Gå til innhold

Gevinstskatt på bolig som leies ut før salg - skatt på gevinst siden kjøp, eller gevinst siden man flyttet ut?


Anterialis

Anbefalte innlegg

Hei, et skattespørsmål vedrørende gevinstskatt ved boligsalg.

Eksempel:

Jeg eier og bor i bolig kjøpt i 2000 for kroner fem millioner. I januar 2018 takseres huset til ni millioner. I mars leier jeg ut hele boligen da jeg må bo i en annen by grunnet jobb. Etter to år (mars 2020) godtar jeg bud på boligen på ti millioner og boligen selges med overtagelse 1. august. Vil nå hele gevinsten siden jeg kjøpte boligen differansen mellom fem millioner og ti millioner (= 5 mill) være skattepliktig, eller kun gevinsten opparbeidet mens jeg ikke bodde i boligen (altså 1 mill)?

Det virker for meg logisk at jeg ikke trenger beskatte verdistigningen som skjedde mens jeg selv bodde i boligen og kun skatte av gevinst mens jeg samtidig leide ut boligen, men ingenting overrasker når det kommer til skattesystemet..

Se bort ifra regelen om brukshinder.

EDIT: Tilleggsspørsmål: Hvilken dato skal man telle 24 måneder bakover i tid fra? Dato for budaksept eller dato for når boligen overtas av nye eiere? Skrevet med andre ord: Bolig kjøpt år 2000.Jeg flytter og leier ut boligen 1. mars 2018. Jeg vil selge boligen og aksepterer bud 25. februar 2019 med overtagelse 1. mai. Regner jeg  fra dato for budaksept har jeg bodd >12 mnd siste 24 mnd (>12 mnd i perioden 25. februar 2017 - 25. februar 2019). Dersom jeg regner fra overtagelsesdato 1. mai har jeg ikke bodd mer enn 12 mnd siste 24 mnd (ikke >12 mnd i perioden 1. mai 2017 - 1. mai 2019).

Takk for hjelpen!

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk igjen! Kan du også hjelpe meg med henvisning til lovteksten eller skatteetaten? Jeg har forsøkt søke litt i Skatteloven uten å finne det jeg er ute etter.. Jeg tenker da på sistnevnte, at det er dato for budaksept som er gjeldene vedrørende botid. 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Synes at folk er veldig bastant her uten en gang å nevne brukshindring. Det er mange eksempler på folk som har flyttet pga jobb og senere solgt uten å måtte skatte av gevinst pga det. Eksempel over kommer helt klart inn under dette og boligen kan selges skattefritt.

Til TS: Du burde slutte å tro på alt folk skriver på nett. De fleste har ikke greie på det de svarer på. 

Søk opp brukshindring - da finner du bla dette.

https://pengeverkstedet.no/skatt/brukshindring-kan-spare-deg-for-hundretusener/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...