Gå til innhold

Universitet for første gang - Ikke vits å søke hvis man har lave poeng?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal søke på Universitet via 23/5 regelen. Ikke så gode karaktersnitt, 44 poeng med alderspoeng.

Trodde dette skulle være nok til en såkalt "liberal arts" utdanning, og at bare utdanninger som Medisin og Ingeniør hadde høye krav. Men de utdanningene som jeg ser på, filosofi og engelsk, har likevel høyere krav enn jeg forventet, fra 50-60 poeng på mange skoler.

Det flaueste er at jeg er 25 år og har enda ikke høyere utdanning en videregående.

Noen tanker? Har ikke familie eller slekt som har gått høyere utdanning heller, så ikke så mye hjelp å få. Er det best å hoppe over universitet I år og istedet bare ta opp fag? Er det å søke på en 60 poengs utdanning med 44 poeng absolutt håpløst?

Håper det ikke hørest ut som jeg klager, men det flaue er at jeg er 25 år...Så henger allerede etter!

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

For det første: 25 år er fortsatt ungt. Ikke noe å være flau over. Er eldre studenter enn deg på universitetet. Og en del som begynner når de er 18-19 år bommer helt på hva de vil bli, og må uansett gå ijgen. 

44 poeng burde være nok for å komme inn på en god del utdanninger. Det er kanskje enklere for oss å hjelpe deg hvis du kan fortelle oss hvilke byer som er aktuelle?

Ved UiA, UiB og UiT kom alle som søkte inn på Filosofi (altså ingen poenggrense). 

Ved NTNU, UiA, Bodø, UiB og UiT kom alle som søkte inn på Engelsk. 

Finner poenggrensene her: https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/sokertall-2020/

Filosofi og engelsk er to ganske forskjellige fag,  så jeg lurer litt på hva tankene dine bak disse valgene var? Jeg tror det er enklere for oss å gi deg råd om utdanning hvis du kan forklare litt mer hva du ønsker å studere, og hva du ønsker å få ut av en utdanning etter endte studium. 

Husk at det ikke skader å søke på utdanning i år -- det koster deg ingenting. Og så kan du heller prøve å få opp snittet hvis det ikke går.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (35 minutter siden):

For det første: 25 år er fortsatt ungt. Ikke noe å være flau over. Er eldre studenter enn deg på universitetet. Og en del som begynner når de er 18-19 år bommer helt på hva de vil bli, og må uansett gå ijgen. 

44 poeng burde være nok for å komme inn på en god del utdanninger. Det er kanskje enklere for oss å hjelpe deg hvis du kan fortelle oss hvilke byer som er aktuelle?

Ved UiA, UiB og UiT kom alle som søkte inn på Filosofi (altså ingen poenggrense). 

Ved NTNU, UiA, Bodø, UiB og UiT kom alle som søkte inn på Engelsk. 

Finner poenggrensene her: https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/sokertall-2020/

Filosofi og engelsk er to ganske forskjellige fag,  så jeg lurer litt på hva tankene dine bak disse valgene var? Jeg tror det er enklere for oss å gi deg råd om utdanning hvis du kan forklare litt mer hva du ønsker å studere, og hva du ønsker å få ut av en utdanning etter endte studium. 

Husk at det ikke skader å søke på utdanning i år -- det koster deg ingenting. Og så kan du heller prøve å få opp snittet hvis det ikke går.

Tusen takk for svar. Beklager at jeg ikke ga mer informasjon, skal prøve å forklare.

Akkurat nå er jeg på arbeidsavklaring via NAV, og vi har blitt enige at de er villige til å søtte meg hvis jeg tar en utdanning, helst ettårstudium, for å se hvordan jeg klarer meg som student.

Bor på landet i Møre og Romsdal, så Trondheim er nærmest. Oslo er også nærmere enn mange andre universitet, og jeg har slektninger som bor en 30 minutt med tog derfra.

Jeg har sett mye på NTNU, men det virker om de har mindre valg når det kommer til humanistiske fag, og er mest dedikert til ingeniør og vitenskapelige fag. Oslo har flere valgemne og muligheter for de fagene jeg er interessert i.

EDIT: Og det virker som årsstudium har høyere poengkrav uansett hvilket studie..hmm

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, Kralck said:

Tusen takk for svar. Beklager at jeg ikke ga mer informasjon, skal prøve å forklare.

Akkurat nå er jeg på arbeidsavklaring via NAV, og vi har blitt enige at de er villige til å søtte meg hvis jeg tar en utdanning, helst ettårstudium, for å se hvordan jeg klarer meg som student.

Bor på landet i Møre og Romsdal, så Trondheim er nærmest. Oslo er også nærmere enn mange andre universitet, og jeg har slektninger som bor en 30 minutt med tog derfra.

Jeg har sett mye på NTNU, men det virker om de har mindre valg når det kommer til humanistiske fag, og er mest dedikert til ingeniør og vitenskapelige fag. Oslo har flere valgemne og muligheter for de fagene jeg er interessert i.

