Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Moped - Hjelp meg


Anbefalte innlegg

Jeg har en Derbi senda extreme, den har funket helt fint.

De 2 siste dagene har den starta å tulle seg, når jeg kjørte hjem fra skolen og girte til 6 gir var det som den kom i 6 gir? Den ga fri gass. Måtte gire ned for å komme «i gir» igjen.

Når jeg ligger i 5 gir går den bra, men jo høyere turtallet blir jo mindre gass gir den. Og jo høyere turtallet blir jo mere frigass gir den?

 

Hva forutsaker dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Litt vanskelig å forstå, men er det sånn at den ikke kommer opp i 6gir?

Girkassene på derbi kan ha en tendens til å kunne finne "Fri" mellom hvert gir, om du ikke er bestemt I giringa.

Men om dette ikke har vært et problem tidligere kan det være girakselen. På den er det to mothaker. Den ene tar seg av nedgiring og den andre girer opp. Problemet er at disse mothakene kan knekke.. om det er et brudd på gang på den mothaka som girer opp, vil den ikke greie å dytte langt nok til at du får inn 6 giret, og du havner i fri mellom 5 å 6. Bruddet starter som en sprekk som åpner seg mer og mer til mothaka knekker av. Da den er helt knekt vil du ikke få den opp fra 1gir.

https://speedoptions.no/aprilia-derbi-gilera-giraksel-1a0043545 du ser mothakene helt til høyre I bildet. Den øvre er godt synlig.

 

My two cents, basert på egenerfaring.

 

 

Endret av Stepside4x4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...