Gå til innhold

To døde skjermkort på to dager


kote

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et spørsmål som google ikke klarer å svare meg på ordentlig.

Quote

 

Hoved-PC (den som dreper grafikkort)

Prosessor: i7-3770

Hovedkort: Asus P8Z77-V

PSU: Corsair HX650  (fra 2012)

 

Quote

PC #2 (ingen problemer med denne)

Prosessor: i7-3770K

Hovedkort: usikker, ganske likt P8Z77

PSU: RM750X


På onsdag frøs windows i ca. 5 sekunder, før den skrudde seg av. Den startet på nytt automatisk, men det var svart skjerm og viftene på GPUen gikk 100%. Jeg satte kortet i PC#2, og Windows ville heller ikke starte på den + viftene gikk 100%. (GPUen var en GTX980 Windforce, men det spiller ingen rolle.)

Jeg satte så skjermkortet fra PC #2 i hoved-PCen, og det fungerte fint, men etter ca. 24 timer skjedde akkurat det samme. Windows stoppet opp, gjenstartet med fulle vifter uten å boote windows. (Det var en lekker GTX-690.)

Det kom aldri noe smell eller merkbar ulyd, ingen røyklukt. Ingen ulyder i øreklokkene.


Spørsmålet mitt er om strømforsyningen har drept kortene mine, eller om det kan være noe galt med hovedkortet. Er det mulig å få en indikasjon på hvilken komponent som er ødelagt, eller blir det rent sjansespill? (Jeg har såklart ikke noe diagnose-/måleverktøy til noen av delene.)

Det eneste symptomet jeg har hatt på strømforsyningen før dette, har vært en irriterende bobling/kvitring når viften spinner opp. Det har ikke vært noe mer eller mindre av dette i det siste, tror jeg. (Kanskje relevant: for 4-5 uker siden rensket jeg PC-en, og skrudde da opp PSU-en for å fjerne støv og se om jeg kunne smøre viften.) Den har ellers fungert helt fint .

Jeg har egentlig ikke hatt noen symptomer på hovedkortet, men jeg har lest at hovedkort kan få en defekt PCIe-port som ødelegger skjermkort. Men at det er nokså uhørt og usannsynlig.

Jeg vil såklart ikke plugge noe skjermkort inn i maskinen hvis det er en reell sjanse for at hovedkortet er synderen. Er det noen som har opplevd at hovedkortet ødelegger skjermkort på denne måten, eller er det >90% sannsynlig at det er strømforsyningen?

Et annet spørsmål: hvordan vil det være med reklamasjonsrett hvis jeg installerer ny strømforsyning, men kortet allikevel dør?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får ny PSU til neste uke (Corsair RM850X). Hvis jeg kjøper nytt hovedkort, så vil det i praksis være å bygge en ny PC med ny prosessor, noe jeg helst vil unngå.

Jeg har bestilt ett kort til 2000 kroner og ett til 5000 kroner. Så med mindre noen overbeviser meg om at jeg ikke kan stole på hovedkortet, vil jeg først prøve med det billigste i en uke før jeg våger å sette inn det dyreste.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...