Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Beskytt ørene, unngå hørselskader og tinnitus.


looopieee

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har selv fått skadet ørene (litt) pga akustisk traume fra konsert for noen måneder siden. Har en del +15dB på hørseltest nå, og også +20dB på en frekvens. Og en ganske mild tinnitus i ene øret, men fortsatt har vært veldig hardt på meg, men føler meg nå bedre om den heldigvis. Men siden jeg også følte musikken var altfor høy, satt også nærme høyttaler, også ikke beskyttet ørene mine selv om jeg hadde noen skumgummirøreplugger med meg (mistet filterørepluggene tidligere på høsten), så har jeg veldig mye anger i forhold til det.

 

Så, beskytt ørene dine. Kjøp gjerne noen filterøreplugger for konserter, for eksempel noen av disse, kan også brukes på jobb for eksempel, hører tale bedre. Men bruke ordentlig øreklokker i tillegg om man gjør støyende aktivitet. Og husk å vaske øreplugger med litt jevne mellomrom så man unngår å få en eller annen infeksjon fra det.

https://www.gear4music.no/no/PA/tilbehor/horselsvern

 

Unngå også å spille høy musikk på headset eller på anlegget hjemme. Alt over 85dB er skadelig over ganske kort tid, noen få timer. 100dB er skadelig på minutter. Annet som kan være skadelig er jo slikt som verktøybruk, klippe plenen/snøfresing, motorsykkelkjøring, veldig støyende trafikk.

 

Ta vare på hørselen. Og husk at du ser aldri dum ut på en konsert om du har i deg øreplugger. Eller, ikke bry deg om at du ser dum ut i all fall, fordi hørselen er det viktigste. Og ikke begynn å se rundt på andre, om andre beskytter seg, også velge å ikke beskytte deg av den grunn. Og er det en konsert du er på som du føler er høy, og du ikke har ørepropper, eller du føler det er høyt selv med ørepropper, bare forlat hele konserten.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Det som er interessant er hvor mye denne ene konserten skadet hørselen min. I det at den var altfor høy, kontra veldig mange konserter/fester før den tid, som ikke har vært for høy. Ikke for å være for paranoid, om man er på en konsert, og den ikke føles høy ut, så går det nok bra over noen timer, men om det føles veldig høyt, så er det for høyt.

 

Har forsåvidt bestilt noen Earasers øreplugger nå, disse skal visstnok være veldig gode. Ikke å få tak i fra norsk nettside, men bestilt fra utlandet.

 

https://www.earasers.net/

Endret av looopieee
Lenke til kommentar
  • Uderzo fremhevet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...