 

Skjønner. For humanistiske fag er nok Oslo å foretrekke, men NTNU har jo greit med studenter de også.

Ved UiO har du for eksempel disse studiene som i fjor tok inn alle søkere:

Ved Oslomet:

  • Grunnskolelærer, 1.-7. trinn med steinerpedagogikk
  • Barnehagelærerutdanning
  • Faglærer i design, kunst og håndverk

Ved NTNU:

  • Kunsthistorie, bachelor
  • Nordisk språk og litteratur, årsstudium
  • Antikkens kultur og klassiske fag
  • Nordisk språk og litteratur, bachelor
  • Kulturminneforvaltning
  • Religionsvitenskap, bachelor

I tillegg hadde følgende lavere snitt enn 44 i fjor ved UiO innen humanistiske fag:

  • Estetiske studier
  • Religion og samfunn
  • Midtøsten-studier med tyrkisk

Ved NTNU var det følgende med lavere snitt enn 44 innen humanistiske fag:

  • Engelsk, bachelor
  • Drama og teater, bachelor
  • Historie, bachelor
  • Allmenn litteraturvitenskap, bachelor

Og sikkert en del jeg overså ved hver plass.

Ikke alle her er ettårsstudium, men det er ingen krise å droppe ut etter ett år. Du får likevel en karakterutskrift fra universitetet som bekrefter hva du har gjort.

Ellers er det kanskje en idé å se på diverse høyskoler i nærheten også (OsloMet i Oslo, men du har også diverse høyskoler rundt omkring i Oslo-området, f.eks. i Drammen ved USN, osv). Disse tilbyr ofte ikke ettårsstudium, men som sagt er ikke nødvendigvis dette et stort hinder. Fordelen er at høyskolene ofte tilbyr mer yrkesrettede utdanninger, så en har en bedre idé om hva en blir etterpå.

Mitt råd ville også vært å tenke litt hva du vil gjøre etter studiene. Med mindre du vil bli lærer, er det ofte mangel på jobber som er spisset mot folk utdannet innen humanoira. Det betyr ikke at utdannelsen er verdiløs, men det er da en utdanning hvor en lærer å tenke og sortere store mengder stoff -- noe mange arbeidsgivere trenger. En får jobb, men søknadsprosessen er kanskje litt mer omstendelig enn om en har en grad innen si IT, eller en profesjonsutdanning fra en høyskole. Det er få jobber som ber om "Historiker" eller "Filosof", men det er mange stillinger som trenger folk som kan tenke litt som en historiker eller en filosof.  *

Husk at du kan søke på ti valg på samordna opptak, så det skader ikke å legge inn ett eller to drømmestudium hvor poenggrensa var akkurat litt for høy i fjor. Du kan også omprioritere frem til 1. juli. 

* Du kan lese litt om dette problemet her:
https://universitas.no/kultur/58954/hap-for-humanister/
https://studenttorget.no/index.php?artikkelid=12073&show=3799

https://studenttorget.no/index.php?show=4518&artikkelid=13768

https://forskning.no/skole-og-utdanning-partner-arbeid/ikke-alle-humanister-sliter-med-a-fa-seg-jobb/397621
https://www.uib.no/hf/24846/kva-jobbar-kan-du-få-med-humanistisk-utdanning

 

 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Poenggrensene varierer frå år til år, så sjølv ein kan sjå trendar på kva som er så populære linjer at det er mange søkarar så er det ikkje gitt at det som var lavaste poengscore i fjor blir slik i år også. 

Det er også veldig mange linjer (særleg på dei mindre skulane) der alle kvalifiserte søkarar får studieplass. 

Sett derfor den linja du vil innpå som fyrstevalg, men legg også inn nokre sikrare valg. Du bør også tenke på om det er viktigast for deg å kome inn på den utdanninga du har valgt deg, eller om det er viktigare å få studieplass i Trondheim. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
40 minutes ago, Kralck said:

Men er det da best å ha det urealistiske på førsteplass? Altså rangert på Samordna Opptak

Ja, så lenge det urealistiske er det du helst vil ha. 

Lenke til kommentar
Kralck skrev (1 time siden):

Men er det da best å ha det urealistiske på førsteplass? Altså rangert på Samordna Opptak

Akkurat toppvalget kan gjerne være det du helst vil ha sjølv om det ikkje er realistisk, i alle fall så lenge du er kvalifisert. Du kan ha flaks og få ein ledig studieplass fordi "alle andre" trur dei ikkje kjem inn og ikkje settet det opp på søkelista. Det kan til og med være at skulen opner ei klasse til slik at det til hausten er dobbel studiekapasitet. Ein skal ikkje fylle opp søkelista med urealistiske draumar, men ein skal heller ikkje heilgradere seg til fiasko ved å ikkje våge å søke på spennande utdanning. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...