Gå til innhold

Database med søkemuligheter


Anbefalte innlegg

Hei.

Ny her og behøver litt hjelp. Nesten grønn på dette så please vær litt snill med meg 😀 Jeg søker et enkelt program hvor jeg kan mate inn masse opplysninger om hester. Typ mor, far, bestemor, bestefar, alder, kjønn, løpsrekord, grunnlag o.l. Så ønsker jeg f.eks å kunne søke etter alle hingster som er født 2015 o.s.v. Gjerne et program hvor man kan legge inn flere søk mot hverandre også. 

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Laget dette engang tilbake på sent 90-tall og fikk da tips om et program med en logo som et sort skuffearkiv hvor en skuffe var dratt ut. Kan ha hett noe ala Filemaker e.l. hadde jeg bare kunnet noe om lagring o.l. dengang hadde ikke 6 mnd jobb vært rett i dass ☹ prøver disse ti tipsene og ser om jeg blir noe klokere.

Lenke til kommentar

Med mindre TS har erfaring med programmering, databasestruktur etc. og er villig til å nedlegge (mye) tid på å utvikle noe eget, så er det bedre å finne noe som er ferdig laget. Gratis eller kjøpt.

Et søk på eks. ‘Horse record keeping app’, eventuelt ‘Breeding management free’, med/uten ‘horses’ (eventuelt ‘equine’) returnerer mange svar. Jeg skriver «med/uten ‘horses’» da behovet TS oppgir ikke ser ut til å kreve et program dedikert til hester og at et enkelt program for avl av eks. hunder kanskje kan være like greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NoBo skrev (9 timer siden):

Med mindre TS har erfaring med programmering, databasestruktur etc. og er villig til å nedlegge (mye) tid på å utvikle noe eget, så er det bedre å finne noe som er ferdig laget. Gratis eller kjøpt.

Et søk på eks. ‘Horse record keeping app’, eventuelt ‘Breeding management free’, med/uten ‘horses’ (eventuelt ‘equine’) returnerer mange svar. Jeg skriver «med/uten ‘horses’» da behovet TS oppgir ikke ser ut til å kreve et program dedikert til hester og at et enkelt program for avl av eks. hunder kanskje kan være like greit.

Ja, det får jeg prøve å søke etter. 

Forklarer meg sikkert veldig dårlig. Vil i utgangspunktet bare ha et simpelt program hvor jeg kan legge inn mange navn ( i mitt tilfelle hestenavn) med en del opplysninger til hvert navn. Som f.eks navn, kjønn, alder, stamtavle, farge osv. For så å kunne søke i det etterpå. F.eks få frem alle hestene jeg har lagt inn som er født i 2005 og er brun.

Lenke til kommentar
Bulle96 skrev (1 time siden):

simpelt program hvor jeg kan legge inn mange navn ( i mitt tilfelle hestenavn) med en del opplysninger til hvert navn

Ok, har du prøvd å bruke et regneark til jobben? Dataene som navn, kjønn, farge etc.  kan du filtrere på. Eks. som vist i artikkel hos Microsoft for Microsoft Excel.

Utfordringen blir når du skal vise stamtavlen/slektskapet (farfar-far-sønn), da jobber du i dimensjoner. Ikke umulig men litt mer avansert. Type Power Query i Excel eller Microsoft Power BI som er gratis* og kan bruke datafiler i mange formater. Tenker da at du har informasjonen (dataene) i en fil og så bruker Power BI til å lage rapport.

 

*Power BI er laget for virksomheter og kan koste penger men til ‘hjemmebruk’ er Desktop-utgaven fri å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...