default vcore.

 

Ut i fra testen så antar jeg at den var stabil på 206FSB? Når den ikke engang booter på 207 så burde det ringe en bjelle for dere. I værste fall så har cpu´n blitt svekket i frakten, eller så har dere vært uheldige når den ble montert. Dette er kun i værste fall, og jeg anser sannsynligheten for dette å være SVÆRT lav. Uansett så burde dere ha tatt kontakt med AMD/Komplett å bett om å få en ny, for en CPU som ikke engang lar seg klokke 3% kan umulig representativt for produktet.

Poenget med testene vi gjør på HW.no har aldri vært, og kommer trolig aldri til å være, ymptet på overklokking. Vi tester primært produktene innenfor deres standard spesifikasjoner. Kanskje hadde et annet hovedkort hjulpet, kanskje en ny bios, trolig en ny CPU, trolig ikke en ny kjøler. Overklokkingsdelen er bare et lite "NB" til artikkelen, og hvis overklokking.no (som egentlig skal ta seg av overklokkingen i nettverket) ønsker å kjøre en overklokkingsartikkel på "sakene", så er det deres jobb.

 

Dette har blitt diskutert mange ganger, og svaret er fortsatt det samme.

Lenke til kommentar
Formann: Vi har selvsagt tuklet med vcore-spenning, DIMM-spenning, DDR-frekvens osv.

Hva kjørte dere LTD og LTD spenning på ? Prøvd et annet hovedkort evt. annen bios? Prøvd å sette ned multi, og kjøre høyere FSB?

 

Regner med at dere brukte boxed kjøleren og den skal klare ~2.4Ghz uten problemer. De 66Mhz dere klarte å klokke er ikke engang "headroom´et" som AMD krever av en cpu. Jeg kan tenke meg at de blir testet til å klare ~100Mhz over spec, og det med default vcore.

 

Ut i fra testen så antar jeg at den var stabil på 206FSB? Når den ikke engang booter på 207 så burde det ringe en bjelle for dere. I værste fall så har cpu´n blitt svekket i frakten, eller så har dere vært uheldige når den ble montert. Dette er kun i værste fall, og jeg anser sannsynligheten for dette å være SVÆRT lav. Uansett så burde dere ha tatt kontakt med AMD/Komplett å bett om å få en ny, for en CPU som ikke engang lar seg klokke 3% kan umulig representativt for produktet.

Poenget med testene vi gjør på HW.no har aldri vært, og kommer trolig aldri til å være, ymptet på overklokking. Vi tester primært produktene innenfor deres standard spesifikasjoner. Kanskje hadde et annet hovedkort hjulpet, kanskje en ny bios, trolig en ny CPU, trolig ikke en ny kjøler. Overklokkingsdelen er bare et lite "NB" til artikkelen, og hvis overklokking.no (som egentlig skal ta seg av overklokkingen i nettverket) ønsker å kjøre en overklokkingsartikkel på "sakene", så er det deres jobb.

 

Dette har blitt diskutert mange ganger, og svaret er fortsatt det samme.

Så hvorfor i huleste skriver dere at den klokker dårlig da?

 

Dere har faktisk gitt en stakkars AMD A64 XP3400+ minus bare for at dere ikke gidder å prøve.

 

Nå begynner dere å minne veldig om THG, og synes du/dere at det er positivt?

 

Skal dere gi et produkt minus, så får dere versågod å teste skikkelig. Maken til tull!

Lenke til kommentar

Dere har faktisk gitt en stakkars AMD A64 XP3400+ minus bare for at dere ikke gidder å prøve.

 

Nå begynner dere å minne veldig om THG, og synes du/dere at det er positivt?

 

Skal dere gi et produkt minus, så får dere versågod å teste skikkelig. Maken til tull!

Dette kan jo ha noe med at lanseringen kom litt brått på testeren (slik jeg forstod det). Derfor kan denne testen ha blitt måtte gjennomgås litt raskere enn beregnet.

 

Derav også skrivefeil og feillinking i testen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...