Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nybilgaranti


Anbefalte innlegg

Kjøpt importbil av ikke merke-forhandler i Vestfold. Dette er en større kjede med 5+ utsalg og omsetning for 5-6Mrd., så ikke noe bakgårdssjappe....  Bilen hadde gått under 400km, så som ny å regne. Både i garantivilkår, i annosetekst og kjøpskontrakt solgt med 5 år 100.000km Nybilgaranti (minus 6 mnd siden den var 1.reg i Tyskland).   Hva betyr egentlig nybilgaranti ? Hva er forskjellen på Nybilgaranti/Garanti ? Hvilke forbehold ?   Finn.no definerer nybilgaranti som fabrikksgaranti.  I ettertid viser det seg at bilen faktisk bare har 3 år 60k garanti fra aktuell produsent.   

Endret av audioboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved gråimport er det vel forhandler som er ansvarlig for garantien. Du skal uansett forholde deg til det som står i kontrakten.

Problemet med gråimport og garanti er at dersom importøren går konkurs så har du mest sannsynlig ikke lenger garanti. Dette skjedde jo med Chevrolet-importøren Bergheim Auto. Det var de som importerte Chevrolet Bolt til Norge, en bil som i utgangspunktet ikke er solgt i europa. Når de gikk konkurs mistet også alle Bolt-eiere garantien sin, siden Chevrolet offisielt ikke selges i Norge.

Les mer her: https://motor.no/bilnytt-elbil/gar-konkurs-etter-elbil-fiasko/118650

Endret av Kajac
La til lenke
Lenke til kommentar

Dette er en VAG bil.  Fabrikk gir i utgangspunktet 2 års garnati. Aktuell bil er kjøpt med utvidet garanti, totalt 3 år. Så de første 3 årene er dekket av VAG (bekreftet av Møller).   Ikke bekymret for at denne importøren går konk, men det var vel eierne av biler kjøpt av Bergheim også :)

 

Lenke til kommentar

I så fall har du i hvert fall minst tre år garanti :) De to siste årene dekkes da av importør :) 

Eneste forskjellen det utgjør slik jeg ser det er at evt. garanti-utbedringer de siste to årene må gjøres om den spesifikke importør-kjeden, da Møller neppe kommer til å dekke noen andre sin garanti. 

Ellers hadde jeg ikke tenkt mer på det. Nyt den nye bilen din 👍

Lenke til kommentar
1 minute ago, Kajac said:

I så fall har du i hvert fall minst tre år garanti :) De to siste årene dekkes da av importør :) 

Eneste forskjellen det utgjør slik jeg ser det er at evt. garanti-utbedringer de siste to årene må gjøres om den spesifikke importør-kjeden, da Møller neppe kommer til å dekke noen andre sin garanti. 

Ellers hadde jeg ikke tenkt mer på det. Nyt den nye bilen din 👍

Det gjør jeg :)     Aktuell forhandler har et mindre nettverk av forhandler, og dekker egentlig bare Vestfold og deler av Oslo/VIken.  Denne bilen blir naturlig nok mindre attraktiv i Trondheim ved et evnt. salg?   Eller kan importør krevel å rette feil på sin adresse?  Dette er en nyere elbil, så vil tro denne ikke-merkehandleren fort må ty til Møller om det skulle dukke opp avanserte feil uansett i perioden 3-5år.   Er det en forskjell på "Nybilgaranti" vs garananti/bruktbilgaranti ?  Jeg ikke mitt ikke-juss-hode ville tenkt at Nybilgaranti er samme garantivilkår som bilen har ved 1.gangs reg. Dvs garanti dekket av produsent. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...