Gå til innhold

Mesh og eksisterende ruter, hvordan og fordeler.


Anbefalte innlegg

Heisann.

Vi har en RT-AX88U ruter i hjemmet, som står ca 2 meter fra vinduet på vårt rekkehus (mot hagen(kommer tilbake hvorfor dette er viktig straks))

Med denne så får vi helt OK rekkevidde i huset, med unntak av soveromme vårt, der den er på grensen, og hopper over til 4G i ny og ned. Soverommet er på andre siden av rekkehuset enn hagen.

Så, nylig gikk vi (jeg) av innkjøp av en Tesla,  og der kommer grunnen til at ruteren er rett ved vinduet mot hagen, da jeg bruker hjemmenettverket til å oppdatere bila, ved å parkere utenfor hagen.

Problemet er at jeg får dårlig til ingen wifi signal i bila (eller telefon) der den er parkert, samt dårlig til ingen signal på soverommet.

 

Så! Da kommer spørsmålet egentlig.

Har ingen erfaring med mesh networking, men har hørt mye bra om det. Vet at naboen min har mesh (jensen omni), og finner hans nettverk i bila og soverommet med full styrke, selv om den er lengere unna.

Dette får jo meg til å anskaffe noe slikt og!, men da vi for ca 6mnd kjøpte ruteren, så håper jeg at jeg slipper å kjøpe ny ruter og.

Så, er det noen mesh som dere kan anbefale som passer til ruteren min? Innpå ruterinstillingene så er mesh et-eller-annet nevnt, så trur og håper den støtter det.

 

Takk på forhånd for alle svar! 😊

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Model S? WiFi antennen sitter i høyre sidespeil, så forsøk å parker så dette speilet peker mot vinduet. Du trenger vel ikke WiFi til Tesla hver dag? Kommer ikke så ofte oppdateringer, og når du får varsel om oppdatering så er det jo bare å sørge for nettverk da? Selv bruker jeg mobilen til dette. 

Benytter Google Nest Mesh hjemme, fungerer veldig bra så langt. Høres ut som 2 "pucker" hos deg vil funke, uten at jeg kan bekrefte det.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Asus har enheter som er kompatibelt med deres "AI Mesh"-løsning. Det er flere forskjellige modeller som ellers støttes AIMesh.

Bruker du Smart Connect-funksjonen på ruteren? I utgangspunktet noe som jeg ville anbefalt. Gjort noen spesielle innstillinger på ruteren? Forsøkt en factory reset? I utgangspunktet noe jeg tenker burde være en ganske ok ruter dette. Men hvordan er den montert/plassert litt mer i detalj?

Ut i fra forklaringen, høres det jo egentlig som bilen står temmelig nært der ruteren står. Nesten litt snodig at det overhode ikke skulle være dekning.

Mesh er ikke magi, og for så vidt ikke wifi heller. Hvis det er slik at primær-mesh-enheten står på samme sted som du i dag har ruteren virker det jo ikke logisk å ha en annen mesh-enhet bare to meter lengre bort for å få dekning til bilen (og potensielt litt problemer med å ha enhetene såpass nært også). Mesh uten kablet backend vil også oppta mer "radiotid i lufta" potensielt (og jo flere naboer du har med mesh-løsniger, jo verre kan det egentlig bli...). De fleste mesh-løsningene - når man tenker ala Jensen Omni, Google WiFi o.l. - er også individuelt ganske enkle enheter med enklere antennedesign enn det som er på en god ruter eller enkelte andre mesh-løsninger. 

Andre løsninger i huset som potensielt kan "forstyrre" på 2,4GHz-båndet?

Lenke til kommentar
aznor skrev (3 minutter siden):

Model S? WiFi antennen sitter i høyre sidespeil, så forsøk å parker så dette speilet peker mot vinduet. Du trenger vel ikke WiFi til Tesla hver dag? Kommer ikke så ofte oppdateringer, og når du får varsel om oppdatering så er det jo bare å sørge for nettverk da? Selv bruker jeg mobilen til dette. 

Benytter Google Nest Mesh hjemme, fungerer veldig bra så langt. Høres ut som 2 "pucker" hos deg vil funke, uten at jeg kan bekrefte det.

Lykke til!

Hei. 
Model 3. ikke ofte nei, men liker heller å bruke wifi enn mobildataen, selv om jeg hr nok av det. Er det bare å koble de med wifi, så er det good ? Aldri prøvd mesh

Lenke til kommentar
2 minutes ago, *Magnus* said:

Hei. 
Model 3. ikke ofte nei, men liker heller å bruke wifi enn mobildataen, selv om jeg hr nok av det. Er det bare å koble de med wifi, så er det good ? Aldri prøvd mesh

Mesh? Kjøp en dings til fra Asus som støtter AI-mesh og sett den mot andre enden av huset, så har du dekning på soverommet i alle fall :). Er ikke sikker på hvor WiFi antenna sitter på M3, men forsøk å parkere andre veien og se om du får bedre dekning?

Lenke til kommentar
NULL skrev (3 minutter siden):

Asus har enheter som er kompatibelt med deres "AI Mesh"-løsning. Det er flere forskjellige modeller som ellers støttes AIMesh.

Bruker du Smart Connect-funksjonen på ruteren? I utgangspunktet noe som jeg ville anbefalt. Gjort noen spesielle innstillinger på ruteren? Forsøkt en factory reset? I utgangspunktet noe jeg tenker burde være en ganske ok ruter dette. Men hvordan er den montert/plassert litt mer i detalj?

Ut i fra forklaringen, høres det jo egentlig som bilen står temmelig nært der ruteren står. Nesten litt snodig at det overhode ikke skulle være dekning.

Mesh er ikke magi, og for så vidt ikke wifi heller. Hvis det er slik at primær-mesh-enheten står på samme sted som du i dag har ruteren virker det jo ikke logisk å ha en annen mesh-enhet bare to meter lengre bort for å få dekning til bilen (og potensielt litt problemer med å ha enhetene såpass nært også). Mesh uten kablet backend vil også oppta mer "radiotid i lufta" potensielt (og jo flere naboer du har med mesh-løsniger, jo verre kan det egentlig bli...). De fleste mesh-løsningene - når man tenker ala Jensen Omni, Google WiFi o.l. - er også individuelt ganske enkle enheter med enklere antennedesign enn det som er på en god ruter eller enkelte andre mesh-løsninger. 

Andre løsninger i huset som potensielt kan "forstyrre" på 2,4GHz-båndet?

Hei. Ruteren er plassert på enden av tv benken vår, mot vinduet.

Mener sterkt at smart connect er på ja, men skal dobbelsjekke! (Husker jeg leste noe om den når jeg kjøpte ruteren, men husker ikke om jeg slo den av eller på, men skal sjekke)

Er ca 10-12 meter fra ruteren til jeg der parkerer bila for å oppdatere den.

Litt usikker, vi har en varmepumpe ca 1 meter fra ruteren (ved vinduet), men vet ikke om den forstyrrer, ellers er det kun tv med tilbehør som er i nærheten.

Lenke til kommentar
aznor skrev (1 minutt siden):

Mesh? Kjøp en dings til fra Asus som støtter AI-mesh og sett den mot andre enden av huset, så har du dekning på soverommet i alle fall :). Er ikke sikker på hvor WiFi antenna sitter på M3, men forsøk å parkere andre veien og se om du får bedre dekning?

Kan prøve det, for science! 
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...