Gå til innhold

Er det mulig å endre/rename/redigere deler av ei linje eller hele linjer på nettside "før" den laster?


Anbefalte innlegg

Hei

Bruker nettleseren Chrome. Er det mulig å endre/rename/redigere deler av ei linje eller hele linjer på nettsider "før" den laster?

F.eks fra   "<html lang="nb-NO" dir="ltr">"    til    "<html lang="nl-BE" dir="ltr">"

Endret av Nooobie
Endret eksempel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig jeg ikke forstår problemstillingen, men for at noe skal kunne redigeres må det først foreligge. Å endre noe som ikke eksisterer (fra nettleserens synsvinkel), virker ulogisk.

Edit: Det kan kanskje sies at et filter, f.eks adblock gjør noe lignende? Det blokkerer ting basert på regler. 

Jeg kan ikke noe om dette, så jeg spekulerer her. Det er mulig å endre nettsider i nettleseren, Firefox har/hadde en utvidelse som het Greasemonkey eller noe lignende. Men endringen man gjør skjer etter at nettsiden lastes (slik jeg definerer å laste), men før innholdet vises på skjermen.

 

Hvorfor skulle forumet ha noe imot å diskutere dette?

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Hvis trådstarter hadde eid koden så ville det ikke vært noe behov for å modifisere den i nettleseren før den blir "kjørt" i nettleseren.

Nå har det seg slik at all kode som lastes ned til klienten kan leses og tukles med som all annen programvare på klienten, men man bryter sannsynligvis noen retningslinjer når man gjør dette.

Jeg kan se en sammenheng her med trådstarters forrige tråd (som ble fjernet) da den handlet om å gå rundt paywalls i digitale nettaviser.

Hvis det likevel er lov å diskutere emnet i denne tråden så kan jeg komme med noen tips.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar
Dan-Levi skrev (7 minutter siden):

Hvorfor endrer du ikke bare i kildekode på nettsiden om den er din? Hva er formålet?

Fokuser på problemstillingen i tråden..  Regner med at ingen her inne bruker Adblock da dette er manipulering av den publiserte kildekoden. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dan-Levi skrev (11 minutter siden):

Du kan lage en Chrome extension som manipulerer dom. 

Kunne sikkert forklart en hel masse om det men er usikker på om det strider med retningslinjene her på diskusjon.no

 

Sitat

 

Det er forbudt å skrive, laste opp, linke til eller på annen måte publisere noe som kan medføre straffeansvar, er ærekrenkende, rasistisk, eller på annen måte i strid med norsk lov. I tillegg gjelder følgende:

  • Det er forbud å poste materiale som er beskyttet av opphavsretten, med mindre man har opphavsretten til dette materialet eller det er godkjent av opphavsmann. Det samme gjelder linking til slikt materiale (herunder piratkopiert) på andre nettsteder enn de som rettighetshaver har godkjent.

 

Her er retningslinjene. Kan ikke forstå at et skript med "search and rename" bryter med noe. Står ingen plass at det skal brukes til noe annet enn på egen webside.

PS: Har endret eksempelet i tråden starten for å gjøre budskapet tydlig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan manipulere lang attributen med javascript slik:

let docElem = document.querySelector("html"); // referer til html tag
docElem.setAttribute("lang","nl-BE"); // endre attributen lang

Du kan teste dette ved å trykke F12 i chrome og gå til Console fanen og lime inn koden ovenfor. 

Du skriver at du vil gjøre dette "før" den laster, du må injisere denne koden i en script tag før alt annet laster. Du kan injisere scriptet øverst i head elementet.

Anbefaler deg å sjekke ut: https://stackoverflow.com/questions/19191679/chrome-extension-inject-js-before-page-load

Endret av Dan-Levi
Problemstilling, FØR den laster
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dan-Levi skrev (3 timer siden):

Da velger du meta elementet basert på hva property attributen er og endrer content attributen slik:


const metaOGTypeElem = document.querySelector('meta[property="og:type"]');
metaOGTypeElem.setAttribute("content","page");

 

Sikker på at du har skreve riktig på denne??  "metaOGTypeElem" finnes ikke på Google engang.. :)

Lenke til kommentar

metaOGTypeElem er konstanten jeg deklarerer. Den kan hete hva du vil men for å enkelt forstå hva det er så skriver jeg den slik.

Du kan godt skrive:

const foo = document.querySelector('meta[property="og:type"]');
foo.setAttribute("content","page");

For fun: Prøv å trykke F12 akkurat nå og lim denne koden her inni console og les gjennom svarene i tråden igjen:

const s=[":‑)",":-3","8-)",":c)",":^)","x‑D","8‑D"],c=["#FF5733","#FF8633","#FFC433","#FFF333","#B2FF33","#33FF46","#33FFBB"];[...document.querySelectorAll(".ipsComment_content")].forEach((o,t)=>{o.innerHTML=`<h1 style="color:${c[Math.floor(Math.random()*c.length)]}; font-size:5rem!important;">Kommentar: ${t}</h1><h1 style="font-size:8rem!important;color:${c[Math.floor(Math.random()*c.length)]}">${s[Math.floor(Math.random()*s.length)]}</h1>${o.innerHTML}`});

 

Endret av Dan-Levi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...